Musiikki ja monialainen oppiminen : yläkoulun oppilaiden kokemuksia monialaisesta oppimiskokonaisuudesta ja musiikin oppimisesta sen osana
Grünthal, Lauri (2021)
Grünthal, Lauri
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021063040649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021063040649
Tiivistelmä
Perusopetuksen valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2014) mukaan jokaisen oppi laan opintoihin on sisällytettävä vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Tämä tutkimus tuo musiikkikasvatuksen näkökulman monialaisen oppimisen tutkimiseen. Tutkimuskysymyksenäni on:
Millaisia kokemuksia oppilailla on monialaisesta oppimisesta ja musiikista osana sitä?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty havainnoimalla ja haastattele malla eräässä yläkoulussa toteutettuun monialaiseen oppimiskokonaisuuteen osallistuneita oppilaita. Päätutkimuskysymyksen alla olen kiinnostunut siitä, kokivatko oppilaat toteutetun projektin sellaisena kokonaisuutena, joka olisi esimerkiksi kokemuksellisuuden kautta motivoinut heitä oppimaan. Tämän lisäksi tarkastelen, mitä oppilaat kokivat kokonaisuuden aikana oppineensa ja miten oppimiskokemukset vertautuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä on aiempi monialaisia oppimiskokonaisuuksia koskeva tut kimus, minkä lisäksi selvitin kokemukselliseen oppimiseen ja motivaatioon liittyviä kysymyksiä. Motivaatioteorioista keskeisimpinä tarkastelin itsemääräämistä ja sosiaalista ympäristöä korostavia teorioita.
Tutkimukseni perusteella oppilaat kokivat toteutetun kokonaisuuden pääosin positiivisena. Suurimpia
kokemuksiin ja sen myötä oppilaiden motivaatioon vaikuttavia tekijöitä olivat annettu tehtävänanto sekä sosiaalinen ympäristö. Tärkeäksi näkökulmaksi nousi tehtävänannon mielekkyyden lisäksi kokemus sen sopivasta rajauksesta ja arvio omista suoriutumismahdollisuuksista tehtävässä. Lisäksi merkitystä oli ryhmällä ja opettajan ohjauksella. Sen sijaan aiemmassa tutkimuksessa korostetut esteettiset kokemukset ja taiteelliset sisällöt eivät nousseet oppilaiden kokemuksissa merkittävään rooliin.
Opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden näkökulmasta toteutettu kokonaisuus palveli erityisesti
laaja-alaisten tavoitteiden saavuttamista, ja oppilaat kokivat oppineensa esimerkiksi kärsivällisyyttä ja
ryhmätyöskentelyä. Sen sijaan kokemukset musiikin oppiaineen sisältöjen oppimisesta vaihtelivat enem män; toiset ryhmät kehittyivät musiikin yhteistoiminnallisessa luovassa tuottamisessa hyvinkin paljon siinä missä toiset eivät kokeneet oppineensa musiikista kovinkaan paljoa.
Tutkimukseni avaa näkökulmia ajankohtaiseen kysymykseen siitä, miten musiikkia ja monialaisia oppi miskokonaisuuksia voidaan oppilaiden näkökulmasta parhaiten yhdistää. Keskeisimpiä havaintojani on, että taiteellisten sisältöjen yhdistäminen monialaisuuteen ja esimerkiksi esteettisten kokemusten laa jempi mahdollistaminen vaatii paljon suunnittelua ja pohdintaa mielekkään monialaisen oppimisen tu eksi. Lisää tutkimusta tarvitaan myös siitä, miten tätä esimerkiksi voisi toteuttaa.
Millaisia kokemuksia oppilailla on monialaisesta oppimisesta ja musiikista osana sitä?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty havainnoimalla ja haastattele malla eräässä yläkoulussa toteutettuun monialaiseen oppimiskokonaisuuteen osallistuneita oppilaita. Päätutkimuskysymyksen alla olen kiinnostunut siitä, kokivatko oppilaat toteutetun projektin sellaisena kokonaisuutena, joka olisi esimerkiksi kokemuksellisuuden kautta motivoinut heitä oppimaan. Tämän lisäksi tarkastelen, mitä oppilaat kokivat kokonaisuuden aikana oppineensa ja miten oppimiskokemukset vertautuvat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä on aiempi monialaisia oppimiskokonaisuuksia koskeva tut kimus, minkä lisäksi selvitin kokemukselliseen oppimiseen ja motivaatioon liittyviä kysymyksiä. Motivaatioteorioista keskeisimpinä tarkastelin itsemääräämistä ja sosiaalista ympäristöä korostavia teorioita.
Tutkimukseni perusteella oppilaat kokivat toteutetun kokonaisuuden pääosin positiivisena. Suurimpia
kokemuksiin ja sen myötä oppilaiden motivaatioon vaikuttavia tekijöitä olivat annettu tehtävänanto sekä sosiaalinen ympäristö. Tärkeäksi näkökulmaksi nousi tehtävänannon mielekkyyden lisäksi kokemus sen sopivasta rajauksesta ja arvio omista suoriutumismahdollisuuksista tehtävässä. Lisäksi merkitystä oli ryhmällä ja opettajan ohjauksella. Sen sijaan aiemmassa tutkimuksessa korostetut esteettiset kokemukset ja taiteelliset sisällöt eivät nousseet oppilaiden kokemuksissa merkittävään rooliin.
Opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden näkökulmasta toteutettu kokonaisuus palveli erityisesti
laaja-alaisten tavoitteiden saavuttamista, ja oppilaat kokivat oppineensa esimerkiksi kärsivällisyyttä ja
ryhmätyöskentelyä. Sen sijaan kokemukset musiikin oppiaineen sisältöjen oppimisesta vaihtelivat enem män; toiset ryhmät kehittyivät musiikin yhteistoiminnallisessa luovassa tuottamisessa hyvinkin paljon siinä missä toiset eivät kokeneet oppineensa musiikista kovinkaan paljoa.
Tutkimukseni avaa näkökulmia ajankohtaiseen kysymykseen siitä, miten musiikkia ja monialaisia oppi miskokonaisuuksia voidaan oppilaiden näkökulmasta parhaiten yhdistää. Keskeisimpiä havaintojani on, että taiteellisten sisältöjen yhdistäminen monialaisuuteen ja esimerkiksi esteettisten kokemusten laa jempi mahdollistaminen vaatii paljon suunnittelua ja pohdintaa mielekkään monialaisen oppimisen tu eksi. Lisää tutkimusta tarvitaan myös siitä, miten tätä esimerkiksi voisi toteuttaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]