Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Binauraalinen äänitekniikka : teoriaa, työkaluja ja käytännön tarkastelua kahden tilallisen nykymusiikkisävellyksen avulla

Mäki-Ullakko, Kaj (2021)

 
Avaa tiedosto
Binauraalinen_aanitekniikka_Kaj_Maki-Ullakko.pdf (6.018Mt)
Lataukset: 

Mäki-Ullakko, Kaj
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
In Copyright 1.0

Tutkielma
musiikkiteknologia

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081042666
Tiivistelmä
Binauraalinen äänitekniikka, joka perustuu ihmisen suuntakuulon toimintaperiaatteisiin, kykenee parhaimmillaan luomaan vaikuttavia kolmiulotteisia kuuntelukokemuksia. Kun säveltäjä haluaa tuottaa elävälle yleisölle esitetystä tilallisesta musiikkiteoksesta ääniteversion, on binauraalinen äänite varteenotettava vaihtoehto. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kahta binauraalista äänitetuotantoa, joihin olen osallistunut äänittäjän ja miksaajan ominaisuudessa. Kuvailen työssäni sävellysten esitysversioiden muuntumista ääniteversioiksi ja siihen liittyvää suunnittelua ja tarvittavia työkaluja. Opinnäytetyöni tutkimuskysymys on: Millä tavoin akustisessa tilassa esitetyn tilallisen livemusiikkiteoksen voi rekonstruoida uudelleen binauraaliseksi kolmiulotteiseksi äänitteeksi yhdistellen erilaisia binauraalisia äänituotantotekniikoita?

Käsittelen binauraalista äänitystä ja miksausta sekä yleisellä tasolla että ääniteprojektien kautta. Binauraalinen musiikkiäänite voidaan toteuttaa äänittämällä keinopäämikrofonilla tai soveltamalla binauraalista synteesiä monofoniselle signaalille tai yhdistämällä näitä kahta. Äänitettävän sävellyksen tilalliset ominaisuudet ohjaavat äänitetuotantoprosessia ja parhaiten soveltuvien binauraalisten äänituotantotekniikoiden valintaa. Esittelen ja perustelen soveltamiamme ratkaisuja binauraalisten äänitteiden tuottamiseksi esitysversioiden pohjalta. Tarjoan myös tekstin tueksi ääninäytteitä näistä ratkaisuista.

Tarkastelen opinnäytetyössäni myös binauraalisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja tutkimustuloksia. Binauraalisen musiikkiäänitteen tekoa varten ei ole vakiintuneita käytäntöjä tai äänitysoppaita. Koska tietoni binauraalisesta äänityksestä pohjautuu perinteisiin äänitys- ja miksausprojekteihin, käsittelen lyhyesti myös perinteiseen äänitykseen ja miksaukseen liittyviä teorioita ja käytäntöjä.

Opinnäytetyöni lopuksi pohdin binauraalisten äänitteiden onnistumista sekä teosten säveltäjien että omasta näkökulmastani. Pohdin myös binauraalisuuden realiteetteja ja mahdollisia parannuskeinoja tulevien binauraalisten äänitetuotantojen kohdalla. Toivon tekstini antavan tietoa ja käytännön toteutusvaihtoehtoja binauraalisen äänitteen tekoa suunnittelevalle.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1160]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste