Kristallikruunuja ja samettiverhoja : koulut ja taidetoimijat yhteistyössä Taidetestaajat-hankkeessa
Pääjoki, Tarja (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-025-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-025-6
Sisällysluettelo
Alkusanat / Kai Lehikoinen --
Esipuhe --
Taidetestaajat-mallin ja tutkimuksen motivointi --
Tutkimustehtävä ja tutkimuksen metodologia --
Koulujen ja taidelaitosten yhteistyön ulottuvuudet --
Taidetestaajat organisaatioiden ja ammattilaisten yhteistyönä --
Taidevierailun kontekstit --
Taidetestaajat-viestintä --
Ohjelmistot --
Oppilaiden tarpeet ja niiden tukeminen --
Tavoitteena taidekokemus – ja miten se tehtiin --
Ammattilaisten roolit --
Dokumentointi, palautejärjestelmät ja tuen saaminen --
Resursointi --
Eettiset kysymykset --
Johtopäätökset --
Yhteenveto: vastaukset tutkimuskysymyksiin ja tutkimustehtävään --
Liite 1: Toimenpidesuositukset --
Liite 2: Taidetestaajat-kysely.
Esipuhe --
Taidetestaajat-mallin ja tutkimuksen motivointi --
Tutkimustehtävä ja tutkimuksen metodologia --
Koulujen ja taidelaitosten yhteistyön ulottuvuudet --
Taidetestaajat organisaatioiden ja ammattilaisten yhteistyönä --
Taidevierailun kontekstit --
Taidetestaajat-viestintä --
Ohjelmistot --
Oppilaiden tarpeet ja niiden tukeminen --
Tavoitteena taidekokemus – ja miten se tehtiin --
Ammattilaisten roolit --
Dokumentointi, palautejärjestelmät ja tuen saaminen --
Resursointi --
Eettiset kysymykset --
Johtopäätökset --
Yhteenveto: vastaukset tutkimuskysymyksiin ja tutkimustehtävään --
Liite 1: Toimenpidesuositukset --
Liite 2: Taidetestaajat-kysely.
Tiivistelmä
Koulujen vierailut taidelaitoksiin ovat taiteiden tasa-arvoista saavutettavuutta ja oppimista taiteissa edistävä toimintamuoto. Millaista ammattiosaamista näiden vierailujen laadukas toteuttaminen edellyttää? Taidetestaajat –hankkeessa kaikki suomalaiset 8. luokat opettajineen matkustivat taiteiden äärelle. Opettajat ja taidealan ammattilaiset kohtasivat haasteita ja kehittivät hyviä käytäntöjä, joilla tukea nuorten myönteisiä taidekokemuksia. Retkipäivät olivat tervetullutta vaihtelua kouluarkeen. Taidetoimijoita innosti nuorille sopivan taidekasvatuksen ja ohjelmistojen pohdinta.
Tämä tutkimus tuo esiin opetus- ja taidealojen monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia Taidetestaajat-vierailuilla. Eri alojen ammattilaisten mahdollisuudet kohdata toisiaan ja kokea osallisuutta vierailuprosessin toteutuksessa nousevat tärkeiksi tavoitteiksi. Nuorten taidekokemusten kannalta merkittävimmäksi asiaksi osoittautuu taidekasvatuksen ja yleisötyön laatu. Moninaiset ohjelmistot toimivat nuorille, jos heitä tuetaan uudenlaisen taiteen äärellä riittävästi.
Tämä tutkimus tuo esiin opetus- ja taidealojen monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia Taidetestaajat-vierailuilla. Eri alojen ammattilaisten mahdollisuudet kohdata toisiaan ja kokea osallisuutta vierailuprosessin toteutuksessa nousevat tärkeiksi tavoitteiksi. Nuorten taidekokemusten kannalta merkittävimmäksi asiaksi osoittautuu taidekasvatuksen ja yleisötyön laatu. Moninaiset ohjelmistot toimivat nuorille, jos heitä tuetaan uudenlaisen taiteen äärellä riittävästi.