Sinä pystyt! : miten ohjata nuorta soittajaa onnistumaan
Riikonen, Heidi (2021)
Riikonen, Heidi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Seminaarityö
Kirjallinen työ
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041310216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041310216
Tiivistelmä
Seminaarityössäni tutkin onnistumisen opettamista. Työn tavoitteena oli etsiä erilaisten tieteellisten julkaisujen kautta työvälineitä opettajalle ohjata oppilastaan onnistumaan. Aiheesta ei löytynyt suoranaista tai valmista tutkimustietoa, mutta työssäni tulkitsen tutkimuslähteitä ja pohdin niiden tuottamia tuloksia suhteessa aiheeseeni. Tutkin onnistumisen ohjaamista kolmen eri aihealueen kautta, jotka ovat mielestäni yhteydessä onnistumiseen: motivaatio, harjoitteleminen ja esiintymisvalmennus. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten opettajana ohjaan oppilasta onnistumaan? Mitä opettajan tulisi tietää motivaatiosta, jotta se tukisi oppilaan onnistumista? Kuinka harjoitella oikein ja millainen harjoittelu edesauttaa onnistumista? Miten opettaja voi hyötyä esiintymisvalmennuksen tarjoamista keinoista suhteessa onnistumisen
opettamiseen?
Tutkimuksessa selvisi, että opettajalle on tarjolla monia keinoja onnistumisen opettamisen tueksi. Onnistumista tapahtuu niin tunnilla, harjoitellessa kuin esiintyessä, vaikka yleensä onnistumista ajatellaankin juuri esiintymistilanteen onnistumisen kautta. Opettaja voi oppia monia hyödyllisiä taitoja oppilaan motivoimiseen tarkastellessaan motivaation syntyä, erilaisia motivaatioteorioita ja näiden kautta analysoidessaan oppilaansa työskentelyä. Opettaja voi edesauttaa palautteen antamisen oppilaslähtöisyyden ja kuuntelun kautta oppilaan motivaatiota harjoitella ja onnistua. Tutkimuksessa esiin nousi tärkeänä tekijänä oppilaan tunne omasta pystyvyydestään ja kuinka opettaja voi siihen vaikuttaa oikeanlaisen palautteenannon ja kannustuksen avulla. Harjoittelun laatu sekä oikeat harjoittelutekniikat ja -strategiat osoittautuivat myös tärkeiksi. Jos esiintymistilanteessa ilmenee hankaluuksia, on syytä palata harjoitteluhetkeen ja analysoitava oppilaan harjoittelua ja keskittymistä. Esiintymisvalmennukseen perehtymällä voidaan oppilaalle selittää jännityksen anatomiaa ja yhdessä kokeilla eri strategiota niin harjoittelemiseen kuin esiintymiseenkin.
opettamiseen?
Tutkimuksessa selvisi, että opettajalle on tarjolla monia keinoja onnistumisen opettamisen tueksi. Onnistumista tapahtuu niin tunnilla, harjoitellessa kuin esiintyessä, vaikka yleensä onnistumista ajatellaankin juuri esiintymistilanteen onnistumisen kautta. Opettaja voi oppia monia hyödyllisiä taitoja oppilaan motivoimiseen tarkastellessaan motivaation syntyä, erilaisia motivaatioteorioita ja näiden kautta analysoidessaan oppilaansa työskentelyä. Opettaja voi edesauttaa palautteen antamisen oppilaslähtöisyyden ja kuuntelun kautta oppilaan motivaatiota harjoitella ja onnistua. Tutkimuksessa esiin nousi tärkeänä tekijänä oppilaan tunne omasta pystyvyydestään ja kuinka opettaja voi siihen vaikuttaa oikeanlaisen palautteenannon ja kannustuksen avulla. Harjoittelun laatu sekä oikeat harjoittelutekniikat ja -strategiat osoittautuivat myös tärkeiksi. Jos esiintymistilanteessa ilmenee hankaluuksia, on syytä palata harjoitteluhetkeen ja analysoitava oppilaan harjoittelua ja keskittymistä. Esiintymisvalmennukseen perehtymällä voidaan oppilaalle selittää jännityksen anatomiaa ja yhdessä kokeilla eri strategiota niin harjoittelemiseen kuin esiintymiseenkin.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]