Ledare, dirigent, pedagog : en litteraturstudie om körledarens roller i arbetet med församlingens barnkör
Brunell, Martina (2022)
Brunell, Martina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032324625
Tiivistelmä
I detta arbete har jag fördjupat mig i barnkörledarens roller och vilka egenskaper eller arbetsfärdigheter som kan krävas av den som arbetar med församlingens barnkör inom Borgå stift. Syftet med detta arbete är att studera barnkörledarens olika roller och vilka utmärkande kvaliteter som kan komma till nytta i arbetet med församlingens barnkör. Syftet kan nedbrytas i följande forskningsfrågor: (1) Vilka olika roller har körledaren i arbetet med församlingens barnkör? (2) Vilka utmärkande kvaliteter är önskvärda för församlingens barnkörledare? (3) Vilken är barnkörledarens roll i förhållande till barnkörens och församlingens musikaliska behov?
Arbetet är en litteraturstudie där jag med hermeneutiskt förhållningssätt granskat material som barnkörslitteratur och metodböcker. Förförståelse om körledarens tre roller ledare, dirigent och pedagog ligger som grund för analys av materialet. Förankringen till Borgå stift kommer fram genom att spegla teorierna med Borgå stifts musikstrategi (2012) och en kartläggning av det finlandssvenska körfältet från 2014.
Uppgiften att vara körledare är komplex, och körledaren behöver använda sig av flera olika roller i sitt arbete med barnkör. De tre huvudrollerna kan anses vara dirigent, pedagog och ledare. Alla dessa tre roller är viktiga ur körsångarens perspektiv. Körledarskapet sammankopplar både ledaren, pedagogen och dirigenten med ett administrativt, socialt och konstnärligt ledarskap. Pedagogrollen kan bli särskilt betydelsefull i arbetet med församlingens barnkör.
Som körledare för församlingens barnkör kan man få vara med om värdefulla samtal kring viktiga livsteman. Körledaren kan komma att hjälpa barnet i sin personliga utveckling och genom barnkörens musikfostrande verksamhet kan körledaren komma att stödja sångaren också på ett andligt plan.
Barnkören kan berika församlingens gudstjänstliv musikaliskt och barnkören kan engagera sådana människor som inte annars skulle komma med i församlingens gemenskap. Barnkören kan vara en grogrund för församlingens övriga eller framtida musikverksamhet.
Arbetet är en litteraturstudie där jag med hermeneutiskt förhållningssätt granskat material som barnkörslitteratur och metodböcker. Förförståelse om körledarens tre roller ledare, dirigent och pedagog ligger som grund för analys av materialet. Förankringen till Borgå stift kommer fram genom att spegla teorierna med Borgå stifts musikstrategi (2012) och en kartläggning av det finlandssvenska körfältet från 2014.
Uppgiften att vara körledare är komplex, och körledaren behöver använda sig av flera olika roller i sitt arbete med barnkör. De tre huvudrollerna kan anses vara dirigent, pedagog och ledare. Alla dessa tre roller är viktiga ur körsångarens perspektiv. Körledarskapet sammankopplar både ledaren, pedagogen och dirigenten med ett administrativt, socialt och konstnärligt ledarskap. Pedagogrollen kan bli särskilt betydelsefull i arbetet med församlingens barnkör.
Som körledare för församlingens barnkör kan man få vara med om värdefulla samtal kring viktiga livsteman. Körledaren kan komma att hjälpa barnet i sin personliga utveckling och genom barnkörens musikfostrande verksamhet kan körledaren komma att stödja sångaren också på ett andligt plan.
Barnkören kan berika församlingens gudstjänstliv musikaliskt och barnkören kan engagera sådana människor som inte annars skulle komma med i församlingens gemenskap. Barnkören kan vara en grogrund för församlingens övriga eller framtida musikverksamhet.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]