Samainen : tarmosta ja teatterista
Rokka, Otto (2022)
Rokka, Otto
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346213
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytteessäni yritän jäsennellä omia tapojani valmistautua rooliin ja esitykseen, sekä avata näyttämöllä tapahtuvaa ajatteluani.
Opinnäyte on luotu fiktiivisen kehyskertomuksen ympärille, joka sijoittuu tulevaisuuteen, jossa koronaviruksen aiheuttama teatterisulku jatkui
niin pitkään, että teattereita oli Suomessa enää mahdotonta avata ja oma urani nousevana suomalaisena teatteritähtenä on vaihtunut lonkeron
juomiseen Kansallisteatterin entisen järjestäjän Johannan kanssa.
Ensimmäisessä kappaleessa avaan tarkemmin opinnäytteen muotoa ja opintojeni aikana nousseita ajatuksia siitä, mitä hyvältä näyttelijältä
vaaditaan. Kirjoitan itseeni uskomisesta ja sen vaikutuksesta kaikkeen mitä teen, sekä anarkistisesta välinpitämättömyydestä, joka näyttämöllä
työskentelemiseen mielestäni kuuluu, jotta mailaa ei tule puristettua liikaa.
Toisessa kappaleessa luon pohjan opinnäytteen mukana kulkevalle kehyskertomukselle ja sen hahmoille. Kerron tutustumisestani Johannaan
ja työskentelystä Kansallisteatterissa ennen kuin koronarajoitukset sulkivat teatterit Suomessa lopullisesti.
Kolmannessa kappaleessa käyn läpi omia rutiinejani ennen esitystä. Kirjoitan lämmittelyn tärkeydestä, jotta ruumis on vastaanottavaisessa
tilassa ja valmis kohtaamaan näyttämölle astumiseen liittyvän kuoleman pelon. Kirjoitan hengityksestä ja nautinnosta, joka
näyttelijäntaiteeseen kuuluu, sekä yksityisestä yleisöstä ja sen vaikutuksesta minuun.
Neljäs kappale käsittelee rooliin valmistautumista. Yritän avata sisäistä maailmaa ja mielikuvia, joita luon yksin harjoitellessani, jotta
näyttämöllä pystyisin keskittyä vastanäyttelijääni. Kirjoitan myös eläinajattelusta, jota käytän usein näyttämöllä luodakseni itselleni lisää
sisäisiä kierroksia.
Viides kappale käsittelee tenniksen pelaamista ja sen yhteyttä näyttelijäntaiteeseen. Kirjoitan pienistä voitoista tenniskentällä ja näyttämöllä,
mitkä auttavat minua saamaan onnistumisen kokemuksia ja iloa ja nautintoa näyttelijäntaiteeseeni. Kerron myös seksuaalisuudestani ja siitä,
kuinka se on vaikuttanut tapaani olla näyttämöllä.
Kuudennessa kappaleessa avaan mieleni liikkeitä näyttämöllä esityksen aikana. Yritän selittää auki näyttämön valtapeliä ja leikkiä
vastanäyttelijän kanssa, mielikuvituksen käyttöä ja yleisön kanssa pelaamista.
Seitsemännessä kappaleessa punon opinnäytettäni yhteen, puhun koulun kuormittavuudesta ja jaksamisesta, sekä kiitän opinnäytteen kannalta
tärkeitä henkilöitä.
Opinnäyte on luotu fiktiivisen kehyskertomuksen ympärille, joka sijoittuu tulevaisuuteen, jossa koronaviruksen aiheuttama teatterisulku jatkui
niin pitkään, että teattereita oli Suomessa enää mahdotonta avata ja oma urani nousevana suomalaisena teatteritähtenä on vaihtunut lonkeron
juomiseen Kansallisteatterin entisen järjestäjän Johannan kanssa.
Ensimmäisessä kappaleessa avaan tarkemmin opinnäytteen muotoa ja opintojeni aikana nousseita ajatuksia siitä, mitä hyvältä näyttelijältä
vaaditaan. Kirjoitan itseeni uskomisesta ja sen vaikutuksesta kaikkeen mitä teen, sekä anarkistisesta välinpitämättömyydestä, joka näyttämöllä
työskentelemiseen mielestäni kuuluu, jotta mailaa ei tule puristettua liikaa.
Toisessa kappaleessa luon pohjan opinnäytteen mukana kulkevalle kehyskertomukselle ja sen hahmoille. Kerron tutustumisestani Johannaan
ja työskentelystä Kansallisteatterissa ennen kuin koronarajoitukset sulkivat teatterit Suomessa lopullisesti.
Kolmannessa kappaleessa käyn läpi omia rutiinejani ennen esitystä. Kirjoitan lämmittelyn tärkeydestä, jotta ruumis on vastaanottavaisessa
tilassa ja valmis kohtaamaan näyttämölle astumiseen liittyvän kuoleman pelon. Kirjoitan hengityksestä ja nautinnosta, joka
näyttelijäntaiteeseen kuuluu, sekä yksityisestä yleisöstä ja sen vaikutuksesta minuun.
Neljäs kappale käsittelee rooliin valmistautumista. Yritän avata sisäistä maailmaa ja mielikuvia, joita luon yksin harjoitellessani, jotta
näyttämöllä pystyisin keskittyä vastanäyttelijääni. Kirjoitan myös eläinajattelusta, jota käytän usein näyttämöllä luodakseni itselleni lisää
sisäisiä kierroksia.
Viides kappale käsittelee tenniksen pelaamista ja sen yhteyttä näyttelijäntaiteeseen. Kirjoitan pienistä voitoista tenniskentällä ja näyttämöllä,
mitkä auttavat minua saamaan onnistumisen kokemuksia ja iloa ja nautintoa näyttelijäntaiteeseeni. Kerron myös seksuaalisuudestani ja siitä,
kuinka se on vaikuttanut tapaani olla näyttämöllä.
Kuudennessa kappaleessa avaan mieleni liikkeitä näyttämöllä esityksen aikana. Yritän selittää auki näyttämön valtapeliä ja leikkiä
vastanäyttelijän kanssa, mielikuvituksen käyttöä ja yleisön kanssa pelaamista.
Seitsemännessä kappaleessa punon opinnäytettäni yhteen, puhun koulun kuormittavuudesta ja jaksamisesta, sekä kiitän opinnäytteen kannalta
tärkeitä henkilöitä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1554]