Santur : soittimen kehitys ja soittamisen kehollisuus pianonsoiton opetuksessa
Järvi, Henrik (2010)
Järvi, Henrik
Helsingin yliopisto
2010
Seminaarityö
Kirjallinen työ
piano
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201103301406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201103301406
Kuvaus
Instrumenttiopettajan pedagogiset opinnot [Sibelius-Akatemia].
Tiivistelmä
The modern piano is the result of a continuous development of the instrument. Throughout the 17th, 18th and 19th centuries, the composers wrote music for structurally different keyboard instruments: the harpsichord, the clavichord and the fortepiano. It has been examined, how the historical keyboard instruments and the music composed for them should be taken into consideration in modern piano teaching on modern instruments.
The work of a musician is both physically and mentally challenging. Musicians often develop stress injuries. What is the best way to construct an ergonomic way of playing and which instruments and repertoire should be used? Answers to these questions can be found in my thesis.
Many historically important composers and pedagogues wrote books about instrumental pedagogy. Their views about piano playing and piano pedagogy and the curriculums used in their teaching have been analyzed. As a reflection, a curriculum suited for present-day piano teaching has been presented. Moderni piano on syntynyt pitkään jatkuneen soittimellisen kehityksen seurauksena. 1600–1850-luvuilla säveltäjät kirjoittivat teoksiaan rakenteeltaan erilaisille kosketinsoittimille: cembalolle, klavikordille ja fortepianolle. Työssäni tutkittiin, kuinka historialliset kosketinsoittimet ja niille sävelletty musiikki tulisi ottaa huomioon nykypäivän pianonsoitonopetuksessa.
Muusikon työ on fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa. Muusikoille kehittyy usein soittamisesta aiheutuvia rasitusvammoja. Kuinka ergonominen soittotekniikka rakennetaan ja mitä soittimia ja ohjelmistoa käyttäen? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia työssäni.
Useat historiallisesti merkittävät säveltäjät ja pedagogit julkaisivat soittopedagogisia teoksia. Työssäni tarkasteltiin heidän käsityksiään pianonsoitosta ja soitonopettamisesta sekä heidän käyttämiään pianonsoiton opetussuunnitelmia. Näihin heijastaen on esitetty myös ehdotus nykypäivän soitonopetuksen opetussuunnitelmaksi.
The work of a musician is both physically and mentally challenging. Musicians often develop stress injuries. What is the best way to construct an ergonomic way of playing and which instruments and repertoire should be used? Answers to these questions can be found in my thesis.
Many historically important composers and pedagogues wrote books about instrumental pedagogy. Their views about piano playing and piano pedagogy and the curriculums used in their teaching have been analyzed. As a reflection, a curriculum suited for present-day piano teaching has been presented.
Muusikon työ on fyysisesti ja henkisesti kuormittavaa. Muusikoille kehittyy usein soittamisesta aiheutuvia rasitusvammoja. Kuinka ergonominen soittotekniikka rakennetaan ja mitä soittimia ja ohjelmistoa käyttäen? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia työssäni.
Useat historiallisesti merkittävät säveltäjät ja pedagogit julkaisivat soittopedagogisia teoksia. Työssäni tarkasteltiin heidän käsityksiään pianonsoitosta ja soitonopettamisesta sekä heidän käyttämiään pianonsoiton opetussuunnitelmia. Näihin heijastaen on esitetty myös ehdotus nykypäivän soitonopetuksen opetussuunnitelmaksi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]