Binauraalinen äänitekniikka : teoriaa, työkaluja ja käytännön tarkastelua kahden tilallisen nykymusiikkisävellyksen avulla
Mäki-Ullakko, Kaj (2021)
Mäki-Ullakko, Kaj
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkiteknologia
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081042666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081042666
Tiivistelmä
Binauraalinen äänitekniikka, joka perustuu ihmisen suuntakuulon toimintaperiaatteisiin, kykenee parhaimmillaan luomaan vaikuttavia kolmiulotteisia kuuntelukokemuksia. Kun säveltäjä haluaa tuottaa elävälle yleisölle esitetystä tilallisesta musiikkiteoksesta ääniteversion, on binauraalinen äänite varteenotettava vaihtoehto. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kahta binauraalista äänitetuotantoa, joihin olen osallistunut äänittäjän ja miksaajan ominaisuudessa. Kuvailen työssäni sävellysten esitysversioiden muuntumista ääniteversioiksi ja siihen liittyvää suunnittelua ja tarvittavia työkaluja. Opinnäytetyöni tutkimuskysymys on: Millä tavoin akustisessa tilassa esitetyn tilallisen livemusiikkiteoksen voi rekonstruoida uudelleen binauraaliseksi kolmiulotteiseksi äänitteeksi yhdistellen erilaisia binauraalisia äänituotantotekniikoita?
Käsittelen binauraalista äänitystä ja miksausta sekä yleisellä tasolla että ääniteprojektien kautta. Binauraalinen musiikkiäänite voidaan toteuttaa äänittämällä keinopäämikrofonilla tai soveltamalla binauraalista synteesiä monofoniselle signaalille tai yhdistämällä näitä kahta. Äänitettävän sävellyksen tilalliset ominaisuudet ohjaavat äänitetuotantoprosessia ja parhaiten soveltuvien binauraalisten äänituotantotekniikoiden valintaa. Esittelen ja perustelen soveltamiamme ratkaisuja binauraalisten äänitteiden tuottamiseksi esitysversioiden pohjalta. Tarjoan myös tekstin tueksi ääninäytteitä näistä ratkaisuista.
Tarkastelen opinnäytetyössäni myös binauraalisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja tutkimustuloksia. Binauraalisen musiikkiäänitteen tekoa varten ei ole vakiintuneita käytäntöjä tai äänitysoppaita. Koska tietoni binauraalisesta äänityksestä pohjautuu perinteisiin äänitys- ja miksausprojekteihin, käsittelen lyhyesti myös perinteiseen äänitykseen ja miksaukseen liittyviä teorioita ja käytäntöjä.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin binauraalisten äänitteiden onnistumista sekä teosten säveltäjien että omasta näkökulmastani. Pohdin myös binauraalisuuden realiteetteja ja mahdollisia parannuskeinoja tulevien binauraalisten äänitetuotantojen kohdalla. Toivon tekstini antavan tietoa ja käytännön toteutusvaihtoehtoja binauraalisen äänitteen tekoa suunnittelevalle.
Käsittelen binauraalista äänitystä ja miksausta sekä yleisellä tasolla että ääniteprojektien kautta. Binauraalinen musiikkiäänite voidaan toteuttaa äänittämällä keinopäämikrofonilla tai soveltamalla binauraalista synteesiä monofoniselle signaalille tai yhdistämällä näitä kahta. Äänitettävän sävellyksen tilalliset ominaisuudet ohjaavat äänitetuotantoprosessia ja parhaiten soveltuvien binauraalisten äänituotantotekniikoiden valintaa. Esittelen ja perustelen soveltamiamme ratkaisuja binauraalisten äänitteiden tuottamiseksi esitysversioiden pohjalta. Tarjoan myös tekstin tueksi ääninäytteitä näistä ratkaisuista.
Tarkastelen opinnäytetyössäni myös binauraalisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja tutkimustuloksia. Binauraalisen musiikkiäänitteen tekoa varten ei ole vakiintuneita käytäntöjä tai äänitysoppaita. Koska tietoni binauraalisesta äänityksestä pohjautuu perinteisiin äänitys- ja miksausprojekteihin, käsittelen lyhyesti myös perinteiseen äänitykseen ja miksaukseen liittyviä teorioita ja käytäntöjä.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin binauraalisten äänitteiden onnistumista sekä teosten säveltäjien että omasta näkökulmastani. Pohdin myös binauraalisuuden realiteetteja ja mahdollisia parannuskeinoja tulevien binauraalisten äänitetuotantojen kohdalla. Toivon tekstini antavan tietoa ja käytännön toteutusvaihtoehtoja binauraalisen äänitteen tekoa suunnittelevalle.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]