Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Bach on pianonsoiton perusta, Liszt sen huippu. Ne tekevät sinulle Beethovenin mahdolliseksi" : Ferruccio Busoni kirjeessä Gerda Busonille 20.7.1898

Holmström, Emil (2021)

 
Avaa tiedosto
Katsaus Ferruccio Busonin Klavierübungiin_Emil Holmström_Sibelius-Akatemia_2022.pdf (11.33Mt)
Lataukset: 

Holmström, Emil
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2021

978-952-329-253-6

In Copyright 1.0

Lisensiaatintutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-253-6
Tiivistelmä
Kirjoitus käsittelee Ferruccio Busonin soittoteknisiä harjoituksia kokoelmassa Klavierübung. Busoni on yksi musiikinhistorian merkittävimpiä pianisteja. Tä-mä tutkielma selvittää niitä soittotekniikkaan liittyviä havaintoja ja periaatteita, joita hän uransa aikana keräsi ja joita hän jätti jälkipolville lähinnä harjoitusten muodossa.

Työn materiaalina on ollut valikoima Klavierübungin harjoituksia, Busonin kir-joittamia pianonsoittoa käsitteleviä tekstejä, aiheeseen liittyvää tutkimusta ja muutama esimerkki keskeisestä pianokirjallisuudesta. Tutkimusmetodi on ollut tämän materiaalin pohjalta soittaa itse harjoituksia ja tehdä harjoittelutilan-teessa syntyneistä havainnoista johtopäätöksiä sekä luetun tiedon että vuosi-en aikana kertyneen soittokokemuksen perusteella. Tutkimuksen tarkoitus on ollut luoda käsitys siitä, miten Busonin harjoituksia kannattaa lähestyä ja soit-taa ja mitä ne soittoteknisesti implikoivat.

Tärkein tutkimusprosessista nouseva havainto on Busonin pyrkimys yksinker-taistaa soittotilanteen fyysistä suoritusta erittäin poikkeuksellisin keinoin. Niitä ovat esimerkiksi kuvioiden ryhmittäminen, koskettimiston hahmottaminen ot-teiden sekä asemien mukaan ja nuottitekstin mielikuvituksellinen uudelleen-sommittelu. Yksinkertaistamisen päämääränä voi nähdä esityksen aikana ta-pahtuvan ajatustyön minimoimisen sekä ajatuksen ideaalisesta soittotilantees-ta, jossa soiton ohjaaminen tapahtuu pelkästään kuulemisen kautta ja tietoi-nen fysiikan kontrollointi on tarpeetonta.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1202]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste