Nelikätinen shamaani : pianoduon historiaa ja käytännön ongelmia
Tötterström, Jouko (2003)
Tötterström, Jouko
Sibelius-Akatemia
2003
Lisensiaatintutkinto. Kehittäjäkoulutus
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20031395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20031395
Kuvaus
Kehittäjäkoulutuksen lisensiaatintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
Tötterström, Jouko:
THE FOUR-HANDED SHAMAN
The Piano Duo: History and Practical Problems
Thesis for the Licentiate of Music Degree
Developer education
This thesis is part of a Licentiate of Music Degree under the study programme of developer education in the post-graduate education system of the Sibelius Academy. The examination consists of a written part (thesis), compositions and a sound recording. The written part begins with an overview of the history of keyboard composition for piano duo. After this the writer goes into the practical performance problems of the piano duo, which the compositions illuminate for their part. The sound recording (a CD) contains several examples of works for both one and two pianos.
The introductory section presents a historical overview from the first keyboard duets up to the music of F. Schubert. It concentrates mainly on the music of the essential composers and the backgrounds of their works. Special attention is given to the numerous duets of W.A. Mozart and Schubert, because these composers are considered important developers and spokesmen of the keyboard duet style. In the second section, dealing with the practical aspects of playing, the writer addresses the problems that arise in practicing, playing and performing. He has attempted to divide these topics into easily perceived parts that are discussed in the light of different viewpoints. The writer has tried to find universally applicable and working solutions to these problems, in hope that these solutions will smooth out the sometimes rocky path leading to keyboard duets.
The compositions are written in a manner which presents the different technical problems and possibilities of timbre in duets for both one and two pianos. At the same time they deepen the view of the special features of piano duo and function as a link between the sound recording and the written part.
The sound recording (CD) contains pieces for four-handed piano and two pianos from different periods. On the recording it is also possible to hear the writer's recent compositions which were born as a natural part of the piano duo experience and this examination. In addition to original compositions this part of the examination contains one arrangement, because the number of arrangements is remarkably high in the piano duo literature.
The different parts of this examination give light to various aspects of the piano duo. The historical section with it's background information creates a base for the discussion of practical problems; the compositions and the recording complement the picture presented in the written section. The compositions included in this work illustrate concretely the problematic issues of the piano duo. They also function as examples as to how the characteristics of the piano duo affect a composer's approach to writing music for this ensemble. The recording gives both an auditive picture of different aspects of duo playing and a stylistic perspective into the repertoire. Tämä kirjallinen työ on osa lisensiaatintutkintoa, joka kuuluu Sibelius-Akatemian jatkokoulutusjärjestelmän kehittäjäkoulutukseen. Tutkinto koostuu kirjallisesta osiosta, sävellyksistä ja soivasta osiosta. Kirjallinen osio käsittelee aluksi klaveeriduosäveltämisen historiaa. Tämän jälkeen paneudutaan pianoduosoiton käytännön ongelmiin, joita sävellykset valottavat omalta osaltaan. Soiva osio sisältää äänitteen, jossa on mahdollisuus kuulla sekä yhden että kahden pianon teoksia.
Historiaosa luo katsauksen ensimmäisistä klaveeriduosävellyksistä F. Schubertiin asti, ja siinä keskitytään pääasiassa keskeisten säveltäjien teoksiin ja osin niiden taustoihin. Erityistä huomiota saavat W.A. Mozartin ja Schubertin lukuisat duosävellykset, koska näitä säveltäjiä voidaan perustellusti pitää klaveeriduotyylin merkittävinä kehittäjinä ja puolestapuhujina. Soiton käytäntöä käsittelevässä osassa paneudutaan harjoittelussa, soittamisessa ja esiintymisissä ilmeneviin ongelmiin. Nämä on pyritty jakamaan helposti hahmotettaviin osa-alueisiin, joita on pohdittu eri näkökantojen valossa. Ongelmiin on pyritty löytämään yleispäteviä ja toimivia ratkaisuja, jotka toivottavasti tasoittavat pianoduojen soittamisen joskus kivikkoista tietä.
Sävellykset on kirjoitettu niin, että ne esittelevät sekä yhden että kahden pianon duojen erilaisia teknisiä ongelmia ja soinnillisia mahdollisuuksia. Samalla ne syventävät kuvaa pianoduon erityispiirteistä ja toimivat eräänlaisena linkkinä kirjallisen ja soivan osion välillä.
Soiva osio sisältää musiikkia eri tyylikausilta vaihdellen nelikätisistä teoksista kahden pianon sävellyksiin. Äänitteessä kuullaan myös kirjoittajan uudehkoja sävellyksiä, jotka ovat syntyneet luonnollisena osana pianoduotyöskentelyä ja tätä lisensiaatintyötä. Osio sisältää alkuperäissävellysten lisäksi myös yhden sovituksen, koska sovitusten osuus pianoduo-ohjelmistossa on merkittävä.
Työn osiot valottavat pianoduon eri aspekteja ja tukevat toisiaan. Historiaosa luo taustatietoineen pohjaa tyyliseikkojen ja käytännön ongelmien pohdiskeluun; sävellykset ja äänite puolestaan täydentävät edelleen kirjallisen työn antamaa kuvaa. Työhön sisältyvät sävellykset havainnollistavat konkreettisesti pianoduosoiton problematiikkaa ja toimivat esimerkkinä siitä, millä tavalla pianoduolle ominaiset seikat vaikuttavat säveltäjän tapaan kirjoittaa musiikkia tälle kokoonpanolle. Äänilevy antaa sekä soivan kuvan duosoiton eri puolista että historiallisen ja tyylillisen katsauksen ohjelmistosta.
THE FOUR-HANDED SHAMAN
The Piano Duo: History and Practical Problems
Thesis for the Licentiate of Music Degree
Developer education
This thesis is part of a Licentiate of Music Degree under the study programme of developer education in the post-graduate education system of the Sibelius Academy. The examination consists of a written part (thesis), compositions and a sound recording. The written part begins with an overview of the history of keyboard composition for piano duo. After this the writer goes into the practical performance problems of the piano duo, which the compositions illuminate for their part. The sound recording (a CD) contains several examples of works for both one and two pianos.
The introductory section presents a historical overview from the first keyboard duets up to the music of F. Schubert. It concentrates mainly on the music of the essential composers and the backgrounds of their works. Special attention is given to the numerous duets of W.A. Mozart and Schubert, because these composers are considered important developers and spokesmen of the keyboard duet style. In the second section, dealing with the practical aspects of playing, the writer addresses the problems that arise in practicing, playing and performing. He has attempted to divide these topics into easily perceived parts that are discussed in the light of different viewpoints. The writer has tried to find universally applicable and working solutions to these problems, in hope that these solutions will smooth out the sometimes rocky path leading to keyboard duets.
The compositions are written in a manner which presents the different technical problems and possibilities of timbre in duets for both one and two pianos. At the same time they deepen the view of the special features of piano duo and function as a link between the sound recording and the written part.
The sound recording (CD) contains pieces for four-handed piano and two pianos from different periods. On the recording it is also possible to hear the writer's recent compositions which were born as a natural part of the piano duo experience and this examination. In addition to original compositions this part of the examination contains one arrangement, because the number of arrangements is remarkably high in the piano duo literature.
The different parts of this examination give light to various aspects of the piano duo. The historical section with it's background information creates a base for the discussion of practical problems; the compositions and the recording complement the picture presented in the written section. The compositions included in this work illustrate concretely the problematic issues of the piano duo. They also function as examples as to how the characteristics of the piano duo affect a composer's approach to writing music for this ensemble. The recording gives both an auditive picture of different aspects of duo playing and a stylistic perspective into the repertoire.
Historiaosa luo katsauksen ensimmäisistä klaveeriduosävellyksistä F. Schubertiin asti, ja siinä keskitytään pääasiassa keskeisten säveltäjien teoksiin ja osin niiden taustoihin. Erityistä huomiota saavat W.A. Mozartin ja Schubertin lukuisat duosävellykset, koska näitä säveltäjiä voidaan perustellusti pitää klaveeriduotyylin merkittävinä kehittäjinä ja puolestapuhujina. Soiton käytäntöä käsittelevässä osassa paneudutaan harjoittelussa, soittamisessa ja esiintymisissä ilmeneviin ongelmiin. Nämä on pyritty jakamaan helposti hahmotettaviin osa-alueisiin, joita on pohdittu eri näkökantojen valossa. Ongelmiin on pyritty löytämään yleispäteviä ja toimivia ratkaisuja, jotka toivottavasti tasoittavat pianoduojen soittamisen joskus kivikkoista tietä.
Sävellykset on kirjoitettu niin, että ne esittelevät sekä yhden että kahden pianon duojen erilaisia teknisiä ongelmia ja soinnillisia mahdollisuuksia. Samalla ne syventävät kuvaa pianoduon erityispiirteistä ja toimivat eräänlaisena linkkinä kirjallisen ja soivan osion välillä.
Soiva osio sisältää musiikkia eri tyylikausilta vaihdellen nelikätisistä teoksista kahden pianon sävellyksiin. Äänitteessä kuullaan myös kirjoittajan uudehkoja sävellyksiä, jotka ovat syntyneet luonnollisena osana pianoduotyöskentelyä ja tätä lisensiaatintyötä. Osio sisältää alkuperäissävellysten lisäksi myös yhden sovituksen, koska sovitusten osuus pianoduo-ohjelmistossa on merkittävä.
Työn osiot valottavat pianoduon eri aspekteja ja tukevat toisiaan. Historiaosa luo taustatietoineen pohjaa tyyliseikkojen ja käytännön ongelmien pohdiskeluun; sävellykset ja äänite puolestaan täydentävät edelleen kirjallisen työn antamaa kuvaa. Työhön sisältyvät sävellykset havainnollistavat konkreettisesti pianoduosoiton problematiikkaa ja toimivat esimerkkinä siitä, millä tavalla pianoduolle ominaiset seikat vaikuttavat säveltäjän tapaan kirjoittaa musiikkia tälle kokoonpanolle. Äänilevy antaa sekä soivan kuvan duosoiton eri puolista että historiallisen ja tyylillisen katsauksen ohjelmistosta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]