Marcel Dupré (1886–1971) ja Variations Sur un Noël op. 20
Piironen, Pekka (2021)
Piironen, Pekka
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560677
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560677
Tiivistelmä
Kirjallisessa työssäni esittelen ranskalaisen urkurin, säveltäjän ja pedagogin Marcel Duprén (1886–1971) elämänvaiheita, uraa ja näkemystä uruista soittimena sekä analysoin hänen teostaan Variations Sur un Noël op. 20.
Pyrin teosanalyysissäni selvittämään muunnelmateosten yleisiä piirteitä ja teeman suhdetta siitä johdettaviin muunnelmiin. Analyysissäni sovellan Duprén käsityksiä teemoista ja hänen muunnelmatyyppien luokitteluaan. Vertailukohdaksi nostan Duprén aikalaisen, itävaltalaisunkarilaisen säveltäjän Arnold Schönbergin esittämiä näkemyksiä samasta teostyypistä. Käsittelen myös muunnelmien välisiä kontrasteja luovia karaktäärisiä ominaisuuksia sekä urkujen rekisteröinnin ja sävelletyn tekstuurin välisiä suhteita.
Tutkimusaiheena ovat lisäksi Duprén teoksen Fifteen Pieces op. 18 (1919) ja Variations Sur un Noël op. 20 (1922) väliset rekisteröintien erot. Kansainvälisen uransa alettua 1920-luvun alussa Dupré kohtasi Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa moderneja soittimia, joiden sointivärit vaikuttivat hänen myöhempään urkusävellyksien tuotantoonsa. Op. 20 on ilmeisesti ensimmäisiä hänen urkuteoksistaan,
jossa modernien soittimien kohtaaminen näkyy.
Analyysin tuloksia sovellan lyhyisiin nuottiesimerkkeihin, jotka voivat toimia pienimuotoisina ideoina säveltämistä tai urkuimprovisaatiota varten. Esimerkit ovat sävelkieleltään moderneja mutta niissä näkynee Duprén op. 20:n kaltaista tekstuuria sekä viittauksia muuhun urkukirjallisuuteen.
Kirjallinen työ on eräällä tavalla seurausta osallistumisesta urkujensoiton mestarikursseille vuonna 2019, joilla sain samaan aikaan ohjausta sekä Variations Sur un Noël -teokseen että improvisaatioon liittyen. Yleisellä tasolla työn päämäärä voi liittyä kysymykseen, mitä ja millä tavoin sävelletystä teoksesta voi oppia. Toiseksi on esillä kysymys, kuinka opittua ja oivallettua tietoa voi soveltaa esimerkiksi omaan sävellystuotantoon tai improvisaatioon.
Pyrin teosanalyysissäni selvittämään muunnelmateosten yleisiä piirteitä ja teeman suhdetta siitä johdettaviin muunnelmiin. Analyysissäni sovellan Duprén käsityksiä teemoista ja hänen muunnelmatyyppien luokitteluaan. Vertailukohdaksi nostan Duprén aikalaisen, itävaltalaisunkarilaisen säveltäjän Arnold Schönbergin esittämiä näkemyksiä samasta teostyypistä. Käsittelen myös muunnelmien välisiä kontrasteja luovia karaktäärisiä ominaisuuksia sekä urkujen rekisteröinnin ja sävelletyn tekstuurin välisiä suhteita.
Tutkimusaiheena ovat lisäksi Duprén teoksen Fifteen Pieces op. 18 (1919) ja Variations Sur un Noël op. 20 (1922) väliset rekisteröintien erot. Kansainvälisen uransa alettua 1920-luvun alussa Dupré kohtasi Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa moderneja soittimia, joiden sointivärit vaikuttivat hänen myöhempään urkusävellyksien tuotantoonsa. Op. 20 on ilmeisesti ensimmäisiä hänen urkuteoksistaan,
jossa modernien soittimien kohtaaminen näkyy.
Analyysin tuloksia sovellan lyhyisiin nuottiesimerkkeihin, jotka voivat toimia pienimuotoisina ideoina säveltämistä tai urkuimprovisaatiota varten. Esimerkit ovat sävelkieleltään moderneja mutta niissä näkynee Duprén op. 20:n kaltaista tekstuuria sekä viittauksia muuhun urkukirjallisuuteen.
Kirjallinen työ on eräällä tavalla seurausta osallistumisesta urkujensoiton mestarikursseille vuonna 2019, joilla sain samaan aikaan ohjausta sekä Variations Sur un Noël -teokseen että improvisaatioon liittyen. Yleisellä tasolla työn päämäärä voi liittyä kysymykseen, mitä ja millä tavoin sävelletystä teoksesta voi oppia. Toiseksi on esillä kysymys, kuinka opittua ja oivallettua tietoa voi soveltaa esimerkiksi omaan sävellystuotantoon tai improvisaatioon.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]