Orkestraalisen pelimusiikin soitintaminen uruille

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kirjallinen työ

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Kirjallinen työni on autoetnografinen tutkimus orkestraalisen pelimusiikin soitintamisesta uruille. Työtäni varten soitinsin orkestraalisen pelimusiikkiteoksen "World of Warcraftin" osat “March” from Wrath of the Lich King" ja "Lament of the Highborne". Tutkimuskysymykseni on: millaisia haasteita orkestraalisen pelimusiikin soitintamisessa uruille tulee vastaan? Johdannossa selitän muun muassa, miksi päädyin tällaiseen aiheeseen. Tausta-osiossa aloitan kertomalla orkesteriteosten soitintamisesta ja sovittamisesta uruille yleensä. Avaan pelimusiikin historiaa ja roolia massiivimoninpelattavissa verkkoroolipeleissä. Kerron myös musiikin tekijänoikeudesta ja käyttöluvasta sekä siteeraamisesta. Aineisto ja menetelmät -luvussa kerron käyttämistäni musiikkimateriaaleista, soittimesta ja autoetnografiasta tutkimusmenetelmänä. Leipätekstissä kuvaan prosessiani musiikin käyttöluvan hakemisesta soitinnuksen valmistumiseen. Reflektointi-otsikoiden alla arvioin ja pohdin prosessien sisältöä. Johtopäätöksissä vastaan tutkimuskysymykseeni ja kerron mahdollisesta jatkotutkimuskohteesta. Työni lopussa on lähteet ja liite käyttämieni urkujen dispositiosta.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI