"Musiikki antaa mahdollisuuden kaikkien mukanaoloon" : inkluusion mahdollisuuksia ja haasteita yläkoulun musiikinopetuksessa
Saarikoski, Ilona (2021)
Saarikoski, Ilona
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032825510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032825510
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita inkluusiolla on yläkoulun musiikinopetuksessa. Ilmiötä lähestytään tutkimalla niitä asioita, jotka edistävät musiikinopetuksen esteettömyyttä sekä pohtimalla kollegiaalisen yhteistyön ja täydennyskoulutuksen merkitystä inkluusion edistäjinä musiikinopetuksessa. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Miten musiikinopetuksen esteettömyysratkaisut vaikuttavat inkluusion toteutumiseen?
2. Mikä on kollegiaalisen yhteistyön ja täydennyskoulutuksen merkitys inkluusion edistäjinä musiikinopetuksessa?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu keskeisen käsitteen, inkluusion, ympärille. Ensimmäisessä teorialuvussa avataan yhdenvertaisuuden periaatetta, erityiskasvatuksen taustatekijöitä, integraatiota ja inkluusiota. Toinen teorialuku syventyy inklusiiviseen musiikkikasvatukseen sekä opettajan muuttuvaan rooliin musiikintunnilla. Teoriaosuuden lopuksi esitellään inklusiivisen musiikkikasvatuksen käytännön sovelluksia.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina on kolme yläkoulun musiikinopettajaa, jotka ovat urallaan eri vaiheissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja analyysi on tehty teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus osoittaa, että inkluusion periaatteisiin suhtaudutaan positiivisesti, mutta sen käytännön toteutuminen on edelleen haastavaa. Musiikinopettajalta vaaditaan yhä enemmän laaja-alaista osaamista, jotta inkluusiota voidaan edistää. Jotta inkluusion toteutuminen on mahdollista, tarvitaan monialaista yhteistyötä, mahdollisuuksia opettajien täydennyskoulutukseen sekä resursseja asianmukaisten tukitoimien toteuttamiseen. Musiikin oppiaineella on mahdollisuus tukea inkluusion tavoitteita. Esimerkiksi musiikin kokonaisvaltaisuus, kehollisuus, luova toiminta sekä yhteismusisointi ovat vuorovaikutteisia työtapoja, jotka voivat tukea jokaisen oppijan osallisuutta ja toimijuuden rakentumista. Inklusiivisen musiikkikasvatuksen käytännön sovellukset tarjoavat konkreettisia ehdotuksia siihen, miten musiikilla voitaisiin edistää perinteisesti opetuksen ulkopuolelle jääneiden oppijoiden osallisuutta.
Tutkimukseni on musiikkikasvatuksen alalle keskeinen ja ajankohtainen, sillä musiikinopettajalta vaaditaan alati enemmän taitoja työskennellä erilaisten oppijoiden kanssa. Inklusiivinen musiikkikasvatus voi edistää paitsi koulutuksellista, myös laajemmin yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
1. Miten musiikinopetuksen esteettömyysratkaisut vaikuttavat inkluusion toteutumiseen?
2. Mikä on kollegiaalisen yhteistyön ja täydennyskoulutuksen merkitys inkluusion edistäjinä musiikinopetuksessa?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu keskeisen käsitteen, inkluusion, ympärille. Ensimmäisessä teorialuvussa avataan yhdenvertaisuuden periaatetta, erityiskasvatuksen taustatekijöitä, integraatiota ja inkluusiota. Toinen teorialuku syventyy inklusiiviseen musiikkikasvatukseen sekä opettajan muuttuvaan rooliin musiikintunnilla. Teoriaosuuden lopuksi esitellään inklusiivisen musiikkikasvatuksen käytännön sovelluksia.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina on kolme yläkoulun musiikinopettajaa, jotka ovat urallaan eri vaiheissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja analyysi on tehty teoriasidonnaisen analyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus osoittaa, että inkluusion periaatteisiin suhtaudutaan positiivisesti, mutta sen käytännön toteutuminen on edelleen haastavaa. Musiikinopettajalta vaaditaan yhä enemmän laaja-alaista osaamista, jotta inkluusiota voidaan edistää. Jotta inkluusion toteutuminen on mahdollista, tarvitaan monialaista yhteistyötä, mahdollisuuksia opettajien täydennyskoulutukseen sekä resursseja asianmukaisten tukitoimien toteuttamiseen. Musiikin oppiaineella on mahdollisuus tukea inkluusion tavoitteita. Esimerkiksi musiikin kokonaisvaltaisuus, kehollisuus, luova toiminta sekä yhteismusisointi ovat vuorovaikutteisia työtapoja, jotka voivat tukea jokaisen oppijan osallisuutta ja toimijuuden rakentumista. Inklusiivisen musiikkikasvatuksen käytännön sovellukset tarjoavat konkreettisia ehdotuksia siihen, miten musiikilla voitaisiin edistää perinteisesti opetuksen ulkopuolelle jääneiden oppijoiden osallisuutta.
Tutkimukseni on musiikkikasvatuksen alalle keskeinen ja ajankohtainen, sillä musiikinopettajalta vaaditaan alati enemmän taitoja työskennellä erilaisten oppijoiden kanssa. Inklusiivinen musiikkikasvatus voi edistää paitsi koulutuksellista, myös laajemmin yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]