Jotta olisi jotain mitä muokata : huomioita valosuunnittelijan ennakkosuunnittelusta
Sirainen, Jaakko (2022)
Sirainen, Jaakko
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747460
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747460
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni käsittelen valosuunittelijan ennakkosuunnittelua, sen työkaluja ja merkitystä. Pohdin sitä miksi ennakkosuunnittelu kannattaa tehdä ja miten se vaikuttaa lopulliseen suunnitteluun. Puhun ennakkosuunnittelun tärkeydestä suhteessa nimenomaan lopputulokseen ja pyrin painottamaan sitä, kuinka ennakkosuunnittelun tarkoitus ei ole luoda lopullista valosuunnittelua vaan mahdollistaa jokin alku ja raami suunnittelulle, jota jatkaa sitten teoksen harjoitusjaksolla.
Pohjaan ajatuksiani suurilta osin omaan kokemukseeni valosuunnittelijan työstä ja ennakkosuunnittelusta. Oman kokemuksen ja pohdinnan lisäksi tukeudun muutamien valosuunnittelijoiden ja lavastajien kirjoituksiin aiheesta. Pyrin katsomaan asiaa monelta kulmalta ja ymmärtämään ennakkosuunnittelun edut ja haitat. Koitan myös avata erilaisten työtapojen eroja, ja sitä miten eri ennakkosuunnittelun työkalut soveltuvat kulloiseenkin työtapaan.
Ensimmäisessä osassa koitan kertoa mitä ennakkosuunnittelu on ja mitä hyötyä siitä voi olla lopputulosta ajatellen. Käyn läpi yleisimpiä valosuunnittelijan ennakkosuunnittelun työkaluja. Koitan avata sitä, miten ne edistävät ennakkosuunnitteluvaihetta ja lopullista teosta. Koitan samalla kertoa, miten itse käytän kyseisiä työkaluja ja antaa niistä jonkinlaisen esimerkin kuvallisessa ja / tai kirjallisessa muodossa.
Puhun hieman myös siitä, miten ennakkosuunnittelu vaikuttaa ryhmän ja yhteisen kielen muodostumiseen. Koen että valosuunnittelija työ, niin kuin esittävät taiteet yleensäkin, on paljon yhteistyötä ja ryhmässä työskentelyä. Tästä johtuen koenkin, että ryhmätyöskentelystä on asia, jota ei ole voinut täysin sivuuttaa tässä opinnäytteessä.
Tämän osion lopussa pyrin vielä antamaan jonkin näkemyksen siihen, miten tehdä ennakkosuunnittelua ilman minkäänlaista lähtömateriaalia. Käyn läpi sitä miten eri ennakkosuunnittelun työkalut voivat olla käytössä myös tämän kaltaisessa työskentelyssä.
Opinnäytteen toisessa osuudessa esittelen taiteellisen opinnäytteeni Idomeneus, joka sai ensi-iltansa Taideyliopiston Teatterikorkeakoululla helmikuussa 2021. Itse toimin kyseisen teoksen valosuunnittelijana. Käyn läpi teoksen koko prosessin. Aloitan siitä, kuinka päädyin mukaan produktioon ja mitä epävarmuuksia siihen liittyi. Jatkan ennakkosuunnitteluprosessin kautta harjoitusvaiheeseen. Lopulta käyn läpi valmiin lopputuloksen ja sen, miten prosessin on vaikuttanut siihen. Vertaan lopputuloksen ja ennakkosuunnitteluvaiheen malleja ja ideoita
toisiinsa.
Pyrin pitämään ennakkosuunnittelun keskiössä prosessia kuvatessa. Kaikkia vaiheita läpikäydessäni pohdin miten ennakkosuunnittelu on vaikuttanut tämän prosessin työskentelyyn, ja mitä muutoksia ennakkosuunnittelun aikana tehtyihin ideoihin syntyy. Koitan myös tarkastella syitä muutosten ja eri tilanteiden taustalla.
Loppusanoissa pyrin vielä napakasti tiivistämään tämän opinnäytteen kirjoittamisprosessin. Pohdin miten olen muuttunut kirjoittajan ja
akateemisena ajattelijana. Mietin myös, miten aihepiiri laaja pohdinta on vaikuttanut työhöni valosuunnittelijana.
Pohjaan ajatuksiani suurilta osin omaan kokemukseeni valosuunnittelijan työstä ja ennakkosuunnittelusta. Oman kokemuksen ja pohdinnan lisäksi tukeudun muutamien valosuunnittelijoiden ja lavastajien kirjoituksiin aiheesta. Pyrin katsomaan asiaa monelta kulmalta ja ymmärtämään ennakkosuunnittelun edut ja haitat. Koitan myös avata erilaisten työtapojen eroja, ja sitä miten eri ennakkosuunnittelun työkalut soveltuvat kulloiseenkin työtapaan.
Ensimmäisessä osassa koitan kertoa mitä ennakkosuunnittelu on ja mitä hyötyä siitä voi olla lopputulosta ajatellen. Käyn läpi yleisimpiä valosuunnittelijan ennakkosuunnittelun työkaluja. Koitan avata sitä, miten ne edistävät ennakkosuunnitteluvaihetta ja lopullista teosta. Koitan samalla kertoa, miten itse käytän kyseisiä työkaluja ja antaa niistä jonkinlaisen esimerkin kuvallisessa ja / tai kirjallisessa muodossa.
Puhun hieman myös siitä, miten ennakkosuunnittelu vaikuttaa ryhmän ja yhteisen kielen muodostumiseen. Koen että valosuunnittelija työ, niin kuin esittävät taiteet yleensäkin, on paljon yhteistyötä ja ryhmässä työskentelyä. Tästä johtuen koenkin, että ryhmätyöskentelystä on asia, jota ei ole voinut täysin sivuuttaa tässä opinnäytteessä.
Tämän osion lopussa pyrin vielä antamaan jonkin näkemyksen siihen, miten tehdä ennakkosuunnittelua ilman minkäänlaista lähtömateriaalia. Käyn läpi sitä miten eri ennakkosuunnittelun työkalut voivat olla käytössä myös tämän kaltaisessa työskentelyssä.
Opinnäytteen toisessa osuudessa esittelen taiteellisen opinnäytteeni Idomeneus, joka sai ensi-iltansa Taideyliopiston Teatterikorkeakoululla helmikuussa 2021. Itse toimin kyseisen teoksen valosuunnittelijana. Käyn läpi teoksen koko prosessin. Aloitan siitä, kuinka päädyin mukaan produktioon ja mitä epävarmuuksia siihen liittyi. Jatkan ennakkosuunnitteluprosessin kautta harjoitusvaiheeseen. Lopulta käyn läpi valmiin lopputuloksen ja sen, miten prosessin on vaikuttanut siihen. Vertaan lopputuloksen ja ennakkosuunnitteluvaiheen malleja ja ideoita
toisiinsa.
Pyrin pitämään ennakkosuunnittelun keskiössä prosessia kuvatessa. Kaikkia vaiheita läpikäydessäni pohdin miten ennakkosuunnittelu on vaikuttanut tämän prosessin työskentelyyn, ja mitä muutoksia ennakkosuunnittelun aikana tehtyihin ideoihin syntyy. Koitan myös tarkastella syitä muutosten ja eri tilanteiden taustalla.
Loppusanoissa pyrin vielä napakasti tiivistämään tämän opinnäytteen kirjoittamisprosessin. Pohdin miten olen muuttunut kirjoittajan ja
akateemisena ajattelijana. Mietin myös, miten aihepiiri laaja pohdinta on vaikuttanut työhöni valosuunnittelijana.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]