Yläkoululaisten laulamiseen vaikuttavat haasteet ja laulamisen yhteys oppilaiden identiteettityöhön
Huttunen, Riina-Sofia (2021)
Huttunen, Riina-Sofia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431349
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431349
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella yläkoululaisten laulamiseen vaikuttavia haasteita koulun musiikintunneilla sekä selvittää laulamisen ja yksilön alati kehittyvän identiteetin välistä suhdetta. Tutkimuksessa perehdyin tarkastelemaan erityisesti oppilaiden mielensisäisiä haasteita sekä kouluympäristöstä kumpuavia sosiaalisia haasteita, joilla on merkittävä vaikutus yläkoululaisten koulussa laulamiseen.
Tutkimuskysymykseni olivat:
Minkälaisia yksilön mielensisäisiä ja sosiaalisia haasteita liittyy yläkouluikäisen laulamiseen kouluympäristössä? Minkälaisia yhteyksiä laulamisella on nuoren identiteettiin?
Tutkimukseni teoreettinen tausta kuvaa yläkouluikäisen nuoren musiikillista käsitystä itsestään musiikillisen identiteetin ja minäkäsityksen kautta sekä ympäristöä, jossa laulaminen koulussa tapahtuu eli musiikintuntia. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka toteutin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena.
Tutkimukseni osoitti, että yläkoululaiset voivat kohdata monenlaisia mielensisäisiä ja sosiaalisia, ympäristöstä kumpuavia haasteita, jotka vaikuttavat koulussa laulamiseen. Merkittävimpiä haasteita laulamiselle loivat vertaiset, joiden toiminnan seurauksena nuori saattoi tuntea lauluhalua alentavia epämiellyttäviä tunteita. Lisäksi yksilön kokema epävarmuus itseään ja lauluääntään kohtaan erityisesti äänenmurroksen aikana vaikuttaa halukkuuteen laulaa merkittävästi. Tuloksissa ilmeni myös yksilön suhtautumisella laulamisen haasteita kohtaan olevan merkitystä. Lisäksi tulokset osoittivat joitakin eroavaisuuksia tyttöjen ja poikien laulamiseen liittyvien kokemusten välillä. Tuloksista ilmeni myös identiteetin ja laulamisen välinen selvä yhteys. Erityisesti pojilla laulaminen vaikuttaa kokemuksiin omasta sukupuoli-identiteetistä.
Musiikinopettajat sekä laulun instrumenttiopettajat ovat merkittävässä roolissa nuorten laulusuhteen luomisessa. Opettaessaan yläkouluikäistä laulamaan tulisi opettajan olla tietoinen erityistilanteista ja -haasteista, jotka liittyvät nuorten laulamiseen. Lisäksi opettajan on hyvä jakaa tietoisuuttaan oppilaille, jotta oppilaat tulisivat tietoiseksi laulamiseen vaikuttavista haasteista ja voisivat näin myös itse pyrkiä havainnoimaan ja ratkaisemaan ongelmakohtia.
Tutkimuskysymykseni olivat:
Minkälaisia yksilön mielensisäisiä ja sosiaalisia haasteita liittyy yläkouluikäisen laulamiseen kouluympäristössä? Minkälaisia yhteyksiä laulamisella on nuoren identiteettiin?
Tutkimukseni teoreettinen tausta kuvaa yläkouluikäisen nuoren musiikillista käsitystä itsestään musiikillisen identiteetin ja minäkäsityksen kautta sekä ympäristöä, jossa laulaminen koulussa tapahtuu eli musiikintuntia. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka toteutin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena.
Tutkimukseni osoitti, että yläkoululaiset voivat kohdata monenlaisia mielensisäisiä ja sosiaalisia, ympäristöstä kumpuavia haasteita, jotka vaikuttavat koulussa laulamiseen. Merkittävimpiä haasteita laulamiselle loivat vertaiset, joiden toiminnan seurauksena nuori saattoi tuntea lauluhalua alentavia epämiellyttäviä tunteita. Lisäksi yksilön kokema epävarmuus itseään ja lauluääntään kohtaan erityisesti äänenmurroksen aikana vaikuttaa halukkuuteen laulaa merkittävästi. Tuloksissa ilmeni myös yksilön suhtautumisella laulamisen haasteita kohtaan olevan merkitystä. Lisäksi tulokset osoittivat joitakin eroavaisuuksia tyttöjen ja poikien laulamiseen liittyvien kokemusten välillä. Tuloksista ilmeni myös identiteetin ja laulamisen välinen selvä yhteys. Erityisesti pojilla laulaminen vaikuttaa kokemuksiin omasta sukupuoli-identiteetistä.
Musiikinopettajat sekä laulun instrumenttiopettajat ovat merkittävässä roolissa nuorten laulusuhteen luomisessa. Opettaessaan yläkouluikäistä laulamaan tulisi opettajan olla tietoinen erityistilanteista ja -haasteista, jotka liittyvät nuorten laulamiseen. Lisäksi opettajan on hyvä jakaa tietoisuuttaan oppilaille, jotta oppilaat tulisivat tietoiseksi laulamiseen vaikuttavista haasteista ja voisivat näin myös itse pyrkiä havainnoimaan ja ratkaisemaan ongelmakohtia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]