Ranskalainen ja italialainen tyyli 1677-1775 kenraalibassonsoittajan näkökulmasta

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
1993
kirja

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Työssä valotetaan historiallisten lähteiden pohjalta täysbarokin (1677-1722) aikana toisistaan selvästi erottunutta italialaista ja ranskalaista kenraalibassokäytäntöä ja toisaalta galanttia tyyliä (1722-1775), joka syntyi italialaisen ja ranskalaisen tyylin yhdistyttyä. Työ pyrkii olemaan käytännön läheinen. Niinpä tyylejä lähestytään nii­den kysymysten pohjalta, joihin soittaja joutuu realisaatiossaan vastaa­maan: numeroiden tulkinta, soinnutus basson liikkeiden perusteella, äänten lukumäärä ja sijoittelu, sointujen soittotiheys sekä lopuksi erilai­set koristelu- ja värityskeinot. Taustaksi näille ongelmille käydään aluksi lyhyesti läpi yleismusiikilli­sesti italialaisen ja ranskalaisen tyylin erottavat tekijät ja kenraalibasson synty- ja varhaisvaiheet. Tutkielman loppuun on koottu luettelo olemassaolevista italialaisista ja ranskalaisista kenraalibassolähteistä kosketinsoittimille ennen vuotta 1800. Samoin on selvitetty oppikirjojen modernit kustantajat sekä tietoja kirjastoista, joista teokset löytää.

ISBN

978-952-329-190-4

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

Musiikin tutkimuslaitoksen julkaisuja|12

ISSN

2736-9544

DOI

Saavutettavuusominaisuudet

Ei tietoa saavutettavuudesta