Lastenoopperaa, koululaisoopperaa ja lasten tekemää oopperaa : Suomen Kansallisoopperan lapsille suunnatun ohjelmiston kulttuuripolitiikka
Hautsalo, Liisamaija (2021)
Hautsalo, Liisamaija
Suomen Semiotiikan Seura ry
2021
0359–5242
Hautsalo, L. (2021). Lastenoopperaa, koululaisoopperaa ja lasten tekemää oopperaa: Suomen Kansallisoopperan lapsille suunnatun ohjelmiston kulttuuripolitiikka. Synteesi, 40(4), 7-26.
lehtiartikkeli
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022420728
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022420728
Tiivistelmä
Taiteen ja tasa-arvon suhdetta on Suomessa 2010-luvulla tutkittu useassa hankkeessa. Niistä mittavin oli vuosina 2015–2021 tehty The Arts as Public Service: Strategic Steps Towards Equality (ArtsEqual), jossa taiteen ja taidekasvatuksen eriarvoistavia käytäntöjä tarkasteltiin laajasti eri taidemuotojen ja toimijaryhmien näkökulmista. Omassa, edellä mainittuun välillisesti liittyvässä Politics of Equality in Finnish Opera -hankkeessani (2017–2022) tutkimuskohteenani ovat suomalainen ooppera ja tasaarvo (ks. esim. Hautsalo 2018). Tässä artikkelissa tarkastelen sitä, millaisia tasa-arvopyrkimyksiä on nähtävissä Suomen Kansallisoopperan lapsille suunnatussa ohjelmistossa.