Nautinnon avulla navigoiden kohti kestävämpää tanssijan työtä
Hartikainen, Terhi (2022)
Hartikainen, Terhi
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633440
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa yhdistän kaksi teemaa, jotka ovat kulkeneet mukanani tanssijantaiteen maisteriohjelman ajan: tanssijan työn kestävyys sekä nautinnon teema. Lähestyn työtä kysymällä: Miten nautinto ja mielihyvä näyttäytyvät tanssijan työn kontekstissa ja minkälaisia käytänteitä nautinnon näkökulma työhön ehdottaa? Työn pääasiallisena inspiraation lähteenä on toiminut kirjailija adrienne maree brownin toimittama kirja Pleasure Activism - Politics of Feeling Good (2019), jonka siivittämänä valitsin näkökulmakseni tarkastella
nautintoa yksilön näkökulmasta.
Työn ensimmäisessä osiossa avaan aihevalintani taustoja, sekä omaa tanssihistoriaani nautinnon näkökulmasta. Toisen osion aloitan tarkastelemalla yksilön tietoisuuden rakentumista Timo Klemolan tietoisuuden tasojen sekä psykoanalyyttisen teorian kautta. Hahmotan tanssijan kokemuksiani näiden teorioiden avulla ja havaitsen teorioissa myös samankaltaisuuksia. Jatkan kirjoittamalla mielihyvästä ja nautinnosta ja esittelen psykoanalyyttisen teorian mielihyvä- ja todellisuusperiaatteet. Näiden avulla hahmotan nautinnon navigoivaa ja motivoivaa luonnetta, kontekstisidonnaisuutta sekä nautinnon ja häpeän suhdetta. Huomioin nautinnon subjektiivisuuden, konteksti- ja kulttuurisidonnaisuuden sekä sen, että nautinnolla (sellaisena, kuin sitä tässä lähestyn) ei ole tiettyä estetiikkaa. Tarkastelen haastavia kokemuksiani tanssin kontekstissa mm. häpeäfantasioiden kautta ja poimin näistä kokemuksistani yhdistäviä piirteitä: yleisön katse sekä kuvitteellinen ulkopuolinen katse. Toisen osion lopussa esittelen brownin nautintoaktivismin ja tarkastelen brownin koostamaa toimintaehdotusten listaa. Valitsen listasta neljä kohtaa, jotka tulkitsen seuraavaan muotoon: Itsen tunteminen, strategiointi kohti nautintoa, häpeän vähentäminen sekä tilan tekeminen mielihyvälle ja nautinnolle.
Työn kolmannessa osiossa kerron taiteellisesta opinnäytetyöstäni Coresta (koreografia: Emmi Venna) tarkastellen Core:n teosprosessia yllä mainittujen toimintaehdotusten avulla. Aloitan tarkastelemalla teoksen luovaa prosessia itsen tuntemisen sekä häpeän vähentämisen näkökulmasta. Kerron, miten teokseen liittyvissä harjoituksissa tulin tietoiseksi tanssihistoriastani, kiinnostuksen kohteistani, mieltymyksistäni, nautinnollisista tansseista sekä näihin liittyvästä häpeästä. Tämän jälkeen pohdin kokemuksiani Coren esityksistä vertaillen tammikuun ja elokuun esityskausia keskenään. Tarkastelen kokemuksiani strategioiden ja nautinnolle tilan tekemisen näkökulmista. Huomaan kuinka elokuussa tanssijan työ oli mielekästä ja tarkastelen käytännön syitä sille. Havaitsen strategioita, jotka auttoivat minua tanssijana olemaan teoksessa läsnä nyt-hetkessä. Huomioin nautinnon kontekstisidonnaisuuden ja sen, kuinka elokuussa tanssijana en yrittänyt mahtua teoskonseptiin, vaan elin teoskonseptista ja konseptissa.
Neljännessä osiossa kirjoitan työni johtopäätöksistä erotellen seitsemän aspektia edesauttamaan kestävämpää tanssijan työtä. Aspektit ovat: Toiminnan rajaaminen; Nautinto, mielihyvä ja toimijuus; Dialogi ja kollegiaalisuus; Ruumiin tieto ja kielellisyys avaavassa vuorovaikutuksessa; Hidastaminen ja nyt-hetki; Hyväksyvä asenne itseään kohtaan sekä Ulkoisen katseen potentiaali.
Viidennessä osiossa pohdin tämän työn prosessia ja esitän, että nyt-hetkessä läsnäolo on kestävän ja mielekkään tanssijan työn ytimessä. Lopuksi kirjoitan asioista, joista nautin tanssin kontekstissa tämän prosessin päätyttyä.
nautintoa yksilön näkökulmasta.
Työn ensimmäisessä osiossa avaan aihevalintani taustoja, sekä omaa tanssihistoriaani nautinnon näkökulmasta. Toisen osion aloitan tarkastelemalla yksilön tietoisuuden rakentumista Timo Klemolan tietoisuuden tasojen sekä psykoanalyyttisen teorian kautta. Hahmotan tanssijan kokemuksiani näiden teorioiden avulla ja havaitsen teorioissa myös samankaltaisuuksia. Jatkan kirjoittamalla mielihyvästä ja nautinnosta ja esittelen psykoanalyyttisen teorian mielihyvä- ja todellisuusperiaatteet. Näiden avulla hahmotan nautinnon navigoivaa ja motivoivaa luonnetta, kontekstisidonnaisuutta sekä nautinnon ja häpeän suhdetta. Huomioin nautinnon subjektiivisuuden, konteksti- ja kulttuurisidonnaisuuden sekä sen, että nautinnolla (sellaisena, kuin sitä tässä lähestyn) ei ole tiettyä estetiikkaa. Tarkastelen haastavia kokemuksiani tanssin kontekstissa mm. häpeäfantasioiden kautta ja poimin näistä kokemuksistani yhdistäviä piirteitä: yleisön katse sekä kuvitteellinen ulkopuolinen katse. Toisen osion lopussa esittelen brownin nautintoaktivismin ja tarkastelen brownin koostamaa toimintaehdotusten listaa. Valitsen listasta neljä kohtaa, jotka tulkitsen seuraavaan muotoon: Itsen tunteminen, strategiointi kohti nautintoa, häpeän vähentäminen sekä tilan tekeminen mielihyvälle ja nautinnolle.
Työn kolmannessa osiossa kerron taiteellisesta opinnäytetyöstäni Coresta (koreografia: Emmi Venna) tarkastellen Core:n teosprosessia yllä mainittujen toimintaehdotusten avulla. Aloitan tarkastelemalla teoksen luovaa prosessia itsen tuntemisen sekä häpeän vähentämisen näkökulmasta. Kerron, miten teokseen liittyvissä harjoituksissa tulin tietoiseksi tanssihistoriastani, kiinnostuksen kohteistani, mieltymyksistäni, nautinnollisista tansseista sekä näihin liittyvästä häpeästä. Tämän jälkeen pohdin kokemuksiani Coren esityksistä vertaillen tammikuun ja elokuun esityskausia keskenään. Tarkastelen kokemuksiani strategioiden ja nautinnolle tilan tekemisen näkökulmista. Huomaan kuinka elokuussa tanssijan työ oli mielekästä ja tarkastelen käytännön syitä sille. Havaitsen strategioita, jotka auttoivat minua tanssijana olemaan teoksessa läsnä nyt-hetkessä. Huomioin nautinnon kontekstisidonnaisuuden ja sen, kuinka elokuussa tanssijana en yrittänyt mahtua teoskonseptiin, vaan elin teoskonseptista ja konseptissa.
Neljännessä osiossa kirjoitan työni johtopäätöksistä erotellen seitsemän aspektia edesauttamaan kestävämpää tanssijan työtä. Aspektit ovat: Toiminnan rajaaminen; Nautinto, mielihyvä ja toimijuus; Dialogi ja kollegiaalisuus; Ruumiin tieto ja kielellisyys avaavassa vuorovaikutuksessa; Hidastaminen ja nyt-hetki; Hyväksyvä asenne itseään kohtaan sekä Ulkoisen katseen potentiaali.
Viidennessä osiossa pohdin tämän työn prosessia ja esitän, että nyt-hetkessä läsnäolo on kestävän ja mielekkään tanssijan työn ytimessä. Lopuksi kirjoitan asioista, joista nautin tanssin kontekstissa tämän prosessin päätyttyä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]