Taiteilijuus laulunopetuksessa : tapaustutkimus kolmen pop/jazz-laulun ja laulupedagogiikan opettajan käsityksistä laulajan taiteellisesta ajattelusta ja sen opettamisesta
Laaksonen, Ville (2016)
Laaksonen, Ville
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923866
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pop/jazz-laulunopettajien käsityksiä laulajan taiteilijuudesta, taiteellisesta ajattelusta sekä niiden opettamisesta. Tutkimuksen kysymykset ovat, millaista filosofista ajattelua laulunopettajien puhe taiteilijuudesta ja sen opettamisesta heijastaa, sekä minkälaista suhdetta valtaan ja vallankäyttöön laulunopettajien puhe taiteilijuuden opettamisesta kuvastaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu musiikki- ja taidefilosofian tarkastelusta sisältäen taiteen ja käsityön erojen määrittelyn, taiteellisen ajattelun määrittelystä erityisesti Juha Varton filosofisen ajattelun näkökulmasta sekä kriittisestä pedagogiikasta. Lisäksi tarkastellaan laulajuutta, muusikkoutta ja niihin liittyvää autenttisuutta.
Tutkimus on tapaustutkimus. Sitä varten haastateltiin kolmea kokenutta laulupedagogia. He kaikki opettavat myös laulupedagogiikkaa ja osallistuvat opetussuunnitelmatyöhön. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jolloin teoreettisesta viitekehyksestä poimitut teemat jäsensivät haastattelua. Haastattelut analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että laulunopettajien käsityksissä taiteilijuudesta ja sen opettamisesta on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Taiteilijuutta määritteleviä asioita olivat muun muassa tunteiden ilmaiseminen, musiikin ja tekstin tulkinta, luovuus ja omaperäisyys. Taiteilijuus nähtiin vaihtelevasti opetuksen päämääränä ja sitä opetettiin pääosin yhdessä muiden laulamisen osa-alueiden kanssa.
Opettajat suhtautuivat valtaan ja vallankäyttöön eri tavoin. Osa haastatelluista ei ajatellut käyttävänsä valtaa opettajana. Opetuksen päämääränä nähtiin opiskelijan henkilökohtainen kasvu eri painotuksin. Osa painotti enemmän taiteellista kasvua, osa tarkoituksenmukaista äänenkäyttöä. Opiskelijoita osallistettiin opetuksen sisältöjen määrittelemiseen vaihtelevasti.
Tutkimuksen perusteella opettajilla ei ole yksimielistä linjaa pop/jazz-laulunopetukseen liittyvästä käsitteenmäärittelystä. Osallistamalla opiskelijat osaksi taiteilijuuden sekä opetuksen sisältöjen määrittelemistä voisi olla mahdollista edistää tasa-arvoa kriittisen pedagogiikan tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu musiikki- ja taidefilosofian tarkastelusta sisältäen taiteen ja käsityön erojen määrittelyn, taiteellisen ajattelun määrittelystä erityisesti Juha Varton filosofisen ajattelun näkökulmasta sekä kriittisestä pedagogiikasta. Lisäksi tarkastellaan laulajuutta, muusikkoutta ja niihin liittyvää autenttisuutta.
Tutkimus on tapaustutkimus. Sitä varten haastateltiin kolmea kokenutta laulupedagogia. He kaikki opettavat myös laulupedagogiikkaa ja osallistuvat opetussuunnitelmatyöhön. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jolloin teoreettisesta viitekehyksestä poimitut teemat jäsensivät haastattelua. Haastattelut analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että laulunopettajien käsityksissä taiteilijuudesta ja sen opettamisesta on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Taiteilijuutta määritteleviä asioita olivat muun muassa tunteiden ilmaiseminen, musiikin ja tekstin tulkinta, luovuus ja omaperäisyys. Taiteilijuus nähtiin vaihtelevasti opetuksen päämääränä ja sitä opetettiin pääosin yhdessä muiden laulamisen osa-alueiden kanssa.
Opettajat suhtautuivat valtaan ja vallankäyttöön eri tavoin. Osa haastatelluista ei ajatellut käyttävänsä valtaa opettajana. Opetuksen päämääränä nähtiin opiskelijan henkilökohtainen kasvu eri painotuksin. Osa painotti enemmän taiteellista kasvua, osa tarkoituksenmukaista äänenkäyttöä. Opiskelijoita osallistettiin opetuksen sisältöjen määrittelemiseen vaihtelevasti.
Tutkimuksen perusteella opettajilla ei ole yksimielistä linjaa pop/jazz-laulunopetukseen liittyvästä käsitteenmäärittelystä. Osallistamalla opiskelijat osaksi taiteilijuuden sekä opetuksen sisältöjen määrittelemistä voisi olla mahdollista edistää tasa-arvoa kriittisen pedagogiikan tavoitteiden mukaisesti.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]