Sukupuolittunut musiikkikasvatus : kirjallisuuskatsaus sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta ja edistämisestä musiikinopetuksessa
Hellsten, Emilia (2022)
Hellsten, Emilia
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749584
Tiivistelmä
Tutkielmani tutkimustehtävänä on selvittää, miten sukupuolten välinen epätasa-arvoisuus näkyy musiikinopetuksessa, millaiset asiat siihen vaikuttavat ja mitä eriarvoisuudesta voi seurata. Tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat:
1) Miten sukupuolten välinen epätasa-arvo ja erilainen kohtelu ilmenevät
musiikinopetuksessa?
2) Millaisia sukupuolittuneita käytäntöjä musiikinopetuksessa esiintyy?
3) Miten musiikinopettaja voi vaikuttaa sukupuolten välisen epätasa-arvon ehkäisemiseen ja vähentämiseen?
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat feministinen pedagogiikka sekä sukupuolen ja sosiaalisen sukupuolen käsitteet ja niihin liittyvät oletukset ja käytännöt. Tutkielmani on feminististä tutkimusta, sillä siihen kuuluu valtasuhteiden muutosta tavoitteleva päämäärä eli sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Tutkimusmenetelmänä toimii systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Tuloksista selvisi, että musiikinopetuksesta löytyy paljon sukupuolittuneita käytäntöjä sekä sukupuolten välistä eriarvoisuutta. Instrumenttivalinnat ja instrumentit ylipäätään ovat usein sukupuolittuneita. Tämä on kulttuurisesti opittua, minkä vuoksi myös opettajat saattavat toistaa tätä ajattelua. Instrumenttien lisäksi myös esimerkiksi musiikkiteknologia on vahvasti sukupuolittunutta.
Musiikintunneilla roolit ja oppijan identiteetit ovat sukupuolittuneita. Tytöiltä vaaditaan hyvää käytöstä, kun taas pojat saavat enemmän tilaa, vapauksia sekä mahdollisuuksia käyttää ääntä. Tytöissä tämä aiheuttaa turhautumista. Pojilla ongelma näkyy häiriökäyttäytymisenä. Musiikinopettaja voi edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tiedostamalla sukupuoliin liittyvät haasteet ja ennakko-oletukset. Sen jälkeen hänen on mahdollista luoda oppilaille turvallinen tila, jossa jokaisella oppilaalla on mahdollisuus osallistua tasa-arvoisesti. Sukupuolittuneet käytännöt ja valtasuhteet näkyvät erityisesti tyttöjen ja naisten kohtaamana häirintänä. Häirintä ja epäasiallinen käytös on musiikkialalla ongelma koulusta ammattimuusikkojen maailmaan asti.
1) Miten sukupuolten välinen epätasa-arvo ja erilainen kohtelu ilmenevät
musiikinopetuksessa?
2) Millaisia sukupuolittuneita käytäntöjä musiikinopetuksessa esiintyy?
3) Miten musiikinopettaja voi vaikuttaa sukupuolten välisen epätasa-arvon ehkäisemiseen ja vähentämiseen?
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat feministinen pedagogiikka sekä sukupuolen ja sosiaalisen sukupuolen käsitteet ja niihin liittyvät oletukset ja käytännöt. Tutkielmani on feminististä tutkimusta, sillä siihen kuuluu valtasuhteiden muutosta tavoitteleva päämäärä eli sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Tutkimusmenetelmänä toimii systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Tuloksista selvisi, että musiikinopetuksesta löytyy paljon sukupuolittuneita käytäntöjä sekä sukupuolten välistä eriarvoisuutta. Instrumenttivalinnat ja instrumentit ylipäätään ovat usein sukupuolittuneita. Tämä on kulttuurisesti opittua, minkä vuoksi myös opettajat saattavat toistaa tätä ajattelua. Instrumenttien lisäksi myös esimerkiksi musiikkiteknologia on vahvasti sukupuolittunutta.
Musiikintunneilla roolit ja oppijan identiteetit ovat sukupuolittuneita. Tytöiltä vaaditaan hyvää käytöstä, kun taas pojat saavat enemmän tilaa, vapauksia sekä mahdollisuuksia käyttää ääntä. Tytöissä tämä aiheuttaa turhautumista. Pojilla ongelma näkyy häiriökäyttäytymisenä. Musiikinopettaja voi edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tiedostamalla sukupuoliin liittyvät haasteet ja ennakko-oletukset. Sen jälkeen hänen on mahdollista luoda oppilaille turvallinen tila, jossa jokaisella oppilaalla on mahdollisuus osallistua tasa-arvoisesti. Sukupuolittuneet käytännöt ja valtasuhteet näkyvät erityisesti tyttöjen ja naisten kohtaamana häirintänä. Häirintä ja epäasiallinen käytös on musiikkialalla ongelma koulusta ammattimuusikkojen maailmaan asti.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]