Tasa-arvo tavaksi : musiikkikasvattajan työkaluja sukupuolten välisen rakenteellisen epätasa-arvon kohtaamiseen ja purkamiseen
Kaukoranta, Sini (2021)
Kaukoranta, Sini
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132308
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132308
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näky-vät ja toisintuvat musiikinopetuksessa. Lisäksi tutkin, miten opettaja voi purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää rakenteellista epätasa-arvoa. Tarkastelen aihetta tasa-arvokasvatuksen ja sukupuolisensitiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Olen kerännyt tietoa siitä, millä tavalla sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet käytännössä näkyvät musiikin opetustilanteissa ja mitä seurauksia ja vaikutuksia niillä on.
Toteutan tutkielman systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näkyvät ja toisintuvat musiikin ope-tustilanteissa?
2. Millaisia mahdollisuuksia musiikkikasvattajalla on purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää rakenteellista epätasa-arvoa?
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esittelen epätasa-arvoistavien rakenteiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä kuten sukupuolistereotypioiden omaksumista sukupuolisosialisaation prosessissa sekä opetustilanteissa toteutuvaa piilo-opetussuunnitelmaa. Esittelen lisäksi tasa-arvokasvatuksen periaatteita ja keinoja kuten sukupuolisensitiivisyyttä, joita musiikkikasvat-taja voi työssään hyödyntää. Käsittelen aihetta opettajan näkökulmasta. Tutkimustulokseni osoittavat, että sukupuoleen liittyvät ennakkokäsitykset ovat tiedostamattamme läsnä opetusti-lanteissa ja ohjaavat niin opettajan kuin oppilaidenkin käytöstä, käsitystä omasta musiikilli-sesta toimijuudestaan ja instrumenttivalintaa. Sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisen kannalta haitallisia rakenteita toisintavat opettajan käytös ja materiaalivalinnat. Esittelen tulos-luvussa sukupuolittumisen prosesseja sekä edellytyksiä tasa-arvon toteutumiseksi.
Toteutan tutkielman systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näkyvät ja toisintuvat musiikin ope-tustilanteissa?
2. Millaisia mahdollisuuksia musiikkikasvattajalla on purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää rakenteellista epätasa-arvoa?
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esittelen epätasa-arvoistavien rakenteiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä kuten sukupuolistereotypioiden omaksumista sukupuolisosialisaation prosessissa sekä opetustilanteissa toteutuvaa piilo-opetussuunnitelmaa. Esittelen lisäksi tasa-arvokasvatuksen periaatteita ja keinoja kuten sukupuolisensitiivisyyttä, joita musiikkikasvat-taja voi työssään hyödyntää. Käsittelen aihetta opettajan näkökulmasta. Tutkimustulokseni osoittavat, että sukupuoleen liittyvät ennakkokäsitykset ovat tiedostamattamme läsnä opetusti-lanteissa ja ohjaavat niin opettajan kuin oppilaidenkin käytöstä, käsitystä omasta musiikilli-sesta toimijuudestaan ja instrumenttivalintaa. Sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisen kannalta haitallisia rakenteita toisintavat opettajan käytös ja materiaalivalinnat. Esittelen tulos-luvussa sukupuolittumisen prosesseja sekä edellytyksiä tasa-arvon toteutumiseksi.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]