Taidetta erityisten tanssijoiden kanssa : ”nää on tämmösiä kymmenen vuoden sitoutumisia”
Lejeune, Elisa (2022)
Lejeune, Elisa
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346100
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni esittelen viimeisimmän tanssiryhmä Ihanien taiteellisen prosessin, joka
huipentui demoon vuoden 2021 Yhteisötanssifestivaaleilla. Pohdin konkreettisten esimerkkien kautta
prosessissa ilmenneitä kysymyksiä vallasta, kommunikaatiosta ja yhteisötaiteesta sekä esittelen prosessin aikana käytettyjä työkaluja.
Opinnäytteen ensimmäisessä osassa (luvut 2 ja 3) esittelen koko prosessin vuoden 2019 syksystä vuoden 2021 kesäkuuhun saakka. Käyn läpi demon sisällön kolmen Ihanien tanssijan, Vapun, Sofian ja Mintun, soolojen kautta. Pohdin myös oman roolini monipuolisuutta mm. suhteessa Jo Butterworthin didaktis-demokraattisiin prosessimalleihin. Lisäksi esittelen prosessin aikana löytämiämme ja käyttämiämme työkaluja, joilla tuettiin tanssijoiden erityisiä tarpeita ja osallisuuden kokemuksia.
Tämän jälkeen (luku 4) pohdin omaa taidekäsitystäni ja suhdettani yhteisötaiteeseen. Käytän
keskustelukumppanina Anna Jussilaisen vuonna 2019 kirjoittamaa artikkelia ”Yhteisötaide – historiaa,
määrittelyä ja käytäntöjä” sekä kahta kirjoitusta nykytanssin verkkolehdestä Liikekieli.comista.
Seuraavaksi (luku 5) erittelen prosessin aikana ilmenneitä eri kommunikaatiotapoja. Olen jakanut ne neljään eri osaan: keskustelu tanssijoiden kanssa, Riina ja minä, yhteys kotiin ja viestintä ulkopuolelle. Pohdin näissä eri kommunikaatiomuodoissa ilmeneviä valtarakenteita ja sanavalintoja.
Lopuksi (luvut 6-8) tarkastelen kehitysvammaisten nuorten kanssa työskentelyyn liittyviä eettisiä ja poliittisia kysymyksiä. Mitä voi tapahtua, kun työskennellään kosketuksen kanssa? Mitä tehdä, kun harjoituksissa nousee esiin seksuaalisuuteen liittyviä kuvastoja, tarpeita ja haluja? Kuka päättää mitä näyttämöllä tapahtuu?
Viimeisenä pohdin yhteisötaiteen ajallisuutta ja suuntaan katseen kohti seuraavaa Ihanien projektia.
huipentui demoon vuoden 2021 Yhteisötanssifestivaaleilla. Pohdin konkreettisten esimerkkien kautta
prosessissa ilmenneitä kysymyksiä vallasta, kommunikaatiosta ja yhteisötaiteesta sekä esittelen prosessin aikana käytettyjä työkaluja.
Opinnäytteen ensimmäisessä osassa (luvut 2 ja 3) esittelen koko prosessin vuoden 2019 syksystä vuoden 2021 kesäkuuhun saakka. Käyn läpi demon sisällön kolmen Ihanien tanssijan, Vapun, Sofian ja Mintun, soolojen kautta. Pohdin myös oman roolini monipuolisuutta mm. suhteessa Jo Butterworthin didaktis-demokraattisiin prosessimalleihin. Lisäksi esittelen prosessin aikana löytämiämme ja käyttämiämme työkaluja, joilla tuettiin tanssijoiden erityisiä tarpeita ja osallisuuden kokemuksia.
Tämän jälkeen (luku 4) pohdin omaa taidekäsitystäni ja suhdettani yhteisötaiteeseen. Käytän
keskustelukumppanina Anna Jussilaisen vuonna 2019 kirjoittamaa artikkelia ”Yhteisötaide – historiaa,
määrittelyä ja käytäntöjä” sekä kahta kirjoitusta nykytanssin verkkolehdestä Liikekieli.comista.
Seuraavaksi (luku 5) erittelen prosessin aikana ilmenneitä eri kommunikaatiotapoja. Olen jakanut ne neljään eri osaan: keskustelu tanssijoiden kanssa, Riina ja minä, yhteys kotiin ja viestintä ulkopuolelle. Pohdin näissä eri kommunikaatiomuodoissa ilmeneviä valtarakenteita ja sanavalintoja.
Lopuksi (luvut 6-8) tarkastelen kehitysvammaisten nuorten kanssa työskentelyyn liittyviä eettisiä ja poliittisia kysymyksiä. Mitä voi tapahtua, kun työskennellään kosketuksen kanssa? Mitä tehdä, kun harjoituksissa nousee esiin seksuaalisuuteen liittyviä kuvastoja, tarpeita ja haluja? Kuka päättää mitä näyttämöllä tapahtuu?
Viimeisenä pohdin yhteisötaiteen ajallisuutta ja suuntaan katseen kohti seuraavaa Ihanien projektia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1569]