Ranskalainen ja italialainen tyyli 1677-1775 kenraalibassonsoittajan näkökulmasta
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
1993
kirja
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Työssä valotetaan historiallisten lähteiden pohjalta täysbarokin (1677-1722) aikana toisistaan selvästi erottunutta italialaista ja ranskalaista kenraalibassokäytäntöä ja toisaalta galanttia tyyliä (1722-1775), joka syntyi italialaisen ja ranskalaisen tyylin yhdistyttyä.
Työ pyrkii olemaan käytännön läheinen. Niinpä tyylejä lähestytään niiden kysymysten pohjalta, joihin soittaja joutuu realisaatiossaan vastaamaan: numeroiden tulkinta, soinnutus basson liikkeiden perusteella, äänten lukumäärä ja sijoittelu, sointujen soittotiheys sekä lopuksi erilaiset koristelu- ja värityskeinot.
Taustaksi näille ongelmille käydään aluksi lyhyesti läpi yleismusiikillisesti italialaisen ja ranskalaisen tyylin erottavat tekijät ja kenraalibasson synty- ja varhaisvaiheet.
Tutkielman loppuun on koottu luettelo olemassaolevista italialaisista ja ranskalaisista kenraalibassolähteistä kosketinsoittimille ennen vuotta 1800. Samoin on selvitetty oppikirjojen modernit kustantajat sekä tietoja kirjastoista, joista teokset löytää.
ISBN
978-952-329-190-4
Aihealue
OKM-julkaisutyyppi
Emojulkaisu
Lehti
Julkaisusarja
Musiikin tutkimuslaitoksen julkaisuja|12
ISSN
2736-9544
DOI
Saavutettavuusominaisuudet
Ei tietoa saavutettavuudesta