Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sinä pystyt! : miten ohjata nuorta soittajaa onnistumaan

Riikonen, Heidi (2021)

 
Avaa tiedosto
HRSEMINAARI2021.pdf (329.5Kt)
Lataukset: 

Riikonen, Heidi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Seminaarityö
Kirjallinen työ

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041310216
Tiivistelmä
Seminaarityössäni tutkin onnistumisen opettamista. Työn tavoitteena oli etsiä erilaisten tieteellisten julkaisujen kautta työvälineitä opettajalle ohjata oppilastaan onnistumaan. Aiheesta ei löytynyt suoranaista tai valmista tutkimustietoa, mutta työssäni tulkitsen tutkimuslähteitä ja pohdin niiden tuottamia tuloksia suhteessa aiheeseeni. Tutkin onnistumisen ohjaamista kolmen eri aihealueen kautta, jotka ovat mielestäni yhteydessä onnistumiseen: motivaatio, harjoitteleminen ja esiintymisvalmennus. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten opettajana ohjaan oppilasta onnistumaan? Mitä opettajan tulisi tietää motivaatiosta, jotta se tukisi oppilaan onnistumista? Kuinka harjoitella oikein ja millainen harjoittelu edesauttaa onnistumista? Miten opettaja voi hyötyä esiintymisvalmennuksen tarjoamista keinoista suhteessa onnistumisen
opettamiseen?

Tutkimuksessa selvisi, että opettajalle on tarjolla monia keinoja onnistumisen opettamisen tueksi. Onnistumista tapahtuu niin tunnilla, harjoitellessa kuin esiintyessä, vaikka yleensä onnistumista ajatellaankin juuri esiintymistilanteen onnistumisen kautta. Opettaja voi oppia monia hyödyllisiä taitoja oppilaan motivoimiseen tarkastellessaan motivaation syntyä, erilaisia motivaatioteorioita ja näiden kautta analysoidessaan oppilaansa työskentelyä. Opettaja voi edesauttaa palautteen antamisen oppilaslähtöisyyden ja kuuntelun kautta oppilaan motivaatiota harjoitella ja onnistua. Tutkimuksessa esiin nousi tärkeänä tekijänä oppilaan tunne omasta pystyvyydestään ja kuinka opettaja voi siihen vaikuttaa oikeanlaisen palautteenannon ja kannustuksen avulla. Harjoittelun laatu sekä oikeat harjoittelutekniikat ja -strategiat osoittautuivat myös tärkeiksi. Jos esiintymistilanteessa ilmenee hankaluuksia, on syytä palata harjoitteluhetkeen ja analysoitava oppilaan harjoittelua ja keskittymistä. Esiintymisvalmennukseen perehtymällä voidaan oppilaalle selittää jännityksen anatomiaa ja yhdessä kokeilla eri strategiota niin harjoittelemiseen kuin esiintymiseenkin.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1202]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste