Pelaa ja soita : näkökulmia 5 - 7 -vuotiaille fagotinsoittajille suunnatusta alkeismeteriaalista
Toivonen, Marika (2011)
Toivonen, Marika
Tampereen yliopisto
2011
Seminaarityö
Kirjallinen työ
puhaltimet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201301111089
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201301111089
Kuvaus
Instrumenttiopettajan pedagogiset opinnot [Sibelius-Akatemia].
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fagotinsoiton opetusmateriaalin soveltuvuutta 5-7-vuotiaiden oppilaiden opetuksessa. Lisäksi pohdittiin, minkälaisia vaatimuksia alkeisopetusmateriaaliin kohdistuu muun muassa pienten oppilaiden yksilöllisten ominaisuuksien ja kehitysvaiheiden kautta ja miten fagotinsoiton alkeisopetus huomioidaan nykyisessä opetussuunnitelmassa. Tutkimuksessa myös vertailtiin kvarttifagottia ja nokkahuilua fagotistin alkeissoittimena.
Tutkimuksessa kartoitettiin olemassa olevia uusimpia alkeisoppikirjoja ja niiden sisältämien tehtävien monipuolisuutta. Näiden soveltuvuutta pienten oppilaiden opetukseen arvioitiin toimintatutkimuksen keinoin lapsen kehityksen, opetussuunnitelman sekä soittotunnin rakenteen kannalta. Tehtävien arvioinnin perusteella laadittiin erilaisia tehtäviä nykyisten oppikirjojen käytön avuksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin myös suomalaisten oppikirjojen puuttumiseen ja ulkomaisten oppikirjojen käytön ongelmallisuuteen suomenkielisten lasten opetuksessa. Perustelut ja näkemykset pohjautuvat pääosin tutkijan omille kokemuksille opettajana ja entisenä musiikkikoulun oppilaana.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että alkeisopetukseen tarkoitettua oppikirjaa laadittaessa on kiinnitettävä huomiota yhtä lailla sen selkeään ulkoasuun kuin johdonmukaiseen sisältöönkin. Lapsen mielenkiinnon ylläpitämisen kannalta kirjassa käytettyjen melodioiden tulisi olla ennestään tuttuja sekä tehtävien monipuolisia ja sopivan haastavia. Todettiin myös, että suomalaiselle fagotinsoiton alkeisopetusmateriaalille on suuri tarve. Tutkimuksen pohjalta laadittiin hahmotelma myöhemmin julkaistavasta suomalaisesta fagotinsoiton alkeisoppikirjasta.
Tutkimuksessa kartoitettiin olemassa olevia uusimpia alkeisoppikirjoja ja niiden sisältämien tehtävien monipuolisuutta. Näiden soveltuvuutta pienten oppilaiden opetukseen arvioitiin toimintatutkimuksen keinoin lapsen kehityksen, opetussuunnitelman sekä soittotunnin rakenteen kannalta. Tehtävien arvioinnin perusteella laadittiin erilaisia tehtäviä nykyisten oppikirjojen käytön avuksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin myös suomalaisten oppikirjojen puuttumiseen ja ulkomaisten oppikirjojen käytön ongelmallisuuteen suomenkielisten lasten opetuksessa. Perustelut ja näkemykset pohjautuvat pääosin tutkijan omille kokemuksille opettajana ja entisenä musiikkikoulun oppilaana.
Tutkimuksen tulosten perusteella todettiin, että alkeisopetukseen tarkoitettua oppikirjaa laadittaessa on kiinnitettävä huomiota yhtä lailla sen selkeään ulkoasuun kuin johdonmukaiseen sisältöönkin. Lapsen mielenkiinnon ylläpitämisen kannalta kirjassa käytettyjen melodioiden tulisi olla ennestään tuttuja sekä tehtävien monipuolisia ja sopivan haastavia. Todettiin myös, että suomalaiselle fagotinsoiton alkeisopetusmateriaalille on suuri tarve. Tutkimuksen pohjalta laadittiin hahmotelma myöhemmin julkaistavasta suomalaisesta fagotinsoiton alkeisoppikirjasta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]