Kohti hyvää musiikkisuhdetta : viulunsoitonopettajien kertomuksia oppijan henkisen turvallisuuden tukemisesta dialogin keinoin
Piira, Taru (2019)
Piira, Taru
2019
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092429545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092429545
Tiivistelmä
Tutkimuksessani on oletuksena, että dialogin keinoin tuettu henkisesti turvallinen ilmapiiri
vaikuttaa edistävästi oppijan musiikkisuhteeseen. Selvitän siis työssäni, miten kolme
viulunsoitonopettajaa artikuloivat hyvän musiikkisuhteen ja turvallisuuden tunteen sisältöä ja
ilmenemistä, sekä millaisia dialogisia keinoja opettajat kertovat käyttävänsä vaaliakseen oppijan
henkistä turvallisuutta viulutunnilla. Henkinen turvallisuus on jaoteltu työssäni kolmeen osa-alueeseen,
jotka ovat pedagoginen-, psyykkinen- ja sosiaalinen turvallisuus. Sen sijaan dialogi
toimii välineenä, jolla luodaan viulutunnille henkisesti turvallinen ilmapiiri.
Haastateltavien kertomuksista ilmeni, että hyvä musiikkisuhde oli yhteydessä elämään
rikastuttavana elementtinä, kun taas turvallisuuden tunne liitettiin muun muassa levolliseen ja
vapautuneeseen olotilaan, jossa asiat ovat ennakoitavissa. Henkisesti turvallista ilmapiiriä
viulutunnilla tuettiin dialogin keinoin esimerkiksi hyväksymisen vaalimisella, oppijan
ihmisyyden, tarpeiden ja inhimillisyyden ymmärtämisellä sekä oikeudenmukaisuuden ja
osallisuuden huomioimisella.
Oppijan turvallisuuden tunteen ja hyvän musiikkisuhteen voidaan ajatella olevan
musiikkiharrastuksen lähtökohtia. Henkisen turvallisuuden tukeminen on tärkeä osa kasvattajan
työtä, ja tutkimukseni antaa soitonopettajille käytännönläheisiä näkökulmia opettajien
kertomusten kautta sen tukemisesta. Tutkimukseni on eettisesti ja kasvatuksellisesti tärkeä
katsaus musiikkikasvatuksen merkityksellisistä teemoista, joille voitaisiin antaa jalansijaa
vieläkin enemmän esimerkiksi opettajankoulutuksessa.
Työni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineiston keräsin yksilöhaastatteluina. Lähestyn
tutkimustani narratiivisesta tulokulmasta, joten haastateltavien kertomat tarinat ja niiden
merkitykset ovat tutkimukseni kiinnostuksen kohteita. Tutkimukseni onkin uusi näkökulma siitä,
että dialogin keinoin toteutettu henkisesti turvallisen ilmapiirin luominen soittotunnille voi toimia
kanavana oppijan hyvän musiikkisuhteen edistämiselle.
vaikuttaa edistävästi oppijan musiikkisuhteeseen. Selvitän siis työssäni, miten kolme
viulunsoitonopettajaa artikuloivat hyvän musiikkisuhteen ja turvallisuuden tunteen sisältöä ja
ilmenemistä, sekä millaisia dialogisia keinoja opettajat kertovat käyttävänsä vaaliakseen oppijan
henkistä turvallisuutta viulutunnilla. Henkinen turvallisuus on jaoteltu työssäni kolmeen osa-alueeseen,
jotka ovat pedagoginen-, psyykkinen- ja sosiaalinen turvallisuus. Sen sijaan dialogi
toimii välineenä, jolla luodaan viulutunnille henkisesti turvallinen ilmapiiri.
Haastateltavien kertomuksista ilmeni, että hyvä musiikkisuhde oli yhteydessä elämään
rikastuttavana elementtinä, kun taas turvallisuuden tunne liitettiin muun muassa levolliseen ja
vapautuneeseen olotilaan, jossa asiat ovat ennakoitavissa. Henkisesti turvallista ilmapiiriä
viulutunnilla tuettiin dialogin keinoin esimerkiksi hyväksymisen vaalimisella, oppijan
ihmisyyden, tarpeiden ja inhimillisyyden ymmärtämisellä sekä oikeudenmukaisuuden ja
osallisuuden huomioimisella.
Oppijan turvallisuuden tunteen ja hyvän musiikkisuhteen voidaan ajatella olevan
musiikkiharrastuksen lähtökohtia. Henkisen turvallisuuden tukeminen on tärkeä osa kasvattajan
työtä, ja tutkimukseni antaa soitonopettajille käytännönläheisiä näkökulmia opettajien
kertomusten kautta sen tukemisesta. Tutkimukseni on eettisesti ja kasvatuksellisesti tärkeä
katsaus musiikkikasvatuksen merkityksellisistä teemoista, joille voitaisiin antaa jalansijaa
vieläkin enemmän esimerkiksi opettajankoulutuksessa.
Työni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineiston keräsin yksilöhaastatteluina. Lähestyn
tutkimustani narratiivisesta tulokulmasta, joten haastateltavien kertomat tarinat ja niiden
merkitykset ovat tutkimukseni kiinnostuksen kohteita. Tutkimukseni onkin uusi näkökulma siitä,
että dialogin keinoin toteutettu henkisesti turvallisen ilmapiirin luominen soittotunnille voi toimia
kanavana oppijan hyvän musiikkisuhteen edistämiselle.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]