Einojuhani Rautavaaran Lapsimessu (op. 71) : näkökulmia harjoittamiseen
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on tarkastella Einojuhani Rautavaaran sävellystä Lapsimessu (Op. 71) harjoittamisen näkökulmasta ottaen huomioon kuoron kokoonpano, lapset ja nuoret. Tutkimuskysymykseni on: mitä ovat Einojuhani Rautavaaran Lapsimessun harjoittamisessa huomioitavat haasteet, kun kuoron laulajat koostuvat lapsista ja nuorista? Kuoron harjoittamista käsittelevää kirjallisuutta, kuoronjohtaja Pasi Hyökin kerronnallista haastattelua ja Lapsimessun nuottijulkaisua hyödyntäen selvitän, mitä haasteita kuoronjohtaja mahdollisesti kohtaa teosta harjoittaessaan.
Tutkimuksen osoitti, että Lapsimessun kaltaisen teoksen harjoittamisessa haasteellista on laulajien motivoiminen. Laulajia motivoivia asioita ovat esimerkiksi kuoron ja orkesterin yhteiset projektit, johtajan samaistuminen nuorten maailmaan ja heidän innostaminen sekä laulettavan musiikin hahmottaminen. Lapsimessun harjoittamiseen liittyviä haasteita ovat myös rytmiset asiat, harmonioiden puhtaus, sisääntulot, väliääni sekä laulutekniset asiat. Kuoron erityispiirteet ja teoksen vaikeustaso huomioiden johtaja valitsee harjoitusprosessiin sopivat harjoittamismetodit.
Tutkimus nosti esiin ehkä jopa unohduksiin jääneen Einojuhani Rautavaaran Lapsimessun sekä toi näkökulmia kuoron harjoittamiseen.