Musiikin opetus rentoutumiskasvatuksen tukena
Salni, Sirke (2021)
Salni, Sirke
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081843578
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021081843578
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää musiikin opetuksen mahdollisuuksia peruskouluikäisten rentoutumistaitojen vahvistamisessa. Tässä tutkimuksessa rentoutumista käsitellään ensisijaisesti osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koska tutkimus keskittyy koulukontekstiin, tarkastellaan rentoutumisen hyötyjä myös oppimisen näkökulmasta.
Tutkimuskysymykseni on:
Millä tavoin musiikin opetuksessa voidaan tukea peruskoululaisten rentoutumisen taitojen vahvistumista?
Tutkimusmenetelmänä käytin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tarkastelin rentoutumistaitoja ja niiden vahvistamista musiikin opetuksen sekä yleisen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisen näkökulmista. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessani olivat rentoutuminen, vireystila, kehomieli, stressinsäätely ja musiikin opetus.
Musiikki vaikuttaa sekä mieliimme että kehoihimme ja on merkittävä kanava kehollisen tiedostamisen ja sitä kautta esimerkiksi rentoutumisen kykyjen vahvistamiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että peruskouluikäiset yleisesti voisivat kokea rentoutumisharjoitukset koulukontekstissa positiivisina ja että musiikin opetuksen keinoin rentoutumista voitaisiin tukea luovasti ja monipuolisesti.
Musiikki voi vaikuttaa hyvinvointiimme positiivisesti. Tämän näkökulman korostaminen ei kuitenkaan vähennä musiikin itseisarvoa taiteellisten elämysten tuottajana ja tärkeänä sosiaalisen kanssakäymisen muotona. Musiikin terveys- ja hyvinvointivaikutukset voidaan pikemminkin nähdä positiivisina sivuvaikutuksina, jotka syntyvät taiteen ja taiteen tekemisen ja siihen osallistumisen myötä. Tunne- ja itsesäätelytaitojen opettamista ja tukemista musiikin keinoin tulisi tutkia lisää osana koululaisten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämistä.
Tutkimuskysymykseni on:
Millä tavoin musiikin opetuksessa voidaan tukea peruskoululaisten rentoutumisen taitojen vahvistumista?
Tutkimusmenetelmänä käytin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tarkastelin rentoutumistaitoja ja niiden vahvistamista musiikin opetuksen sekä yleisen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisen näkökulmista. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessani olivat rentoutuminen, vireystila, kehomieli, stressinsäätely ja musiikin opetus.
Musiikki vaikuttaa sekä mieliimme että kehoihimme ja on merkittävä kanava kehollisen tiedostamisen ja sitä kautta esimerkiksi rentoutumisen kykyjen vahvistamiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että peruskouluikäiset yleisesti voisivat kokea rentoutumisharjoitukset koulukontekstissa positiivisina ja että musiikin opetuksen keinoin rentoutumista voitaisiin tukea luovasti ja monipuolisesti.
Musiikki voi vaikuttaa hyvinvointiimme positiivisesti. Tämän näkökulman korostaminen ei kuitenkaan vähennä musiikin itseisarvoa taiteellisten elämysten tuottajana ja tärkeänä sosiaalisen kanssakäymisen muotona. Musiikin terveys- ja hyvinvointivaikutukset voidaan pikemminkin nähdä positiivisina sivuvaikutuksina, jotka syntyvät taiteen ja taiteen tekemisen ja siihen osallistumisen myötä. Tunne- ja itsesäätelytaitojen opettamista ja tukemista musiikin keinoin tulisi tutkia lisää osana koululaisten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämistä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1570]