Viulunsoitonharrastajaksi aikuisena : opettajan rooli aikuisten viulunsoiton alkeisopetuksessa minäpystyvyyden näkökulmasta
Lazareva, Tamara (2021)
Lazareva, Tamara
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060935911
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060935911
Tiivistelmä
Maisterintutkielmani keskittyy aikuismusiikkikasvatukseen viulunsoiton alkeisopetuksen kontekstissa. Tutkin opettajan roolia aikuisten alkeistason viulunsoiton opetuksessa minäpystyvyyden tukemisen kannalta. Tutkimuskysymykseni on: Miten opettaja voi tukea aikuisten viulunsoiton opiskelijoiden minäpystyvyyttä viulunsoiton alkeisopetuksen kontekstissa?
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ja tutkimusaineisto koostuu kolmen aikuisen opiskelijan kokemuksista aikuisiässä aloitetusta viulunsoitonharrastuksesta. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimuksen teeman kannalta olennaisista käsitteistä, jotka ovat taidon oppimisen teoria, harrastamisen teoria, oppijakeskeisyys sekä minäpystyvyys-käsite. Tarkastelen myös viulunsoiton alkeisopetuksen keskeisiä tavoitteita ja niiden soveltamista aikuisten opiskelijoiden tarpeisiin.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että aikuisten parissa toimivan viulunsoiton opettajan on mahdollista vahvistaa aikuisten opiskelijoiden minäpystyvyyttä luomalla dialogista ja myönteistä oppimisympäristöä ja ottamalla huomioon aikuisen omat tavoitteet, kiinnostuksen kohteet sekä tämänhetkinen elämäntilanne. Minäpystyvyyden tukemisessa opettajan tärkeänä työvälineenä toimii objektiivinen mutta samalla rohkaiseva palaute, joka kohdistuu täsmällisesti opiskelijan toimintaan eikä ole yleisluontoinen tai abstrakti.
Nykypäivänä aikuismusiikkikasvatus on yhä yleistyvä ilmiö, ja tulevaisuudessa kysyntä laadukkaalle ja tarkoituksenmukaiselle alkeistason aikuismusiikkikasvatukselle näyttää vain kasvavan. Syitä siihen ovat muun muassa elinajanodotteiden pidentyminen sekä myönteisen ikääntymisen käsityksen vahvistuminen yhteiskunnassa. Tulevaisuuden musiikkikasvatuksen tulisi vastata laadukkaan aikuiskasvatuksen tarpeita ja tarjota korkeatasoista musiikin opetusta oppijan iästä riippumatta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ja tutkimusaineisto koostuu kolmen aikuisen opiskelijan kokemuksista aikuisiässä aloitetusta viulunsoitonharrastuksesta. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimuksen teeman kannalta olennaisista käsitteistä, jotka ovat taidon oppimisen teoria, harrastamisen teoria, oppijakeskeisyys sekä minäpystyvyys-käsite. Tarkastelen myös viulunsoiton alkeisopetuksen keskeisiä tavoitteita ja niiden soveltamista aikuisten opiskelijoiden tarpeisiin.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että aikuisten parissa toimivan viulunsoiton opettajan on mahdollista vahvistaa aikuisten opiskelijoiden minäpystyvyyttä luomalla dialogista ja myönteistä oppimisympäristöä ja ottamalla huomioon aikuisen omat tavoitteet, kiinnostuksen kohteet sekä tämänhetkinen elämäntilanne. Minäpystyvyyden tukemisessa opettajan tärkeänä työvälineenä toimii objektiivinen mutta samalla rohkaiseva palaute, joka kohdistuu täsmällisesti opiskelijan toimintaan eikä ole yleisluontoinen tai abstrakti.
Nykypäivänä aikuismusiikkikasvatus on yhä yleistyvä ilmiö, ja tulevaisuudessa kysyntä laadukkaalle ja tarkoituksenmukaiselle alkeistason aikuismusiikkikasvatukselle näyttää vain kasvavan. Syitä siihen ovat muun muassa elinajanodotteiden pidentyminen sekä myönteisen ikääntymisen käsityksen vahvistuminen yhteiskunnassa. Tulevaisuuden musiikkikasvatuksen tulisi vastata laadukkaan aikuiskasvatuksen tarpeita ja tarjota korkeatasoista musiikin opetusta oppijan iästä riippumatta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]