”Opettajuus on yhtä kuin kohtaamista” : narratiivinen tapaustutkimus musiikinopettajan pedagogisesta ajattelusta ja toiminnasta
Rautakorpi, Aino (2021)
Rautakorpi, Aino
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102154883
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102154883
Tiivistelmä
Musiikinopetuksessa alan tuntemus ja ammattitaito ovat tärkeitä, mutta aineenhallinnan lisäksi musiikinopettajan työnkuvassa näyttäytyy yhä keskeisempänä ihmissuhdetyöntekijän rooli. Kyseessä on ennen kaikkea eettinen kasvatustyö, jossa opettaja on jatkuvasti kytköksissä oppilaidensa kasvatukselliseen hyvään. Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on valottaa musiikinopettajan työn ihmissuhdepuolta ja nostaa esille musiikinopettajan ammatillista itseymmärrystä kasvatustyöhönsä liittyen.
Tämä tutkimus on narratiivinen, laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat yhden kokeneen musiikinopettajan kertomukset. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Kuinka musiikinopettaja rakentaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa kertomisen kautta?
2. Millaisia merkityksiä musiikinopettaja antaa itsereflektiolle kasvatustyössään?
Tutkimusaineisto koostuu kolmesta kerronnallisesta, teemoitetusta ja litteroidusta yksilöhaastattelusta. Haastattelumenetelmänä käytettiin kerronnallista haastattelua, jossa oli piirteitä myös puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin narratiivien analyysiä. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjana oli humanistinen psykologia, dialogisuus ja pedagoginen rakkaus. Opettajuutta tarkasteltiin näiden teemojen kautta.
Koska tämä tutkimus noudattaa narratiivisen tutkimuksen tavoitteita, keskeistä oli löytää ja säilyttää haastateltavan itsensä antamat merkitykset ja kuvaukset omista kokemuksistaan ja sosiaalisen toimintansa perusteista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin yhden ainutlaatuisen kokijan kertomuksia musiikinopettajuudesta.
Keskeisenä tutkimustuloksena musiikinopettajan pedagogista toimintaa ja ajattelua tarkastellessa näyttäytyi kohtaamisen ja osallisuuden näkeminen tärkeinä musiikin opettamisen arvoina. Lisäksi tutkimustuloksissa tuli ilmi itsereflektion ja itsetuntemuksen keskeinen merkitys osana musiikinopettajan pedagogista asiantuntijuutta ja sen kehittymistä.
Tutkimukseni tulosten pohjalta on mahdollista tehdä johtopäätös, että musiikinopettajuudessa on kyse aineenopettamisen lisäksi ennen kaikkea ihmissuhde- ja tunnetyöstä, jonka keskiössä on opettajan oman sisäisen maailman ja oppilaiden tarpeiden välisessä ristiaallokossa toimiminen.
Tämä tutkimus on narratiivinen, laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat yhden kokeneen musiikinopettajan kertomukset. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Kuinka musiikinopettaja rakentaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa kertomisen kautta?
2. Millaisia merkityksiä musiikinopettaja antaa itsereflektiolle kasvatustyössään?
Tutkimusaineisto koostuu kolmesta kerronnallisesta, teemoitetusta ja litteroidusta yksilöhaastattelusta. Haastattelumenetelmänä käytettiin kerronnallista haastattelua, jossa oli piirteitä myös puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin narratiivien analyysiä. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjana oli humanistinen psykologia, dialogisuus ja pedagoginen rakkaus. Opettajuutta tarkasteltiin näiden teemojen kautta.
Koska tämä tutkimus noudattaa narratiivisen tutkimuksen tavoitteita, keskeistä oli löytää ja säilyttää haastateltavan itsensä antamat merkitykset ja kuvaukset omista kokemuksistaan ja sosiaalisen toimintansa perusteista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin yhden ainutlaatuisen kokijan kertomuksia musiikinopettajuudesta.
Keskeisenä tutkimustuloksena musiikinopettajan pedagogista toimintaa ja ajattelua tarkastellessa näyttäytyi kohtaamisen ja osallisuuden näkeminen tärkeinä musiikin opettamisen arvoina. Lisäksi tutkimustuloksissa tuli ilmi itsereflektion ja itsetuntemuksen keskeinen merkitys osana musiikinopettajan pedagogista asiantuntijuutta ja sen kehittymistä.
Tutkimukseni tulosten pohjalta on mahdollista tehdä johtopäätös, että musiikinopettajuudessa on kyse aineenopettamisen lisäksi ennen kaikkea ihmissuhde- ja tunnetyöstä, jonka keskiössä on opettajan oman sisäisen maailman ja oppilaiden tarpeiden välisessä ristiaallokossa toimiminen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1273]