Developing expertise of popular music and jazz vocal pedagogy through professional conversations : a collaborative project among teachers in higher music education in the Nordic countries
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja tutkii populaarimusiikin ja jazzin laulupedagogiikkaa Pohjoismaisissa  korkeakouluissa. Pohjoismaat ovat sisällyttäneet populaarimusiikin ja jazzin opetuksen  lähes kaikille koulutusasteille ja -muodoille jo vuosikymmenten ajan. Tämän seurauksena  näiden musiikkityylien opetusta tarjotaan Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa  suurimmassa osassa musiikkikorkeakouluista. Pohjoismaat tarjoavat tälle tutkimukselle  koulutuksellisesti ja kulttuurisesti yhtenäisen ja toisaalta myös vaihtelevan kontekstin,  jota tämä tutkimus tarkastelee kahdella tasolla. Ensinnä tämä tutkimus tarkastelee  opettajien ammatillisen eksperttiyden kehittymistä yhteistyöprojektissa, jossa he jakoivat  ammatillista osaamistaan ja keskustelivat päivittäisen työnsä haasteista. Toiseksi tämä  tutkimus pyrkii lisäämään tietoa ja ymmärrystä laulupedagogiikasta tutkimalla miten  opettajat kuvaavat omaa pedagogista ajatteluaan ja opetusmenetelmiään projektin  aikana. Työn tutkimusintressi nousi useista tämän koulutuskentän haasteista, kuten  vähäisestä pedagogiikan tutkimustiedosta, vähäisistä mahdollisuuksista osallistua omaa  ammattialaa koskevaan opettajien täydennyskoulutukseen, opettajien eristyneisyydestä  ja jakautumisesta leireihin laulumetodien tai -mallien perusteella.  Tämä instrumentaalinen tapaustutkimus on kiinnostunut ammatillisen  eksperttiyden kehittymisestä sekä laulupedagogiikasta sosiaalisina ilmiöinä ja sijoittuu  vygotskilaiseen sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Lisäksi tutkimuksen  keskeisiä elementtejä ovat eksperttiyden kehittymisen teoriat (development of expertise),  yhteistyö (collaboration) ja oppiminen keskustelujen kautta (conversational learning).  Aineisto kerättiin nonformaalissa yhteistyöprojektissa, jossa opettajat osallistuivat  vertaismentorointitapaamisiin (peer-group mentoring sessions) ja joissa he kävivät  ammatillisia keskusteluja (professional conversations). Tutkimusaineisto kerättiin  monimuotoisesti sisältäen henkilökohtaisia haastatteluja, ammatillisia keskusteluja sekä kasvokkain että verkossa, yksin ja yhdessä tehtyjä reflektioita, internet-alustalla käytyjä keskusteluja ja tutkijan päiväkirjan. Aineisto kerättiin yhden lukuvuoden aikana  ja analysoitiin yhdistäen temaattista analyysia ja kvalitatiivista sisällönanalyysia sekä  aineisto- että teorialähtöisesti.  Tutkimuksen tulokset osoittavat että yhteistyöprojektit ovat tehokas tapa  edistää Pohjoismaisten laulunopettajien ammatillisen eksperttiyden kehittymistä ja vähentää eristyneisyyden tunteita. Osallistuminen projektiin edesauttoi opettajien  opetusmenetelmien kehittymistä ja oman ammatillisen ajattelun syventymistä kaikkien  uransa eri vaiheissa olevien opettajien kohdalla. Osallistuneiden opettajien pedagoginen  ajattelu ja heidän kuvaamansa opetusmenetelmät viittaavat vahvasti siirtymiseen  pois mestari–kisälli-mallista ja oppijalähtöisen pedagogiikan periaatteiden luovaan  soveltamiseen heidän opetuksessaan. Tämä esiin noussut paradigman muutos kohti  oppijalähtöisyyttä nostaa esille tarpeen tarkoituksenmukaisesta opettajille suunnatusta  täydennyskoulutuksesta sekä lisätutkimuksesta ymmärtääksemme paremmin ja  kehittääksemme tätä laulupedagogiikan orientaatiota. Tutkimuksen aikana järjestetty  projekti tarjoaa lisäksi mahdollisen mallin tuleville laajamittaisille kehitysprojekteille  koulutusalasta riippumatta.
ISBN
978-952-329-128-7
Aihealue
OKM-julkaisutyyppi
Emojulkaisu
Lehti
Julkaisusarja
Studia musica|Studia musica|77|22
ISSN
2489-8155
DOI
Saavutettavuusominaisuudet
Ei tietoa saavutettavuudesta