Suomalaisten urkurien Bach-soitto ja sen esikuvat 1920-1950
Tuppurainen, Erkki (1994)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tuppurainen, Erkki
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
1994
1798-7838
978-952-329-209-3
kirja
Kirkkomusiikin osaston julkaisuja 8
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-209-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-209-3
Tiivistelmä
J.S. Bachin urkumusiikki yhdistettiin 1800-luvulla lähinnä konservatiiviseen perinteeseen
(der gebundene Stil), jota myös Suomeen asettuneen Richard Faltinin voidaan katsoa edustaneen.
Soiton selkeyden ja yksinkertaisuuden vaatimukseen liittyi Ranskassa käsitys legatosoitosta
Bach-perinteen osana. Mm. Oskar Merikanto ja Karl Sjöblom omaksuivat Leipzigissa
opiskellessaan pyrkimyksen dynaamisiin vaihteluihin.
Orkesteriurkutyyliin tutustumisen kannalta merkittäviä olivat Merikannon ulkomaanmatka
ja italialaisen Enrico Bossin konsertti 1907. Monet urkurit, mm. johtavan aseman perinyt
Elis Mårtenson, opiskelivat Leipzigissa Karl Strauben johdolla. Mårtensonin Bach-laitos
(1944, 1947) seuraa jäsentelyn (fraseerauksen) ja artikuloinnin osalta Strauben vuoden 1913
edition esimerkkiä. Albert Schweitzerin ns. elsassilaiseen reformiin liittyviä ajatuksia
esittelivät musiikkilehdissä Heikki Klemetti ja urkujensuunnittelija Aarne Wegelius.
Ranskalaisen urkutyypin ja Bach-perinteen esikuvallisuutta taas painotti Pariisissa opiskellut
Armas Maasalo. Marcel Dupren oppilaista Jouko Kunnas herätti huomiota sekä soittajana
että kirjoittajana.
Saksan urkujenuudistusta seurasivat Klemetin lisäksi mm. John Sundberg sekä Gtinther
Rarninin edustamalla kompromissilinjalla Mårtenson ja Venni Kuosma. Merkittävä välittäjän
asema oli tanskalaisella Finn Vider0llä, jonka Bach-soitto perustui toisaalta Dupren kaltaisiin
näkemyksiin, toisaalta Bachia vanhempien urkujen ja urkumusiikin esikuviin. Hänen
oppilaansa Enzio Forsblomin väitöskirjassaan (1957) esittämillä käsityksillä on yhtymäkohtia
mm. Helmut Walchan ajatuksiin urkujensoiton "puhtaudesta", "objektiivisuudesta" ja
"teoslähtöisyydestä" (Werktreue). "Tyylinmukaisuus" (stiltrohet) korostuu näissä "subjektiivisuuden"
vastakohtana.
Esittämisen osatekijöistä kiinnitettiin rekisteröinnin ohella huomiota jäsentelyyn, jota
Strauben varhaisen tyylin suosimat sormionvaihdokset nekin pitkälti palvelivat. Konserttiarvosteluissa
ja artikkeleissa pohdittiin mm. "fraseerauksen" ja artikuloinnin käsitteiden
välistä eroa, vaihtuvaa dynamiikkaa ja siihen liittyvää yleispaisuttimen käyttöä. Dupren
tavoittelema selkeys ja yksinkertaisuus saavutettiin niukoin äänikertojen ja sormioiden vaihdoksin.
Schweitzerin ja Dupren ajatuksiin pohjautui myös Vider0n ja Forsblomin kannattama
"arkkitehtoninen" rekisteröinti, "terassidynamiikka". Viimeksi mainitut painottivat tieteellisen
tutkimuksen merkitystä.
Helsingissä vuoteen 1950 mennessä järjestetyt noin 200 urkukonserttia annettiin yleensä
uusimmilla, Nikolainkirkon (nyk. tuomiokirkon), Johanneksen ja Mikael Agricolan kirkon
sekä Sibelius-Akatemian konserttisalin uruilla, joiden rakentajat olivat Walcker ja Rieger.
Bachin musiikin osuus konserteissa kohosi 1920-luvulla noin 30 prosenttiin. Urkumusiikin
soivia dokumentteja on 1950-lukua edeltäviltä ajoilta verraten vähän, suomalaisten urkurien
soittamia ei nähtävästi ollenkaan. Mm. Strauben ja Dupren reikänauhatekniikalla tallennetut
varhaiset Bach-esitykset antavat heidän soitostaan kirjallisten lähteiden kanssa yhdenmukaisen
kuvan.
(der gebundene Stil), jota myös Suomeen asettuneen Richard Faltinin voidaan katsoa edustaneen.
Soiton selkeyden ja yksinkertaisuuden vaatimukseen liittyi Ranskassa käsitys legatosoitosta
Bach-perinteen osana. Mm. Oskar Merikanto ja Karl Sjöblom omaksuivat Leipzigissa
opiskellessaan pyrkimyksen dynaamisiin vaihteluihin.
Orkesteriurkutyyliin tutustumisen kannalta merkittäviä olivat Merikannon ulkomaanmatka
ja italialaisen Enrico Bossin konsertti 1907. Monet urkurit, mm. johtavan aseman perinyt
Elis Mårtenson, opiskelivat Leipzigissa Karl Strauben johdolla. Mårtensonin Bach-laitos
(1944, 1947) seuraa jäsentelyn (fraseerauksen) ja artikuloinnin osalta Strauben vuoden 1913
edition esimerkkiä. Albert Schweitzerin ns. elsassilaiseen reformiin liittyviä ajatuksia
esittelivät musiikkilehdissä Heikki Klemetti ja urkujensuunnittelija Aarne Wegelius.
Ranskalaisen urkutyypin ja Bach-perinteen esikuvallisuutta taas painotti Pariisissa opiskellut
Armas Maasalo. Marcel Dupren oppilaista Jouko Kunnas herätti huomiota sekä soittajana
että kirjoittajana.
Saksan urkujenuudistusta seurasivat Klemetin lisäksi mm. John Sundberg sekä Gtinther
Rarninin edustamalla kompromissilinjalla Mårtenson ja Venni Kuosma. Merkittävä välittäjän
asema oli tanskalaisella Finn Vider0llä, jonka Bach-soitto perustui toisaalta Dupren kaltaisiin
näkemyksiin, toisaalta Bachia vanhempien urkujen ja urkumusiikin esikuviin. Hänen
oppilaansa Enzio Forsblomin väitöskirjassaan (1957) esittämillä käsityksillä on yhtymäkohtia
mm. Helmut Walchan ajatuksiin urkujensoiton "puhtaudesta", "objektiivisuudesta" ja
"teoslähtöisyydestä" (Werktreue). "Tyylinmukaisuus" (stiltrohet) korostuu näissä "subjektiivisuuden"
vastakohtana.
Esittämisen osatekijöistä kiinnitettiin rekisteröinnin ohella huomiota jäsentelyyn, jota
Strauben varhaisen tyylin suosimat sormionvaihdokset nekin pitkälti palvelivat. Konserttiarvosteluissa
ja artikkeleissa pohdittiin mm. "fraseerauksen" ja artikuloinnin käsitteiden
välistä eroa, vaihtuvaa dynamiikkaa ja siihen liittyvää yleispaisuttimen käyttöä. Dupren
tavoittelema selkeys ja yksinkertaisuus saavutettiin niukoin äänikertojen ja sormioiden vaihdoksin.
Schweitzerin ja Dupren ajatuksiin pohjautui myös Vider0n ja Forsblomin kannattama
"arkkitehtoninen" rekisteröinti, "terassidynamiikka". Viimeksi mainitut painottivat tieteellisen
tutkimuksen merkitystä.
Helsingissä vuoteen 1950 mennessä järjestetyt noin 200 urkukonserttia annettiin yleensä
uusimmilla, Nikolainkirkon (nyk. tuomiokirkon), Johanneksen ja Mikael Agricolan kirkon
sekä Sibelius-Akatemian konserttisalin uruilla, joiden rakentajat olivat Walcker ja Rieger.
Bachin musiikin osuus konserteissa kohosi 1920-luvulla noin 30 prosenttiin. Urkumusiikin
soivia dokumentteja on 1950-lukua edeltäviltä ajoilta verraten vähän, suomalaisten urkurien
soittamia ei nähtävästi ollenkaan. Mm. Strauben ja Dupren reikänauhatekniikalla tallennetut
varhaiset Bach-esitykset antavat heidän soitostaan kirjallisten lähteiden kanssa yhdenmukaisen
kuvan.