The Actor Trick : skådespelarkonst som ett epistemologiskt redskap i ett kunskapande
Forsbacka, Joel (2021)
Forsbacka, Joel
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2021
Maisterin opinnäytetyö
ruotsinkielinen näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081643384
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081643384
Tiivistelmä
Denna uppsats diskuterar skådespelarkonstens metodik i tema-baserat scenkonstnärligt arbete. Skådespelartekniker inom europeisk kanon förutsätter att rollen har en subjektivitet, men i temabaserad scenframställning behöver skådespelaren i vissa fall kunna hantera en brist på subjektivitet. Exemplet givet i denna uppsats är att jobba med incels som tema. Denna uppsats kommer fråga ifall skådespelarkonsten kan användas som ett epistemologiskt verktyg i kunskapsinsamling. Den feministiska epistemologen Donna Haraways termer ”situated knowledges” och ”mapping practices” kommer tillämpas som skådespelarredskap för att hantera bristande subjektivitet i arbetet med incels
i scenkonstnärligt arbete. Med stöd i dessa redskap för skådespelarkonst kommer denna uppsats utveckla frågan om representation, och problemen kring detta. Det teoretiska ramverket kommer bestå av feministisk epistemologi, med tillägg av analytiska insikter från maskulinitetsstudier och en historisk inblick i manosfären. Denna uppsats tar en kritisk utgångspunkt i sin syn på den traditionella västerländska skådespelarkonstens kanon, och ställer en föreställning med incels som tema (som kommer redogöras för i form av en synopsis) i relation till realismens norm.
Baserat på teorin om en dualistisk manlig upplevelse som den feministiska epistemologen Nancy C.M. Hartsock framställt vill denna uppsats bredda kunnandet om incels som ett uttryck för icke-hegemonisk maskulinitet, och relatera försöken att ta sig ur en incel-tillvaro till situerad kunskap. Denna uppsats föreslår en epistemologisk metod för skådespelarkonst med syftet att som skådespelare subjektivt interagera med subjekt, i motsats till ett kunskapsobjekt. Uppsatsen föreslår en diskursiv och metodisk lösning på problemet med bristande subjektivitet i kunskapsobjekt som material i en skådespelarkontext. Detta kan ses som ett utmanande av den europeiska skådespelarkonstens kanon, vilken uppsatsen påstår kretsar kring objekt i ett kunskapsinsamlande.
i scenkonstnärligt arbete. Med stöd i dessa redskap för skådespelarkonst kommer denna uppsats utveckla frågan om representation, och problemen kring detta. Det teoretiska ramverket kommer bestå av feministisk epistemologi, med tillägg av analytiska insikter från maskulinitetsstudier och en historisk inblick i manosfären. Denna uppsats tar en kritisk utgångspunkt i sin syn på den traditionella västerländska skådespelarkonstens kanon, och ställer en föreställning med incels som tema (som kommer redogöras för i form av en synopsis) i relation till realismens norm.
Baserat på teorin om en dualistisk manlig upplevelse som den feministiska epistemologen Nancy C.M. Hartsock framställt vill denna uppsats bredda kunnandet om incels som ett uttryck för icke-hegemonisk maskulinitet, och relatera försöken att ta sig ur en incel-tillvaro till situerad kunskap. Denna uppsats föreslår en epistemologisk metod för skådespelarkonst med syftet att som skådespelare subjektivt interagera med subjekt, i motsats till ett kunskapsobjekt. Uppsatsen föreslår en diskursiv och metodisk lösning på problemet med bristande subjektivitet i kunskapsobjekt som material i en skådespelarkontext. Detta kan ses som ett utmanande av den europeiska skådespelarkonstens kanon, vilken uppsatsen påstår kretsar kring objekt i ett kunskapsinsamlande.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]