Toimialabarometri 2019 : rytmimusiikkifestivaalien tilanne ennen koronapandemiaa
Kinnunen, Maarit; Luonila, Mervi (2021)
Kinnunen, Maarit
Luonila, Mervi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
1798-5455
978-952-329-175-1
raportti
Sibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja 23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-175-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-175-1
Tiivistelmä
Suomalaisen festivaalikentän tilannetta projisoiva toimialabarometrikysely on tehty nyt kolme kertaa.
Toimialaa koskevaa tietoa on kerätty vuosilta 2015, 2017 ja 2019. Kahden ensimmäisen kyselyn
järjestäjinä ovat toimineet Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, Lapin yliopiston
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden
pääaine, Finland Festivals ry sekä tutkimukseen osallistuneet festivaalit. Vuoden 2015 osalta
yhteistyökumppaneita olivat lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Turun yliopiston
kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. Kahdessa ensimmäisessä tiedonkeruussa kysely kohdistettiin
pääosin Finland Festivals ry:n jäsenistölle huomioimalla myös yhdistykseen kuulumattomia merkittäviä
rytmimusiikkifestivaaleja.
Vuoden 2019 osalta tutkimuksen pääjärjestäjäksi vaihtui LiveFIN ry, joka sai tutkimuskyselylle
rahoitusta Musiikin edistämissäätiöltä. Samalla päätettiin fokusoitua nimenomaan
rytmimusiikkifestivaaleihin tavoitteena saada aiempaa syvempi kuva kentästä. Lisäksi tutkimuksessa
olivat mukana Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Sibelius-Akatemian
Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine. Tutkimusyhteistyötä tehtiin myös Kulttuuripolitiikan
tutkimuskeskus Cuporen kanssa.
Kuvattujen seikkojen takia käsillä oleva tutkimus ei ole vertailukelpoinen aiempien tutkimusten kanssa,
joissa oli mukana klassisen ja rytmimusiikin, tanssi-, teatteri-, kirjallisuus-, ooppera- sekä
monitaidefestivaaleja. Toisaalta tämä tutkimus mahdollistaa rytmimusiikkifestivaalien syvällisemmän
tarkastelun tuotannollisten tekijöiden kuten ohjelmiston, yleisöprofiilin ja taloudellisten tunnuslukujen
osalta. Tarkemmin rajattu tutkimusfokus toimii myös paremmin aikaisemmin tässä sarjassa
raportoitujen Festivaalibarometri-tutkimusten rinnalla, jotka on suunnattu nimenomaan
rytmimusiikkifestivaalien yleisöille. Festivaalibarometri on järjestetty vuosina 2014, 2016, 2018 ja
2020 ja sen tuloksia on julkaistu useissa eri raporteissa (Kinnunen, Koivisto & Luonila, 2019; Kinnunen
& Luonila, 2015; Kinnunen, Luonila, & Koivisto, 2017a; Kinnunen ym., 2015) ja akateemisissa
tutkimuspapereissa (Kinnunen, Honkanen & Karjalainen, 2020; Kinnunen, Luonila & Honkanen,
2019).
Kysely tehtiin keväällä 2020, jolloin maailmanlaajuinen koronpandemia ravisteli taide- ja kulttuurialaa
ja kyselyn aikana yleisötilaisuuksien järjestäminen oli kiellettyä. Tämä vaikutti todennäköisesti siten,
että kyselyn vastausprosentti oli korkea. Korona-ajan epävarmat näkymät heijastuvat vastauksissa, ja
poikkeuksellisen ajan johdosta tässä tutkimuksessa viitataan myös arvioihin koronan aiheuttamista
vaikutuksista musiikkialalle.
Toimialaa koskevaa tietoa on kerätty vuosilta 2015, 2017 ja 2019. Kahden ensimmäisen kyselyn
järjestäjinä ovat toimineet Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, Lapin yliopiston
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden
pääaine, Finland Festivals ry sekä tutkimukseen osallistuneet festivaalit. Vuoden 2015 osalta
yhteistyökumppaneita olivat lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Turun yliopiston
kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. Kahdessa ensimmäisessä tiedonkeruussa kysely kohdistettiin
pääosin Finland Festivals ry:n jäsenistölle huomioimalla myös yhdistykseen kuulumattomia merkittäviä
rytmimusiikkifestivaaleja.
Vuoden 2019 osalta tutkimuksen pääjärjestäjäksi vaihtui LiveFIN ry, joka sai tutkimuskyselylle
rahoitusta Musiikin edistämissäätiöltä. Samalla päätettiin fokusoitua nimenomaan
rytmimusiikkifestivaaleihin tavoitteena saada aiempaa syvempi kuva kentästä. Lisäksi tutkimuksessa
olivat mukana Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Sibelius-Akatemian
Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine. Tutkimusyhteistyötä tehtiin myös Kulttuuripolitiikan
tutkimuskeskus Cuporen kanssa.
Kuvattujen seikkojen takia käsillä oleva tutkimus ei ole vertailukelpoinen aiempien tutkimusten kanssa,
joissa oli mukana klassisen ja rytmimusiikin, tanssi-, teatteri-, kirjallisuus-, ooppera- sekä
monitaidefestivaaleja. Toisaalta tämä tutkimus mahdollistaa rytmimusiikkifestivaalien syvällisemmän
tarkastelun tuotannollisten tekijöiden kuten ohjelmiston, yleisöprofiilin ja taloudellisten tunnuslukujen
osalta. Tarkemmin rajattu tutkimusfokus toimii myös paremmin aikaisemmin tässä sarjassa
raportoitujen Festivaalibarometri-tutkimusten rinnalla, jotka on suunnattu nimenomaan
rytmimusiikkifestivaalien yleisöille. Festivaalibarometri on järjestetty vuosina 2014, 2016, 2018 ja
2020 ja sen tuloksia on julkaistu useissa eri raporteissa (Kinnunen, Koivisto & Luonila, 2019; Kinnunen
& Luonila, 2015; Kinnunen, Luonila, & Koivisto, 2017a; Kinnunen ym., 2015) ja akateemisissa
tutkimuspapereissa (Kinnunen, Honkanen & Karjalainen, 2020; Kinnunen, Luonila & Honkanen,
2019).
Kysely tehtiin keväällä 2020, jolloin maailmanlaajuinen koronpandemia ravisteli taide- ja kulttuurialaa
ja kyselyn aikana yleisötilaisuuksien järjestäminen oli kiellettyä. Tämä vaikutti todennäköisesti siten,
että kyselyn vastausprosentti oli korkea. Korona-ajan epävarmat näkymät heijastuvat vastauksissa, ja
poikkeuksellisen ajan johdosta tässä tutkimuksessa viitataan myös arvioihin koronan aiheuttamista
vaikutuksista musiikkialalle.