”Ai tääki on tanssia?” : tanssisoolon matka Teatterikorkeakoulusta yläkouluun
Snellman, Veera (2022)
Snellman, Veera
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933537
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä avaan pohdintojani liittyen PUMPUMPUM-tanssiteoksen matkaan Teatterikorkeakoulusta peruskoulun yläasteelle. Mietin projektin kautta tanssitaiteen saavutettavuuteen ja henkilökohtaiseen tanssitaiteilijuuteeni liittyviä kysymyksiä.
Etsin työssäni taiteen tekemisen ja saavutettavuutta lisäävien toimien yhtymäkohtia ja eroja. Itsereflektion, nuorten kommenttien ja asiantuntijoiden kirjoitusten kanssa käytävän keskustelun kautta pyrin löytämään ja vahvistamaan minulle mieluisia työkaluja tanssitaiteilijana toimimiseen. Lisäksi kerron PUMPUMPUM-projektin vaiheista hyvin käytännönläheisestä näkökulmasta.
Opinnäytteen ensimmäisessä osassa (luvut 1–3) kerron miten projekti sai alkunsa sekä avaan sen taustalla olevaa ajatteluani. Pohdin taidekäsitystäni ja taiteen tekemisen motivaatiotani kahden toisiinsa limittyvän taiteen tekemistä kuvaavan käsitteen kautta: yhteisötaide ja yleisötyö. Lisäksi etsin tanssitaiteen eksklusiivisuuden syitä ja mahdollisia ratkaisuja saavutettavuuden lisäämiseen.
Opinnäytteen toisessa osassa (luvut 4–6) tarkastelen projektin kautta taiteilijan vastuun ja taiteen vapauden kysymyksiä yläkoulukontekstissa: Millainen taide soveltuu yläkoululaisista koostuvan yleisön katsottavaksi? Mahtuuko taide kaikkine väreineen myös yläkouluun? Puran konkreettisella tasolla kouluympäristössä kohtaamiani haasteita ja etsin ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi.
Lopuksi (luku 7) teen yhteenvedon opinnäytteen aikana heräämistä ajatuksistani ja kannustan muitakin suuntaamaan kohti saavutettavamman taiteen tekemistä. Opinnäytteen liitteistä löytyy kouluvierailun rakennekuvauksen ja yläkoululaisille kirjoittamieni tukikysymysten lisäksi nuorten antamia palautteita työpajasta sekä esityksestä.
Etsin työssäni taiteen tekemisen ja saavutettavuutta lisäävien toimien yhtymäkohtia ja eroja. Itsereflektion, nuorten kommenttien ja asiantuntijoiden kirjoitusten kanssa käytävän keskustelun kautta pyrin löytämään ja vahvistamaan minulle mieluisia työkaluja tanssitaiteilijana toimimiseen. Lisäksi kerron PUMPUMPUM-projektin vaiheista hyvin käytännönläheisestä näkökulmasta.
Opinnäytteen ensimmäisessä osassa (luvut 1–3) kerron miten projekti sai alkunsa sekä avaan sen taustalla olevaa ajatteluani. Pohdin taidekäsitystäni ja taiteen tekemisen motivaatiotani kahden toisiinsa limittyvän taiteen tekemistä kuvaavan käsitteen kautta: yhteisötaide ja yleisötyö. Lisäksi etsin tanssitaiteen eksklusiivisuuden syitä ja mahdollisia ratkaisuja saavutettavuuden lisäämiseen.
Opinnäytteen toisessa osassa (luvut 4–6) tarkastelen projektin kautta taiteilijan vastuun ja taiteen vapauden kysymyksiä yläkoulukontekstissa: Millainen taide soveltuu yläkoululaisista koostuvan yleisön katsottavaksi? Mahtuuko taide kaikkine väreineen myös yläkouluun? Puran konkreettisella tasolla kouluympäristössä kohtaamiani haasteita ja etsin ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi.
Lopuksi (luku 7) teen yhteenvedon opinnäytteen aikana heräämistä ajatuksistani ja kannustan muitakin suuntaamaan kohti saavutettavamman taiteen tekemistä. Opinnäytteen liitteistä löytyy kouluvierailun rakennekuvauksen ja yläkoululaisille kirjoittamieni tukikysymysten lisäksi nuorten antamia palautteita työpajasta sekä esityksestä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]