Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Onko kosketuksella väliä? : pianon yksittäisen äänen sävyyn vaikuttavat tekijät

Kimanen, Junio (2008)

 
Avaa tiedosto
nbnfife200805211415.pdf (610.5Kt)
Lataukset: 

Kimanen, Junio
Sibelius-Akatemia
2008
In Copyright 1.0

Kirjallinen työ
piano

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200805211415

Kuvaus

Kuvailun perusta: Nimeke julkaisun nimiönäytöltä.
Tiivistelmä
Työ käsittelee pianon yksittäisen äänen sointiin vaikuttavia tekijöitä tieteellisten tutkimusten valossa. Tarkoituksena on pohtia pianistin kosketuksen mahdollista vaikutusta äänen sointiväriin sekä samalla esittää yksityiskohtaista tietoa flyygelin toiminnasta. Sointiin vaikuttavat mekanismit on jaettavissa karkeasti ottaen kolmeen kategoriaan sen mukaan, ketkä niihin vaikuttavat, soittajat, virittäjät vai soitinrakentajat. Soittajan kannalta olisi olennaista tietää näistä ainakin kahteen ensimmäiseen kategoriaan kuuluvat mekanismit, sillä niin pedagogit kuin esiintyvät konserttipianistitkin joutuvat usein työssään tilanteisiin, joissa niiden ymmärtäminen on edellytys oikean tiedon välittämiseksi oppilaalle tai pianonvirittäjälle.

Kirjoituksen lähteinä on käytetty pääasiassa tieteellisiä artikkeleita akustiikan alalta. Kysymyksenasettelussa ja lähestymistavassa näkyy myös kirjoittajan pianistitausta ja pitkäaikainen kiinnostus pianon rakennetta ja virittämistä kohtaan. Tarkoituksena on ollut kerätä mahdollisimman laajasti tieteellistä tietoa aihepiiristä ja tarjota sitä lukijalle tiiviisti mutta helposti ymmärrettävässä muodossa.

Pianon äänen muodostumisen mekanismeja ja myös kosketuksen merkitystä niihin on tutkittu akustiikan alalla varsin paljon. Viimeisimpien tutkimusten valossa näyttäisi siltä, että pianisti todistettavasti voi vaikuttaa kosketuksellaan myös yksittäisten äänten väriin silloinkin kun dynamiikka pidetään muuttumattomana. Erot ovat kuitenkin hyvin pieniä ja niiden merkitys on todennäköisesti huomattavasti suurempi soittajalle kuin kuulijalle. Pianonvirittäjän vaikutusmahdollisuudet yksittäisen äänen sävyyn ovat pianistia suuremmat, joten pianistin on hyvä olla perillä ainakin niistä tärkeimmistä.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1206]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste