Mammakavereita ja vauvalle vauvakavereita : vauvamuskarilaisten vanhempien odotuksien ja taiteen perusopetuksen tavoitteiden vertailua
Vallenius, Laura (2015)
Vallenius, Laura
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2015
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923723
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923723
Tiivistelmä
Tässä kyselytutkimuksessa tutkittiin vauvamuskarissa käyviä vanhempia ja selvitettiin mistä syystä he ovat osallistuneet musiikkileikkikoulutoimintaan, minkälaisia odotuksia heillä on vauvamuskarilta ja kuinka odotukset kohtaavat taiteen perusopetukselle asetettujen tavoitteiden sekä vauvamuskarin tavoitteiden kanssa. Aihealueesta ei löydy aikaisempia tutkimuksia, joten tutkimus toi uutta tietoa musiikkileikkikoulualan ammattilaisille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta, johon verkokyselyssä osallistui 47 vanhempaa Uudeltamaalta. Kaikki olivat yli 25-vuotiaita ja heistä neljäkymmentäviisi (45) oli naisia ja kaksi (2) miehiä.
Tutkimuksesta selvisi, että tärkeimpänä syynä osallistua vauvamuskariin on yhteinen aika vauvan kanssa ja halu tarjota vauvalle aktiviteetteja sekä sosiaalisia kontakteja. Musiikilliset sisällöt olivat vasta toiseksi mainituin syy osallistua vauvamuskariin. Muita syitä olivat äidin sosiaalisuus ja aktiviteetit sekä vauvan yleisen kehitykseen, eli motoriseen, emotionaaliseen tai kognitiiviseen kehitykseen liittyvät toiveet. Laulua tai soittoa kotona harrastavien perheiden vanhemmat odottivat vauvamuskarilta enemmän musiikillisia sisältöjä, kuin ne vastaajat, joiden perheessä musiikkia ei harrastettu.
Vanhemmat pitivät keskimäärin tärkeinä kaikkia varhaisiän musiikkikasvatukselle asetettuja tavoitteita, mutta tärkeimpänä pidettiin sitä, että vauva saa musiikillisia elämyksiä ja että opetus tapahtuu leikin keinoin. Musiikin eri elementtien käsittelyä, musiikillisten taitojen kehittymistä ja myöhemmän musiikkiharrastuksen tukemista ei pidetty niin tärkeinä osa-alueina.
Avoimissa vastauksissaan vanhemmat painottivat mukavaa yhdessäoloa vauvan kanssa. Mu-siikki varhaiskasvatuksessa – kirjan (Hongisto-Åberg ym. 2001) kirjoittajat määrittelevät vauvamuskarin erityistavoitteeksi vauvan perusturvallisuuden tukemisen musiikin ja vuorovaikutuksen keinoin. Tutkimuksen valossa näyttää siltä, että myös vanhemmat odottavat juuri vuorovaikutusta ja musiikillisia kokemuksia lapsensa kanssa ja näin voidaan ajatella, että vanhempien odotukset kohtaavat hyvin tavoitteiden kanssa. Lisäksi useat mainitsivat tavoitteiden ulkopuolelta uudet äiti- ja lapsikaverit.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta, johon verkokyselyssä osallistui 47 vanhempaa Uudeltamaalta. Kaikki olivat yli 25-vuotiaita ja heistä neljäkymmentäviisi (45) oli naisia ja kaksi (2) miehiä.
Tutkimuksesta selvisi, että tärkeimpänä syynä osallistua vauvamuskariin on yhteinen aika vauvan kanssa ja halu tarjota vauvalle aktiviteetteja sekä sosiaalisia kontakteja. Musiikilliset sisällöt olivat vasta toiseksi mainituin syy osallistua vauvamuskariin. Muita syitä olivat äidin sosiaalisuus ja aktiviteetit sekä vauvan yleisen kehitykseen, eli motoriseen, emotionaaliseen tai kognitiiviseen kehitykseen liittyvät toiveet. Laulua tai soittoa kotona harrastavien perheiden vanhemmat odottivat vauvamuskarilta enemmän musiikillisia sisältöjä, kuin ne vastaajat, joiden perheessä musiikkia ei harrastettu.
Vanhemmat pitivät keskimäärin tärkeinä kaikkia varhaisiän musiikkikasvatukselle asetettuja tavoitteita, mutta tärkeimpänä pidettiin sitä, että vauva saa musiikillisia elämyksiä ja että opetus tapahtuu leikin keinoin. Musiikin eri elementtien käsittelyä, musiikillisten taitojen kehittymistä ja myöhemmän musiikkiharrastuksen tukemista ei pidetty niin tärkeinä osa-alueina.
Avoimissa vastauksissaan vanhemmat painottivat mukavaa yhdessäoloa vauvan kanssa. Mu-siikki varhaiskasvatuksessa – kirjan (Hongisto-Åberg ym. 2001) kirjoittajat määrittelevät vauvamuskarin erityistavoitteeksi vauvan perusturvallisuuden tukemisen musiikin ja vuorovaikutuksen keinoin. Tutkimuksen valossa näyttää siltä, että myös vanhemmat odottavat juuri vuorovaikutusta ja musiikillisia kokemuksia lapsensa kanssa ja näin voidaan ajatella, että vanhempien odotukset kohtaavat hyvin tavoitteiden kanssa. Lisäksi useat mainitsivat tavoitteiden ulkopuolelta uudet äiti- ja lapsikaverit.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]