"Bach on pianonsoiton perusta, Liszt sen huippu. Ne tekevät sinulle Beethovenin mahdolliseksi" : Ferruccio Busoni kirjeessä Gerda Busonille 20.7.1898
Holmström, Emil (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Holmström, Emil
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2021
978-952-329-253-6
Lisensiaatintutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-253-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-253-6
Tiivistelmä
Kirjoitus käsittelee Ferruccio Busonin soittoteknisiä harjoituksia kokoelmassa Klavierübung. Busoni on yksi musiikinhistorian merkittävimpiä pianisteja. Tä-mä tutkielma selvittää niitä soittotekniikkaan liittyviä havaintoja ja periaatteita, joita hän uransa aikana keräsi ja joita hän jätti jälkipolville lähinnä harjoitusten muodossa.
Työn materiaalina on ollut valikoima Klavierübungin harjoituksia, Busonin kir-joittamia pianonsoittoa käsitteleviä tekstejä, aiheeseen liittyvää tutkimusta ja muutama esimerkki keskeisestä pianokirjallisuudesta. Tutkimusmetodi on ollut tämän materiaalin pohjalta soittaa itse harjoituksia ja tehdä harjoittelutilan-teessa syntyneistä havainnoista johtopäätöksiä sekä luetun tiedon että vuosi-en aikana kertyneen soittokokemuksen perusteella. Tutkimuksen tarkoitus on ollut luoda käsitys siitä, miten Busonin harjoituksia kannattaa lähestyä ja soit-taa ja mitä ne soittoteknisesti implikoivat.
Tärkein tutkimusprosessista nouseva havainto on Busonin pyrkimys yksinker-taistaa soittotilanteen fyysistä suoritusta erittäin poikkeuksellisin keinoin. Niitä ovat esimerkiksi kuvioiden ryhmittäminen, koskettimiston hahmottaminen ot-teiden sekä asemien mukaan ja nuottitekstin mielikuvituksellinen uudelleen-sommittelu. Yksinkertaistamisen päämääränä voi nähdä esityksen aikana ta-pahtuvan ajatustyön minimoimisen sekä ajatuksen ideaalisesta soittotilantees-ta, jossa soiton ohjaaminen tapahtuu pelkästään kuulemisen kautta ja tietoi-nen fysiikan kontrollointi on tarpeetonta.
Työn materiaalina on ollut valikoima Klavierübungin harjoituksia, Busonin kir-joittamia pianonsoittoa käsitteleviä tekstejä, aiheeseen liittyvää tutkimusta ja muutama esimerkki keskeisestä pianokirjallisuudesta. Tutkimusmetodi on ollut tämän materiaalin pohjalta soittaa itse harjoituksia ja tehdä harjoittelutilan-teessa syntyneistä havainnoista johtopäätöksiä sekä luetun tiedon että vuosi-en aikana kertyneen soittokokemuksen perusteella. Tutkimuksen tarkoitus on ollut luoda käsitys siitä, miten Busonin harjoituksia kannattaa lähestyä ja soit-taa ja mitä ne soittoteknisesti implikoivat.
Tärkein tutkimusprosessista nouseva havainto on Busonin pyrkimys yksinker-taistaa soittotilanteen fyysistä suoritusta erittäin poikkeuksellisin keinoin. Niitä ovat esimerkiksi kuvioiden ryhmittäminen, koskettimiston hahmottaminen ot-teiden sekä asemien mukaan ja nuottitekstin mielikuvituksellinen uudelleen-sommittelu. Yksinkertaistamisen päämääränä voi nähdä esityksen aikana ta-pahtuvan ajatustyön minimoimisen sekä ajatuksen ideaalisesta soittotilantees-ta, jossa soiton ohjaaminen tapahtuu pelkästään kuulemisen kautta ja tietoi-nen fysiikan kontrollointi on tarpeetonta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1202]