Musiikkikasvatusta luterilaisessa seurakunnassa tapaustutkimus eteläsuomalaisen seurakunnan musiikkikasvatustoiminnasta
Sateila, Hanna (2011)
Sateila, Hanna
Sibelius-Akatemia
2011
Tutkielma
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201010222624
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201010222624
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista musiikkikasvatusta luterilaisessa seurakunnassa tällä hetkellä järjestetään, miten seurakunnan työntekijät suhtautuvat musiikkikasvatukseen ja miten musiikkikasvatustoimintaa voisi työntekijöiden yhteistyönä kehittää ja tehostaa. Tutkimus on tapaustutkimus eräästä eteläsuomalaisesta seurakunnasta. Tutkimus on toteutettu haastattelumenetelmää käyttäen.
Tutkimukseni yksi osa-alue on syksyllä 2007 alkanut yhteistyö Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen ja Sibelius-Akatemian Kuopion osaston kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tuottaa kunnan ja seurakunnan tarpeisiin sellaisia henkilöitä, joilla on sekä musiikkikasvattajan että kanttorin koulutus. Tutkimukseni yksi tavoite oli selvittää, millainen rooli musiikkikasvattaja-kanttorilla voisi olla seurakunnassa tai seurakuntayhtymän yhteisenä työntekijänä.
Tutkimukseni perusteella tutkittavassa seurakunnassa musiikkikasvatustoimintaa on jo tällä hetkellä melko paljon, mutta työntekijät olivat myös halukkaita kehittämään sitä monin eri tavoin. Seurakunnasta löytyi paljon avoimuutta uusille innovaatioille, ja työntekijät kokivat kaksoispätevyyden erittäin hyödyllisenä ja tervetulleena vaihtoehtona. Musiikkikasvattaja-kanttori otettaisiin innostuneesti vastaan tutkimukseni seurakunnassa, ja kaksoispätevyyden omaavalle henkilölle keksittiin useita eri merkityksiä ja käytännön sovelluksia kanttorikuvan laajentamisesta seurakuntayhtymän yhteiseksi kouluttajaksi ja musiikkikasvatuksen kehittäjäksi.
Tutkimukseni yksi osa-alue on syksyllä 2007 alkanut yhteistyö Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen ja Sibelius-Akatemian Kuopion osaston kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tuottaa kunnan ja seurakunnan tarpeisiin sellaisia henkilöitä, joilla on sekä musiikkikasvattajan että kanttorin koulutus. Tutkimukseni yksi tavoite oli selvittää, millainen rooli musiikkikasvattaja-kanttorilla voisi olla seurakunnassa tai seurakuntayhtymän yhteisenä työntekijänä.
Tutkimukseni perusteella tutkittavassa seurakunnassa musiikkikasvatustoimintaa on jo tällä hetkellä melko paljon, mutta työntekijät olivat myös halukkaita kehittämään sitä monin eri tavoin. Seurakunnasta löytyi paljon avoimuutta uusille innovaatioille, ja työntekijät kokivat kaksoispätevyyden erittäin hyödyllisenä ja tervetulleena vaihtoehtona. Musiikkikasvattaja-kanttori otettaisiin innostuneesti vastaan tutkimukseni seurakunnassa, ja kaksoispätevyyden omaavalle henkilölle keksittiin useita eri merkityksiä ja käytännön sovelluksia kanttorikuvan laajentamisesta seurakuntayhtymän yhteiseksi kouluttajaksi ja musiikkikasvatuksen kehittäjäksi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1488]