Lämmittelyn merkitys käyrätorvensoittajalle : Philip Farkasin, Barry Tuckwellin, Verne Reynoldsin sekä Frøydis Ree Wekren ajatuksia päivittäisiin soittotehtäviin valmistautumisesta
Salminen, Annu (2015)
Salminen, Annu
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2015
Kirjallinen työ
puhaltimet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504227339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504227339
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa työssä tutkimus kohdistuu neljän kansainvälisesti merkittävän käyrätorvipedagogin ajatuksiin lämmittelyn merkityksestä ja harjoittelusta jokapäiväisen soittorupeaman alkajaisiksi. Työssä tarkastellaan Philip Farkasin, Barry Tuckwellin, Verne Reynoldsin sekä Frøydis Ree Wekren ajatuksia sekä heidän laatimiaan lämmittelyharjoituksia.
Keskeisenä materiaalina on näiden neljän pedagogin laatimat soitto-oppaat, joissa he käsittelevät ajatuksiaan päivittäisiin soittotehtäviin valmistautumisesta sekä antavat omat ehdotuksensa ja esimerkkinsä harjoituskokonaisuuksista, miten aloittaa päivittäinen soittorupeama. Työssä verrataan näiden pedagogien ajatuksia, tavoitteita sekä keinoja olla valmiita vastaanottamaan päivän soitolliset haasteet.
Tutkimus osoittaa, että käyrätorvensoiton tietyt lainalaisuudet ovat universaaleja. Jokaisella neljällä pedagogilla on omia ajatuksia ja lähestymistapoja lämmittelyyn ja harjoitteluun, mutta lopulta he kaikki pyrkivät samaan päämäärään, eli peruskvaliteetin ja hyvän soittovalmiuden kehittämiseen. Kaikki peräänkuuluttavat käyrätorven perusominaisuuksiin pohjautuvien harjoitteiden huolellista puhaltamista sekä keskittynyttä ja korkeatasoista harjoitusten hallintaa.
Keskeisenä materiaalina on näiden neljän pedagogin laatimat soitto-oppaat, joissa he käsittelevät ajatuksiaan päivittäisiin soittotehtäviin valmistautumisesta sekä antavat omat ehdotuksensa ja esimerkkinsä harjoituskokonaisuuksista, miten aloittaa päivittäinen soittorupeama. Työssä verrataan näiden pedagogien ajatuksia, tavoitteita sekä keinoja olla valmiita vastaanottamaan päivän soitolliset haasteet.
Tutkimus osoittaa, että käyrätorvensoiton tietyt lainalaisuudet ovat universaaleja. Jokaisella neljällä pedagogilla on omia ajatuksia ja lähestymistapoja lämmittelyyn ja harjoitteluun, mutta lopulta he kaikki pyrkivät samaan päämäärään, eli peruskvaliteetin ja hyvän soittovalmiuden kehittämiseen. Kaikki peräänkuuluttavat käyrätorven perusominaisuuksiin pohjautuvien harjoitteiden huolellista puhaltamista sekä keskittynyttä ja korkeatasoista harjoitusten hallintaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]