Vuorovaikutustaidot ja tunteiden kohtaaminen laulunopetuksessa : laulunopettajien kokemuksia
Patrikainen, Sonja (2017)
Patrikainen, Sonja
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2017
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923721
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923721
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen laulunopettajien kokemuksia vuorovaikutuksesta laulutunneilla ja oppilaan tunteiden kohtaamisesta laulunopetuksessa. Miten vuorovaikutus tunnilla rakentuu, minka?laisia tunneherkkiä tilanteita opettajilla on tullut vastaan työssään, kuinka usein niitä tapahtuu ja miten niitä on käsitelty oppilaan kanssa. Haluan selvittää myös minkälaisia valmiuksia ja selviytymiskeinoja opet- tajat kokevat heillä olevan tunnereaktioiden kohtaamiseen.
Olen haastatellut tutkimustani varten neljää laulunopettajaa, joilla kaikilla on useamman vuoden ko- kemusta opettamisesta sekä harrastajien, että ammattiopiskelijoiden parissa. Haastattelumenetelmänäni hyödynsin teemahaastattelua, jolle olin laatinut etukäteen haastattelurungon. Teemahaastattelusta oli luontevaa valita myös aineiston analyysitavaksi teemoittelu, sillä samat teemat pysyivät selkeinä niin haastattelussa, kuin analyysissakin.
Teoreettisen viitekehyksen osalta tärkeimpiä keskeisiä käsitteitä työssäni on vuorovaikutus ja tunne- työskentely laulupedagogian näkökulmasta, laulamisen henkilökohtaisuus ja luonnollisuus, yksilöllisyys, sekä tunnereaktioiden vaikutus laulamiseen. Olen avannut teoriaosiossani myös laulamisen fysiologiaa, jotta voisimme paremmin ymmärtää, mihin tunnereaktioiden fyysiset vaikutukset heijastuvat.
Tutkimukseni myötä paljastui, että tunnereaktioiden kohtaamisia tapahtuu laulunopettajan työssä paljon. Aluksi oppilaiden tunteiden kohtaaminen oli opettajien mukaan tuntunut hämmentävältä, mutta vuosien ja kokemuksen myötä tilanteisiin on oppinut suhtautumaan paremmin. Haastattelujeni perusteella paras tapa suhtautua tilanteisiin on pysyä itse rauhallisena, ja antaa oppilaalle aikaa kertoa tuntemuksistaan, jos hän itse haluaa. Tunteita ei siis tarvitse pelätä, ja parhaimmillaan niiden kautta voi löytää uusia oivalluksia. Vuorovaikutuksen osalta ilmeni, että opettajan on tärkeintä olla avoin ja rehellinen oma itsensä, jotta oppilas kokisi turvalliseksi olla sitä myös itse.
Vaikka käsittelen tutkimuksessani näitä kysymyksiä ensisijaisesti laulupedagogiikan näkökulmasta, on tunteiden käsittelystä ja kohtaamisesta mielestäni tärkeää puhua myös muiden musiikin- ja soitonopettajien kanssa heidän työnsa? näkökulmasta. Toivon, että tutkimuksestani olisi hyötyä herättämään keskustelua näistä aiheista, ja apua opettajille heidän arjessaan myös konkreettisemmalla tasolla.
Olen haastatellut tutkimustani varten neljää laulunopettajaa, joilla kaikilla on useamman vuoden ko- kemusta opettamisesta sekä harrastajien, että ammattiopiskelijoiden parissa. Haastattelumenetelmänäni hyödynsin teemahaastattelua, jolle olin laatinut etukäteen haastattelurungon. Teemahaastattelusta oli luontevaa valita myös aineiston analyysitavaksi teemoittelu, sillä samat teemat pysyivät selkeinä niin haastattelussa, kuin analyysissakin.
Teoreettisen viitekehyksen osalta tärkeimpiä keskeisiä käsitteitä työssäni on vuorovaikutus ja tunne- työskentely laulupedagogian näkökulmasta, laulamisen henkilökohtaisuus ja luonnollisuus, yksilöllisyys, sekä tunnereaktioiden vaikutus laulamiseen. Olen avannut teoriaosiossani myös laulamisen fysiologiaa, jotta voisimme paremmin ymmärtää, mihin tunnereaktioiden fyysiset vaikutukset heijastuvat.
Tutkimukseni myötä paljastui, että tunnereaktioiden kohtaamisia tapahtuu laulunopettajan työssä paljon. Aluksi oppilaiden tunteiden kohtaaminen oli opettajien mukaan tuntunut hämmentävältä, mutta vuosien ja kokemuksen myötä tilanteisiin on oppinut suhtautumaan paremmin. Haastattelujeni perusteella paras tapa suhtautua tilanteisiin on pysyä itse rauhallisena, ja antaa oppilaalle aikaa kertoa tuntemuksistaan, jos hän itse haluaa. Tunteita ei siis tarvitse pelätä, ja parhaimmillaan niiden kautta voi löytää uusia oivalluksia. Vuorovaikutuksen osalta ilmeni, että opettajan on tärkeintä olla avoin ja rehellinen oma itsensä, jotta oppilas kokisi turvalliseksi olla sitä myös itse.
Vaikka käsittelen tutkimuksessani näitä kysymyksiä ensisijaisesti laulupedagogiikan näkökulmasta, on tunteiden käsittelystä ja kohtaamisesta mielestäni tärkeää puhua myös muiden musiikin- ja soitonopettajien kanssa heidän työnsa? näkökulmasta. Toivon, että tutkimuksestani olisi hyötyä herättämään keskustelua näistä aiheista, ja apua opettajille heidän arjessaan myös konkreettisemmalla tasolla.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]