Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen

Punkari, Roosa (2021)

 
Avaa tiedosto
Roosa Punkari kandi VALMIS.pdf (371.3Kt)
Lataukset: 

Punkari, Roosa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531459
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille tasavertaisen opetuksen mahdollistamista.

Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Millaiset pedagogiset lähestymistavat edistävät moninaisten oppijoiden huomioimista koulun musiikinopetuksessa?
2) Miten moninaisuuden huomioimisella voidaan edistää oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta?

Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentui seuraavista käsitteistä: moninaisuus, yhteisöllisyys, oppijakeskeinen oppiminen, osallisuus sekä musiikillinen toimijuus. Tässä tutkimuksessa oppimista lähestyttiin sosiokulttuurisen oppimiskäsityksen näkökulmasta.

Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin moninaisuutta ja yksilön huomioimista sekä osallisuutta ja musiikillista toimijuutta käsitteleviin tutkimuksiin. Tarkastelin aineistoa tutkimustehtäväni ja -kysymysteni näkökulmista, ja muodostin keskeisimpien havaintojeni pohjalta tutkimukseni tulokset ja johtopäätökset.

Tutkimukseni tulokset osoittivat, että musiikinopettaja voi huomioida moninaisuutta ryhmissään käyttämällä monipuolisesti erilaisia työtapoja opetuksessa. Monipuolisten toimintatapojen hyödyntäminen opetuksessa aktivoi myös oppijoiden osallisuutta sekä musiikillista toimijuutta. Moninaisuuden huomioiminen opetuksessa edisti myös yhteisöllisyyden tunnetta ryhmässä sekä oppijoiden suvaitsevaisuutta. Moninaisuutta kaikki yksilön ominaisuudet kattavana ilmiönä on kuitenkin tutkittu melko vähän musiikkikasvatuksen kentällä, ja tämä tutkimus toikin esiin jatkotutkimuksen tarpeen.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1577]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste