New perspectives on oboe – Uusia näkökulmia oboemusiikkiin
Pippuri, Anna-Kaisa (2021)
Lataukset:
Pippuri, Anna-Kaisa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
978-952-329-250-5
Lisensiaatintutkinto. Taiteilijakoulutus
puhaltimet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-250-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-250-5
Tiivistelmä
Taideyliopiston taiteellisessa lisensiaatin tutkinnossani tutkin 1950-luvun
jälkeen sävellettyä oboemusiikkia ja siinä esiintyviä laajennettuja
soittotekniikoita. Laajennetuilla soittotekniikoilla tarkoitan toisen
maailmansodan jälkeen musiikkiin hiljalleen ilmaantuneita
soittotekniikoita, esimerkiksi uusia sormituksia, efektejä ja sointivärejä.
Kyseiset tekniikat poikkeavat klassismin ja romantiikan aikakaudella
kehittyneestä perinteisestä soittotavasta.
Taiteellinen lisensiaatin tutkintoni koostui kolme konserttia
sisältäneestä konserttisarjasta ja tutkielmasta. Konserttisarjassani esitin
1950-luvun jälkeistä oboemusiikkia. Konsertit esittelivät kattavasti
aikamme musiikissa käytettäviä laajennettuja soittotekniikoita kuten
multifoneja, huiluääniä, tuplahuiluääniä, flatterikieltä, tuplatrillejä sekä
neljäsosasävelaskelia. Konserttisarjaani täydentää oheinen tutkielma, joka
syntyi tarpeesta luoda niin soittajalle kuin säveltäjällekin eräänlainen
oboen laajennettujen soittotekniikoiden käsikirja. Tutkielmani sisältää
tarkempaa tietoa oboensoiton perustekniikasta ja laajennetuista
soittotekniikoista aikamme musiikin soittamisessa.
Oboensoiton laajennetut soittotekniikat koetaan soittajien
keskuudessa usein vaikeana ja kynnys ottaa ohjelmistoon aikamme
musiikin oboeteoksia on usein korkea. Laajennetut soittotekniikat ovat
usein hankalampia toteuttaa kuin perussoittotekniikat ja ne vaativat
tarkkaa harjoittelua. Niiden toteutusta varten on olemassa ohjeita, mutta
olemassa olevat ohjeet eivät aina toimi Suomessa käyttämillämme
instrumenteilla tai rööreillä. Tämän tutkielmani tarkoitus onkin helpottaa
laajennettujen soittotekniikoiden harjoittelua ja aikamme musiikin teosten
esittämistä. Konserttieni sekä tutkielmani myötä toivon saavani selkiytettyä
laajennettujen tekniikoiden soittamista. Tarkoitukseni on jakaa keräämääni
tietoa eteenpäin oboensoiton musiikkiopisto- ja ammattiopiskelijoille sekä
ammattilaisille ja säveltäjille. In my artistic licentiate studies at the Sibelius Academy (University of Arts
Helsinki) my research topic was oboe music composed after 1950 and the
extended techniques of the oboe. The extended techniques are the playing
techniques that composers have started to use in contemporary music after
the second world war. These are, for example, new fingerings, effects and
new collection of timbres. These extended techniques differ from the
traditional techniques which were used in classical and romantic era.
My artistic licentiate degree consists of series of three concerts
and a written thesis. In my concert series, I performed contemporary oboe
music composed after 1950 with a large number of extended techniques.
Contemporary oboe works included for example multiphonics, harmonics,
double harmonics, flutter tongue, double trills and microintervals. The
written thesis was born from the need to create an oboe handbook for oboe
players and composers, and to offer specific information about both the
general playing techniques and the extended oboe techniques used in
contemporary music.
The extended oboe techniques and performing contemporary
oboe music is often considered difficult and troublesome. There are limited
resources available for players and composers. Most of the manuals
available consist of fingerings and examples which do not work well with
the instruments or oboe reeds used in Finland. In writing this thesis my goal
was, hence, to present practical and reliable information for oboists and
composers interested in these extended oboe techniques. I hope that with
this thesis I will be able to widen the knowledge of extended oboe
techniques among the students in music schools and in professional
education but also among professional players and composers.
jälkeen sävellettyä oboemusiikkia ja siinä esiintyviä laajennettuja
soittotekniikoita. Laajennetuilla soittotekniikoilla tarkoitan toisen
maailmansodan jälkeen musiikkiin hiljalleen ilmaantuneita
soittotekniikoita, esimerkiksi uusia sormituksia, efektejä ja sointivärejä.
Kyseiset tekniikat poikkeavat klassismin ja romantiikan aikakaudella
kehittyneestä perinteisestä soittotavasta.
Taiteellinen lisensiaatin tutkintoni koostui kolme konserttia
sisältäneestä konserttisarjasta ja tutkielmasta. Konserttisarjassani esitin
1950-luvun jälkeistä oboemusiikkia. Konsertit esittelivät kattavasti
aikamme musiikissa käytettäviä laajennettuja soittotekniikoita kuten
multifoneja, huiluääniä, tuplahuiluääniä, flatterikieltä, tuplatrillejä sekä
neljäsosasävelaskelia. Konserttisarjaani täydentää oheinen tutkielma, joka
syntyi tarpeesta luoda niin soittajalle kuin säveltäjällekin eräänlainen
oboen laajennettujen soittotekniikoiden käsikirja. Tutkielmani sisältää
tarkempaa tietoa oboensoiton perustekniikasta ja laajennetuista
soittotekniikoista aikamme musiikin soittamisessa.
Oboensoiton laajennetut soittotekniikat koetaan soittajien
keskuudessa usein vaikeana ja kynnys ottaa ohjelmistoon aikamme
musiikin oboeteoksia on usein korkea. Laajennetut soittotekniikat ovat
usein hankalampia toteuttaa kuin perussoittotekniikat ja ne vaativat
tarkkaa harjoittelua. Niiden toteutusta varten on olemassa ohjeita, mutta
olemassa olevat ohjeet eivät aina toimi Suomessa käyttämillämme
instrumenteilla tai rööreillä. Tämän tutkielmani tarkoitus onkin helpottaa
laajennettujen soittotekniikoiden harjoittelua ja aikamme musiikin teosten
esittämistä. Konserttieni sekä tutkielmani myötä toivon saavani selkiytettyä
laajennettujen tekniikoiden soittamista. Tarkoitukseni on jakaa keräämääni
tietoa eteenpäin oboensoiton musiikkiopisto- ja ammattiopiskelijoille sekä
ammattilaisille ja säveltäjille.
Helsinki) my research topic was oboe music composed after 1950 and the
extended techniques of the oboe. The extended techniques are the playing
techniques that composers have started to use in contemporary music after
the second world war. These are, for example, new fingerings, effects and
new collection of timbres. These extended techniques differ from the
traditional techniques which were used in classical and romantic era.
My artistic licentiate degree consists of series of three concerts
and a written thesis. In my concert series, I performed contemporary oboe
music composed after 1950 with a large number of extended techniques.
Contemporary oboe works included for example multiphonics, harmonics,
double harmonics, flutter tongue, double trills and microintervals. The
written thesis was born from the need to create an oboe handbook for oboe
players and composers, and to offer specific information about both the
general playing techniques and the extended oboe techniques used in
contemporary music.
The extended oboe techniques and performing contemporary
oboe music is often considered difficult and troublesome. There are limited
resources available for players and composers. Most of the manuals
available consist of fingerings and examples which do not work well with
the instruments or oboe reeds used in Finland. In writing this thesis my goal
was, hence, to present practical and reliable information for oboists and
composers interested in these extended oboe techniques. I hope that with
this thesis I will be able to widen the knowledge of extended oboe
techniques among the students in music schools and in professional
education but also among professional players and composers.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1487]