"Kun soitin on sinä itse" : luokanopettajien kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta ja laulunopetusmateriaalista
Ryhänen, Tuulia (2021)
Ryhänen, Tuulia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643609
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen lasten laulunopetusta alakoulussa. Kartoitan kolmen luokanopettajan kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta sekä sitä, millä tavoin luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta voisi tukea. Testaan tutkimuksessa laulunopetuksen opetusmateriaalipakettia, jonka kokosin tutkimusta varten. Toteutin opetusmateriaalin avulla viiden oppitunnin mittaisen opetuskokeilun, jonka jälkeen myös kolme tutkimukseen osallistunutta luokanopettajaa toteuttivat saman laulunopetusperiodin opetusryhmilleen. Keräsin aineistoni toteuttamalla luokanopettajille yhteensä kolme teemahaastattelua, joista yksi oli parihaastattelu ja kaksi yksilöhaastattelua. Aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa analyysitapaa, mikä tarkoittaa, että analyysissa on teoreettisia kytkentöjä, mutta se ei pohjaudu suoraan teoriaan.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Miten tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat pyrkivät tukemaan lasten laulutaidon kehittymistä alakoulussa?
2) Millä tavoin tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat arvioivat tutkijan kokoaman opetusmateriaalin käyttökelpoisuutta työssään?
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lasten laulutaidon kehittymistä, laulunopetusta sekä alakoulun musiikinopetusta käsittelevän tutkimuskirjallisuuden ympärille.
Tutkimukseni mukaan laulamista voi opettaa alakoulussa jo heti ensimmäisiltä luokilta alkaen. Alakoulun laulamisen opettajan rooli on merkityksellinen lasten laulutaidon oppimisen ja musiikin ja laulamisen arvon välittämisen kannalta. Keskeisiä tavoitteita alakoulun laulunopetuksessa ovat laulamiseen tutustuttaminen ja äänenkäyttöön rohkaiseminen. Alakoulussa laulaminen on parhaimmillaan koko koulun yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa. Laulamista voidaan hyödyntää opetustapana musiikintuntien lisäksi myös muiden oppiaineiden tunneilla. Laulunopetusmateriaalien avulla voidaan tukea luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta. Tarve laulunopetusmateriaaleille nähdään suurena etenkin sellaisilla luokanopettajilla, joilla ei ole musiikkiharrastustaustaa. Luokanopettaja voi opettaa laulamista hyvin, vaikkei itse olisikaan mestarilaulaja.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Miten tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat pyrkivät tukemaan lasten laulutaidon kehittymistä alakoulussa?
2) Millä tavoin tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat arvioivat tutkijan kokoaman opetusmateriaalin käyttökelpoisuutta työssään?
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu lasten laulutaidon kehittymistä, laulunopetusta sekä alakoulun musiikinopetusta käsittelevän tutkimuskirjallisuuden ympärille.
Tutkimukseni mukaan laulamista voi opettaa alakoulussa jo heti ensimmäisiltä luokilta alkaen. Alakoulun laulamisen opettajan rooli on merkityksellinen lasten laulutaidon oppimisen ja musiikin ja laulamisen arvon välittämisen kannalta. Keskeisiä tavoitteita alakoulun laulunopetuksessa ovat laulamiseen tutustuttaminen ja äänenkäyttöön rohkaiseminen. Alakoulussa laulaminen on parhaimmillaan koko koulun yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa. Laulamista voidaan hyödyntää opetustapana musiikintuntien lisäksi myös muiden oppiaineiden tunneilla. Laulunopetusmateriaalien avulla voidaan tukea luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta. Tarve laulunopetusmateriaaleille nähdään suurena etenkin sellaisilla luokanopettajilla, joilla ei ole musiikkiharrastustaustaa. Luokanopettaja voi opettaa laulamista hyvin, vaikkei itse olisikaan mestarilaulaja.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]