Kuoronjohtaja psykologisen turvallisuuden edistäjänä : katsaus kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiin
Paavilainen, Tommi (2021)
Paavilainen, Tommi
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062239406
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuorolaulu on yhteydessä hyvinvoinnin eri osa-alueisiin ja millaisilla toimintatavoilla kuoronjohtaja voi edistää laulajien kokemaa psykologista turvallisuutta. Kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiä on tutkittu jo melko paljon, joten halusin jäsentää aiheesta löytyvää tutkimusta ja tarkastella sitä kriittisestäkin näkökulmasta. Koska psykologisen turvallisuuden kokemus on hyvin vahvasti yhteydessä yksilön hyvinvointiin, tutkin myös tapoja, joilla kuoronjohtaja voi tukea turvallisuuden kokemusten syntymistä.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Miten kuorolaulu on yhteydessä hyvinvointiin?
2) Miten kuoronjohtaja voi omalla toiminnallaan edistää kuorolaisten kokemaa psykologista turvallisuutta?
Kuoron, kuoronjohtajan, hyvinvoinnin ja psykologisen turvallisuuden käsitteet muodostivat tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen. Koska kuoronjohtajan työssä yhdistyvät niin taiteilijan, pedagogin kuin johtajankin ammatilliset roolit, lähestyin psykologista turvallisuutta sekä pedagogisesta että organisaatiopsykologisesta näkökulmasta.
Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kokosin, analysoin ja yhdistelin olemassa olevaa tutkimuskirjallisuutta ja tarkastelin sitä tutkimuskysymysteni näkökulmasta.
Tutkimukseni osoitti, että kuorolaulu on laajasti yhteydessä yksilön fyysiseen, psykologiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Toisaalta yhteisöllisiin laulutilanteisiin osallistuminen ei automaattisesti johda hyvinvointiin, vaan se voi herättää myös turvattomuuden kokemuksia. Valtaosa kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiä tarkastelevista tutkimuksista näyttää toistaiseksi sivuuttaneen kaksi tärkeää näkökulmaa: kuoronjohtajan toiminnan merkityksen sekä psykologisen turvallisuuden tärkeyden.
Tutkimukseni myös osoitti, että kuoronjohtajalla on runsaasti mahdollisuuksia vaikuttaa laulajien psykologiseen turvallisuuteen. Parhaimmillaan kuoro on aktiivinen ja sosiaalinen toimintaympäristö, jossa jokainen laulaja kokee 1) osallisuutta, 2) turvallisuutta oppia, 3) turvallisuutta osallistua aktiivisesti toimintaan sekä 4) turvallisuutta haastaa vallitsevia toimintatapoja ilman pelkoa muiden kielteisistä reaktioista.
Tutkimuskysymykseni olivat:
1) Miten kuorolaulu on yhteydessä hyvinvointiin?
2) Miten kuoronjohtaja voi omalla toiminnallaan edistää kuorolaisten kokemaa psykologista turvallisuutta?
Kuoron, kuoronjohtajan, hyvinvoinnin ja psykologisen turvallisuuden käsitteet muodostivat tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen. Koska kuoronjohtajan työssä yhdistyvät niin taiteilijan, pedagogin kuin johtajankin ammatilliset roolit, lähestyin psykologista turvallisuutta sekä pedagogisesta että organisaatiopsykologisesta näkökulmasta.
Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kokosin, analysoin ja yhdistelin olemassa olevaa tutkimuskirjallisuutta ja tarkastelin sitä tutkimuskysymysteni näkökulmasta.
Tutkimukseni osoitti, että kuorolaulu on laajasti yhteydessä yksilön fyysiseen, psykologiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Toisaalta yhteisöllisiin laulutilanteisiin osallistuminen ei automaattisesti johda hyvinvointiin, vaan se voi herättää myös turvattomuuden kokemuksia. Valtaosa kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiä tarkastelevista tutkimuksista näyttää toistaiseksi sivuuttaneen kaksi tärkeää näkökulmaa: kuoronjohtajan toiminnan merkityksen sekä psykologisen turvallisuuden tärkeyden.
Tutkimukseni myös osoitti, että kuoronjohtajalla on runsaasti mahdollisuuksia vaikuttaa laulajien psykologiseen turvallisuuteen. Parhaimmillaan kuoro on aktiivinen ja sosiaalinen toimintaympäristö, jossa jokainen laulaja kokee 1) osallisuutta, 2) turvallisuutta oppia, 3) turvallisuutta osallistua aktiivisesti toimintaan sekä 4) turvallisuutta haastaa vallitsevia toimintatapoja ilman pelkoa muiden kielteisistä reaktioista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]