Musiikin etäopetus : laadullinen tutkimus musiikin reaaliaikaisesta etäopetuksesta koronapandemian aikana
Pursiainen, Artti (2021)
Pursiainen, Artti
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749703
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749703
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin musiikin reaaliaikaista etäopetusta maaliskuussa 2020 alkaneen koronapandemian aikana. Musiikinopetus asettaa etäopetusyhteyden laadulle esimerkiksi äänenlaatuun ja latenssiin liittyviä erityisvaatimuksia. Tarkastelen ilmiötä myös etäopetuksessa käytettävän musiikkiteknologian näkökulmasta.
Koronapandemian aikaista etäopetusta määrittää sen luonne hätäetäopetuksena (Hodges, Moore, Lockee, Trust & Bond 2020). Opettajilla ei pandemian nopean puhkeamisen vuoksi ollut välttämättä lainkaan aikaa valmistella siirtymistä etäopetukseen.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä hyötyjä, haasteita ja rajoitteita musiikin reaaliaikaiseen etäopetukseen liittyy kontaktiopetukseen verrattuna haastateltavien musiikkikasvattajien mukaan?
2. Mitä keinoja haastateltavat musiikkikasvattajat käyttivät etäopetuksessaan koronapandemian aikana?
Haastattelin tutkimusta varten kolmea erilaisissa tehtävissä toimivaa musiikkikasvattajaa. Tutkimusta ei ole rajattu koskemaan minkään tietyn asteen opetusta, sillä tarkastelen musiikinopetuksen ja teknologian välistä rajapintaa.
Tutkimukseni mukaan etäopetus saattaa vaikuttaa myönteisesti joidenkin oppilaiden motivaatioon. Toisaalta etäopetus asettaa haasteita vuorovaikutukselle. Haastateltujen musiikkikasvattajien mukaan kuitenkin osa oppilaista koki varsinkin täyssulun aikana etäopetuksen kuormittavana, sillä myös muu työnteko ja opiskelu tapahtuivat verkossa. Yhteismusisointi oli verkon latenssista johtuen pääsääntöisesti mahdotonta.
Haastatellut musiikkikasvattajat olivat mukauttaneet opetusmenetelmiään hätäetäopetusjakson aikana. Vaikka etäopetus koettiinkin kuormittavana, saattoi tilanne mahdollistaa myös uudenlaisia pedagogisia oivalluksia.
Tutkimustuloksistani saattaa olla hyötyä valmistauduttaessa mahdollisesti tulevaisuudessa ilmeneviin hätäetäopetustilanteisiin. Tarve siirtyä äkillisesti etäopetukseen saattaa ilmetä tulevaisuudessa pandemioiden lisäksi myös esimerkiksi sotien tai sään ääri-ilmiöiden aikana.
Koronapandemian aikaista etäopetusta määrittää sen luonne hätäetäopetuksena (Hodges, Moore, Lockee, Trust & Bond 2020). Opettajilla ei pandemian nopean puhkeamisen vuoksi ollut välttämättä lainkaan aikaa valmistella siirtymistä etäopetukseen.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä hyötyjä, haasteita ja rajoitteita musiikin reaaliaikaiseen etäopetukseen liittyy kontaktiopetukseen verrattuna haastateltavien musiikkikasvattajien mukaan?
2. Mitä keinoja haastateltavat musiikkikasvattajat käyttivät etäopetuksessaan koronapandemian aikana?
Haastattelin tutkimusta varten kolmea erilaisissa tehtävissä toimivaa musiikkikasvattajaa. Tutkimusta ei ole rajattu koskemaan minkään tietyn asteen opetusta, sillä tarkastelen musiikinopetuksen ja teknologian välistä rajapintaa.
Tutkimukseni mukaan etäopetus saattaa vaikuttaa myönteisesti joidenkin oppilaiden motivaatioon. Toisaalta etäopetus asettaa haasteita vuorovaikutukselle. Haastateltujen musiikkikasvattajien mukaan kuitenkin osa oppilaista koki varsinkin täyssulun aikana etäopetuksen kuormittavana, sillä myös muu työnteko ja opiskelu tapahtuivat verkossa. Yhteismusisointi oli verkon latenssista johtuen pääsääntöisesti mahdotonta.
Haastatellut musiikkikasvattajat olivat mukauttaneet opetusmenetelmiään hätäetäopetusjakson aikana. Vaikka etäopetus koettiinkin kuormittavana, saattoi tilanne mahdollistaa myös uudenlaisia pedagogisia oivalluksia.
Tutkimustuloksistani saattaa olla hyötyä valmistauduttaessa mahdollisesti tulevaisuudessa ilmeneviin hätäetäopetustilanteisiin. Tarve siirtyä äkillisesti etäopetukseen saattaa ilmetä tulevaisuudessa pandemioiden lisäksi myös esimerkiksi sotien tai sään ääri-ilmiöiden aikana.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]