Affect=intensity->expression : choreography as a kind of feeling
Juutinen, Eeva (2022)
Juutinen, Eeva
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
koreografia
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633410
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633410
Tiivistelmä
My artistic thesis work olO will work as a base for my written thesis. olO works also as an
artistic frame for this writing which defines its topics. This thesis will open my current
perspectives to choreography from the viewpoints of body, movement and matter as
affect=intensity->expression and feeling-performativity. It includes my conceptual interests
towards intimacy and intensity. Feeling is seen as feeling-like or kind of a feeling that is
impersonal and performative. Performativity is an area of my work that we tried to gain
virtuosity and understanding with the dancers in olO. Affect-intensity-expression summons
my approach towards choreography, movement and body/matter. It is an approach that stems
from an interest towards difference. In the end I will write about movement and mundane
aesthetics and transformation that I have been working with in olO. Throughout the writing
the perspective of poem and poetic is present here and there as it was one aspect of olO. I
will write about writing as a main procedure in relation to choreographing set movement
material that we explored in olO and that I have been carrying in my work during the studies
in the Theatre Academy. This thesis gives condensed version of the process of making olO
and the problems and questions that appeared in the process and that we worked with the
working group and learned from. In general I move on very practical and base levels of how
I approach choreography, trying to carry practise and theory parallel through out the whole
thesis. I write from the perspective of ’how do I work and think’ more than from about what
do I do and think. Taiteellinen opinnäyte työni olO toimii pohjana kirjalliselle opinnäytteelleni. olO toimii
myös tämän kirjallisen thesiksen taiteellisena rajauksena ja määrittää sen aiheet. Tämä thesis
avaa nykyistä näkökulmiani koreografiaan kehon, liikkeen ja materian perspektiiveistä
affect=intensity->expression ja feeling-performativity konseptien kautta. Se sisältää
kiinnostukseni intiimiyttä ja intensiteettiä kohtaan konsepteina. Feeling (tuntemus) nähdään
tuntemuksen kaltaisena tai tuntemuksen suuntaisena, joka on persoonaton ja
performatiivinen. Performatiivisuus on alue jolla yritimme kehittää virtuoottisuutta ja
ymmärrystä kun harjoittelimme tanssijoiden kanssa teosta olO. Affect=intensity->expression
kondensoi lähtökohtani koreografiaan, kehoon/materiaan ja liikkeeseen tällä hetkellä. Se on
näkökulma joka tukee kiinnostusta erilaisuutta kohtaan. Lopussa kirjoitan myös liikkeestä ja
arkisuuden estetiikasta ja transformaatiosta, jota tutkin olO:ssa. Koko kirjallisen thesiksen
läpi kuljetan teemoja poetiikka ja runous siellä täällä sillä ne olivat yksi olO:n lähtökohdista.
Kirjoitan myös kirjoittamisesta pääasiallisena koreografisena menetelmänä, jota käytin
olO:ssa sekä olen kuljettanut mukanani opinnoissa Teatterikorkeakoulussa. Kirjallinen thesis
antaa tiivistetyn version olO:n luomisprosessista ja niistä problematiikoista ja kysymyksistä
jotka nousivat prosessissa ja joita työstimme työryhmän kanssa ja joista opimme. Kirjoitan
työstäni ja lähestymistavoistani koreografiaan käytännön tasolla, yrittäen kuljettaa teoriaa ja
praktiikkaa yhdessä mukana koko opinnäytteen ajan. Kirjoitan enemmän perspektiivistä
’miten työskentelen ja ajattelen’ sen sijaan että mitä teen ja ajattelen.
artistic frame for this writing which defines its topics. This thesis will open my current
perspectives to choreography from the viewpoints of body, movement and matter as
affect=intensity->expression and feeling-performativity. It includes my conceptual interests
towards intimacy and intensity. Feeling is seen as feeling-like or kind of a feeling that is
impersonal and performative. Performativity is an area of my work that we tried to gain
virtuosity and understanding with the dancers in olO. Affect-intensity-expression summons
my approach towards choreography, movement and body/matter. It is an approach that stems
from an interest towards difference. In the end I will write about movement and mundane
aesthetics and transformation that I have been working with in olO. Throughout the writing
the perspective of poem and poetic is present here and there as it was one aspect of olO. I
will write about writing as a main procedure in relation to choreographing set movement
material that we explored in olO and that I have been carrying in my work during the studies
in the Theatre Academy. This thesis gives condensed version of the process of making olO
and the problems and questions that appeared in the process and that we worked with the
working group and learned from. In general I move on very practical and base levels of how
I approach choreography, trying to carry practise and theory parallel through out the whole
thesis. I write from the perspective of ’how do I work and think’ more than from about what
do I do and think.
myös tämän kirjallisen thesiksen taiteellisena rajauksena ja määrittää sen aiheet. Tämä thesis
avaa nykyistä näkökulmiani koreografiaan kehon, liikkeen ja materian perspektiiveistä
affect=intensity->expression ja feeling-performativity konseptien kautta. Se sisältää
kiinnostukseni intiimiyttä ja intensiteettiä kohtaan konsepteina. Feeling (tuntemus) nähdään
tuntemuksen kaltaisena tai tuntemuksen suuntaisena, joka on persoonaton ja
performatiivinen. Performatiivisuus on alue jolla yritimme kehittää virtuoottisuutta ja
ymmärrystä kun harjoittelimme tanssijoiden kanssa teosta olO. Affect=intensity->expression
kondensoi lähtökohtani koreografiaan, kehoon/materiaan ja liikkeeseen tällä hetkellä. Se on
näkökulma joka tukee kiinnostusta erilaisuutta kohtaan. Lopussa kirjoitan myös liikkeestä ja
arkisuuden estetiikasta ja transformaatiosta, jota tutkin olO:ssa. Koko kirjallisen thesiksen
läpi kuljetan teemoja poetiikka ja runous siellä täällä sillä ne olivat yksi olO:n lähtökohdista.
Kirjoitan myös kirjoittamisesta pääasiallisena koreografisena menetelmänä, jota käytin
olO:ssa sekä olen kuljettanut mukanani opinnoissa Teatterikorkeakoulussa. Kirjallinen thesis
antaa tiivistetyn version olO:n luomisprosessista ja niistä problematiikoista ja kysymyksistä
jotka nousivat prosessissa ja joita työstimme työryhmän kanssa ja joista opimme. Kirjoitan
työstäni ja lähestymistavoistani koreografiaan käytännön tasolla, yrittäen kuljettaa teoriaa ja
praktiikkaa yhdessä mukana koko opinnäytteen ajan. Kirjoitan enemmän perspektiivistä
’miten työskentelen ja ajattelen’ sen sijaan että mitä teen ja ajattelen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]