Olipa kerran Rämö
Ruuskanen, Maija; Silventoinen, Tuuli (2003)
Ruuskanen, Maija
Silventoinen, Tuuli
Sibelius-Akatemia
2003
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20041265
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20041265
Tiivistelmä
Musiikkikasvatuksen osastolla toteutettiin lukuvuonna 2000 - 2001 musikaaliprojekti Rämö. Kvalitatiivisen tapaustutkimuksemme tarkoituksena on ollut kuvailla, millaisia kokemuksia Rämöön osallistuneilla opiskelijoilla on projektista. Aineistomme koostui keväällä 2002 lähettämäämme kyseelyyn vastanneiden opiskelijoiden vapaista kirjoitelmista. Aineistoon liitimme myös omat, syksyllä 2001 kirjoittamamme reflektiiviset tekstit "Rämö ja ammatillinen kasvuni". Tutkimuksessamme tarkastelimme Rämöä luovana prosessina ja osana opiskelijoiden ammatillista kasvua. Vertasimme musikaaliprojektin parissa opittuja asioita musiikkikasvatusosaston yleisiin opiskelutavoitteisiin. Pyrimme selvittämään, mitkä tekijät Rämön aikana edistivät tai estivät ammatillisen kasvun kokemista. Erityistä huomiota kiinnitimme aktiivisen oppimisen arviointiin: Tapahtuiko Rämön aikana aktiivista oppimista ja jos tapahtui, niin miksi? Aktiivinen oppiminen perustuu oppijan omaan motivaatioon, kokeilemiseen ja etsimiseen. Se on tekemällä oppimista, jossa tiedolla nähdään elävä yhteys koulun ulkopuolelle.
Arvioinnin työvälineenä käytimme kommunikatiivisen evaluoinnin mallia, jonka Banners Niemi on kehittänyt opettajankoulutuksen vaikuttavuuden arvioimiseksi. Kommunikatiivisen evaluoinnin periaatteita ovat paIjastaminen eli koulutuksen tavoitteiden ja niiden saavuttamiseen tai saavuttamatta jäämiseen vaikuttaneiden tekijöiden tuominen näkyville, tavoitteellisuus eli uusien odotusten luominen ja tulevaan tähtääminen sekä pyrkimys konununikointiin ja kumppanuuteen. Evaluoinnin tasot oval kulttuurinen, yhteisöllinen ja persoonallinen, joista viimeksi mainittuun tässä tutkimuksessa erityisesti keskityimme.
Tutkimus osoitti, että sekä ammatillisen kasvun että aktiivisen oppimisen toteutumisen kannalta olennaista musikaaliprojektin aikana oli toimiva ryhmädynamiikka. Ohjaajien kannustus ja ryhmän turvallinen ilmapiiri mahdollistivat "heittäytymisen", riskien ja henkilökohtaisen vastuun ottamisen ja siten onnistumisen ja kasvun kokemukset. Tärkeää oli myös tekemisen ammattimaisuus ja selkeä päämäärä. Nämä edesauttoivat motivaation syntymistä; loivat sisäisen, henkilökohtaisen halun tehdä ja oppia. Aktiivista oppimista edisti myös siirtyminen sirpaleisesta opiskelusta kokonaisvaltaiseen tekemiseen. Musikaaliprojektin aikana oli mahdollisuus syventyä ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, jolloin myös henkilökohtaiset kasvuprosessit saivat tarvitsemaansa tilaa. Negatiivisia kokemuksia aineistossa esiintyi varsin vähän. Eniten arvosteltiin puutteelista ohjausta sekä vastuualueiden epäseIvyyttä käytännön järjestelyasiaoissa.
Arvioinnin työvälineenä käytimme kommunikatiivisen evaluoinnin mallia, jonka Banners Niemi on kehittänyt opettajankoulutuksen vaikuttavuuden arvioimiseksi. Kommunikatiivisen evaluoinnin periaatteita ovat paIjastaminen eli koulutuksen tavoitteiden ja niiden saavuttamiseen tai saavuttamatta jäämiseen vaikuttaneiden tekijöiden tuominen näkyville, tavoitteellisuus eli uusien odotusten luominen ja tulevaan tähtääminen sekä pyrkimys konununikointiin ja kumppanuuteen. Evaluoinnin tasot oval kulttuurinen, yhteisöllinen ja persoonallinen, joista viimeksi mainittuun tässä tutkimuksessa erityisesti keskityimme.
Tutkimus osoitti, että sekä ammatillisen kasvun että aktiivisen oppimisen toteutumisen kannalta olennaista musikaaliprojektin aikana oli toimiva ryhmädynamiikka. Ohjaajien kannustus ja ryhmän turvallinen ilmapiiri mahdollistivat "heittäytymisen", riskien ja henkilökohtaisen vastuun ottamisen ja siten onnistumisen ja kasvun kokemukset. Tärkeää oli myös tekemisen ammattimaisuus ja selkeä päämäärä. Nämä edesauttoivat motivaation syntymistä; loivat sisäisen, henkilökohtaisen halun tehdä ja oppia. Aktiivista oppimista edisti myös siirtyminen sirpaleisesta opiskelusta kokonaisvaltaiseen tekemiseen. Musikaaliprojektin aikana oli mahdollisuus syventyä ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, jolloin myös henkilökohtaiset kasvuprosessit saivat tarvitsemaansa tilaa. Negatiivisia kokemuksia aineistossa esiintyi varsin vähän. Eniten arvosteltiin puutteelista ohjausta sekä vastuualueiden epäseIvyyttä käytännön järjestelyasiaoissa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]