Svensk Körklang. Historiska, fonetiska och pedagogiska aspekter
Lundblad, David (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111538248
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111538248
Tiivistelmä
Målet med den här avhandlingen är att visa på faktorer som
har legat till grund för det som vi idag kan benämna svensk
körklang.
I avhandlingen jämförs historiska ideal med modernare
forskning i min strävan att beskriva ursprunget av hur en
svensk körsångare låter. Genom att jämföra hur svenska
vokaler påverkar övertoner i sångrösten på olika sätt skall jag
förklara hur detta även påverkar klangen hos en kör.
Jag vill på detta sätt beskriva en klang som inte är typisk för
en speciell körledare eller en kör, utan som spänner över
genre- och generationsgränserna inom den klassiska konstmusiken.
Avhandlingens huvuddelar är följande: Amatörer och
professionella – en svensk tradition, Svenska, det sjungande
språket och Tidig svensk körpedagogik.
Mina konserter kopplade till denna avhandling har haft som
syfte att visa på sambandet mellan såväl språket och klangen,
som repertoaren och klangen.
I denna avhandling förklarar jag de språkliga och sociala
fenomen som har lagt grunden till att det idag finns ett sångsätt som har kommit att bli något av en nationalsymbol för den
körsjungande nationen Sverige. This thesis aims to show factors that have formed the basis for what we today can term as the Swedish choir sound. Historical ideals are compared with more modern research in my quest to describe the origin of how a Swedish choir singer sounds. By comparing how Swedish vowels affect over-tones in the singing voice in different ways, I will explain how this also affects the sound of a choir. In this way, I want to describe a sound that is not typical for a particular choir leader or choir, but a sound that spans the genre and generation boundaries within classical art music. The main parts of the dissertation are: Amateurs and professionals - a Swedish tradition, Swedish, the singing lan-guage and Early Swedish choir pedagogy. My concerts related to this thesis have been aimed to show the connection between not only language and the sound, but also repertoire and the sound. In this thesis I explain the linguistic and social phenomena that have laid the foundation for the fact that today there is a way of singing that has come to be something of a national symbol for the choir-singing nation of Sweden.
har legat till grund för det som vi idag kan benämna svensk
körklang.
I avhandlingen jämförs historiska ideal med modernare
forskning i min strävan att beskriva ursprunget av hur en
svensk körsångare låter. Genom att jämföra hur svenska
vokaler påverkar övertoner i sångrösten på olika sätt skall jag
förklara hur detta även påverkar klangen hos en kör.
Jag vill på detta sätt beskriva en klang som inte är typisk för
en speciell körledare eller en kör, utan som spänner över
genre- och generationsgränserna inom den klassiska konstmusiken.
Avhandlingens huvuddelar är följande: Amatörer och
professionella – en svensk tradition, Svenska, det sjungande
språket och Tidig svensk körpedagogik.
Mina konserter kopplade till denna avhandling har haft som
syfte att visa på sambandet mellan såväl språket och klangen,
som repertoaren och klangen.
I denna avhandling förklarar jag de språkliga och sociala
fenomen som har lagt grunden till att det idag finns ett sångsätt som har kommit att bli något av en nationalsymbol för den
körsjungande nationen Sverige.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]