Hikinen taidenörtti : näyttelijäntaide videopeleissä ja liike ruudulla

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Käsittelen tässä työssä näyttelijäntyötä videopeleissä. Pyrin avaamaan erilaisia työtehtäviä, joita näyttelijä voi kohdata videopeliproduktiossa. Kerron peleissä käytetystä teknologiasta, sen kehityksestä ja sen kanssa työskentelystä. Avaan omaa kokemustani motion capture -laitteiston kanssa työskentelystä ja pyrin antamaan neuvoja sellaiseen työtehtävään valmistautumisessa. Haastattelen näyttelijöitä, joilla on kokemusta videopelissä näyttelemisestä ja vertaan heidän kokemuksiaan omiin opintoihini ja kokemuksiini. Tarkastelen myös videopeliä taiteenlajina. Vertaan videopeliä elokuvaan ja pyrin löytämään molempien vahvuuksia taidealustana. Miksi jokin teos olisi parempi videopelinä? Entä elokuvana? Käsittelen sekä keinotekoisesti tehtyjä animointeja kasvoista, sekä keinotekoisesti luotua puheääntä. Miksi animoidut kasvot herättävät vieraantumisen tunnetta? Kerron roolihahmon luomisesta videopeliin ja sitä, mistä osista hahmo rakentuu. Haastattelen animaattoria liittyen tähän prosessiin sekä hänen kokemuksestaan näyttelijöiden kanssa työskentelystä. Tavoitteenani on tämän työn avulla auttaa lukijaa ymmärtämään enemmän videopeleistä ja niiden kanssa työskentelystä. Pyrin tekemään teknologiasta lukijalle enemmän voimavaran, kuin pelon aiheen. Toiveenani on, että opinnäytteeni lukemisen jälkeen lukijan olisi helpompi ottaa vastaan motion capture -, tai muu videopeliin liittyvä näyttelijäntyön tehtävä.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI