Laulavan soinnin jäljillä : äänenmuodostus ja sen opetus traversonsoitossa
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Työn aiheena on traverson äänenmuodostus ja sen merkitys pedagogiikassa. Aihetta tarkastellaan traversonsoiton aikalaisoppikirjojen, pitkän linjan traverso-opettajien haastattelujen sekä tutkijan omakohtaisten kokemusten ja havaintojen perusteella. Työn teoreettinen viitekehys pohjaa sveitsiläisen traversistin ja tutkijan Oskar Peterin sekä huilisti Herbert Lindholmin pedagogisiin kirjoituksiin huilunsoitosta. Peter hyödyntää puhutun kielen äänteitä ja vokaaleja sekä niiden anatomisia vasteita kehon resonanssitiloissa huilua soittaessa. Lindholmin näkökulma on yleisluontoisempi, soittamisen tekniikkaa ja fysiologiaa kuvaileva.
Työn tavoitteena on tutkia äänenmuodostusta ilmiönä sekä historiallisesta että nykysoittajan perspektiivistä sekä koota tietoa äänenmuodostusta kehittävistä opetuskäytänteistä. Työn suurempana linjana on pyrkimys kehittää kokonaisvaltaisempaa ja kehotietoisempaa tapaa lähestyä traversonsoittoa sekä tarjota konkreettisia työkaluja ja näkökulmia traversopedagogiikkaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että traverson äänenmuodostuksen opettelussa keskeistä on ansatsin rakentaminen, mallioppiminen opettajaa imitoimalla ja kehon resonanssitilojen hyödyntäminen.