Voice Map Method : enhancing composer-singer communication
Hyytiäinen, Miika (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hyytiäinen, Miika
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2022
2489-7981
978-952-329-276-5
Väitöskirja
EST-julkaisusarja 64
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-276-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-276-5
Tiivistelmä
Communication issues often occur between singers and composers in the context of
creating new vocal music. The Voice Map Method (VMM), developed here, facilitates
more fluent communication and thus supports the artistic process. The VMM consists
of two parts: a computer-aided Voice Map Analysis (VMA) and a questionnaire entitled
List of Good Questions. This systematic process involves collecting information about
a specific singer’s voice; it reveals some of the most essential aspects of the singing
voice, which is particularly beneficial to less experienced composers. During the
VMA stage, the composer listens to the singer’s voice, to get to know it acoustically.
Afterwards, both parties read through the VMA together and proceed to discuss it.
The VMA is based on the Voice Range Profile (VRP), an analytical tool used in voice
studies to efficiently collect numerical data on the voice. The result of the VMA, the
Voice Map, reveals the possibilities of the singer’s voice in visual form, indicating
each area (‘area’ being analogous to ‘register’) and the dynamic range (range of sound
pressure levels) of each tone. Lastly, the singer’s formant is analysed automatically
and the audio is stored for later reference.
Field tests involving different voice types validate the technical functionality of the
VMA and optimise the analysis process. Nevertheless, since the VMM is designed
to improve communication between artists, the ultimate testing and validation
happens in the artistic context, in the form of composing three operas.
The development is iterative: questions arising from the artistic work are analysed
against the theoretical background for creating a new version of the VMM. This is then
used in a new artistic work. The development project is grounded in communication
theory, collaborative creativity (as per Keith Sawyer), and the analysis of the composer’s
work. Furthermore, the voice studies provide a theoretical background for the vocal
registers, singer’s formant, vibrato, voice range profile, and the German Fach system.
While the Fach system itself is a fundamental component of the opera industry, it
is often misapplied outside of that context. Structural gaps in the standard training
programmes cause inexperienced composers to resort to the Fach system in an
uninformed way, often composing unidiomatically and too vaguely for a voice type. Kun laulaja ja säveltäjä luovat uutta vokaalimusiikkia, on kommunikaatiossa
usein haasteita. Voice Map Method (VMM) on menetelmä, joka tukee sujuvampaa
kommunikaatiota ja siten auttaa myös taiteellisessa prosessissa. VMM koostuu
kahdesta osasta: tietokoneavusteisesta analyysistä Voice Map Analysis (VMA)
ja kysymyslistasta List of Good Questions. Tämä systemaattinen prosessi auttaa
kokoamaan ja välittämään tietoa tietyn laulajan äänestä ja paljastaa sen tärkeitä
ominaisuuksia, jotka ovat erityisen hyödyllisiä laulumusiikissa kokemattomalle
säveltäjälle. VMA-prosessin aikana säveltäjä myös kuuntelee laulajan ääntä tutustuen
siihen akustisesti. Myöhemmin molemmat osapuolet käyvät yhdessä läpi VMA:n
tulokset ja jatkavat keskustelua sen pohjalta.
VMA perustuu analyyttiseen menetelmään nimeltä Voice Range Profile (VRP), jota
logopediassa käytetään numeerisen datan tehokkaaseen keräämiseen äänestä. VMA:n
tulos, Voice Map (äänikartta), näyttää laulajan äänen mahdollisuudet visuaalisessa
muodossa. Kartta kuvaa äänen eri alueet (“alue”, ‘area’, on analoginen sanan
“rekisteri” kanssa) ja jokaisen siihen kuuluvan äänen dynaamisia mahdollisuuksia
(äänenpainetason ylä- ja alarajan). Lopuksi äänestä analysoidaan laulajan formanttia
ja ääni tallennetaan mahdollista myöhempää tarkastelua varten.
VMA:a testattiin eri äänityyppejä edustavien laulajien kanssa, mikä vahvisti sen
teknisen toimivuuden ja auttoi optimoimaan analyysiprosessin. Koska VMM on
suunniteltu taiteilijoiden väliseen kommunikaatioon, voi lopullinen testaus kuitenkin
tapahtua vain taiteellisessa kontekstissa. Menetelmää hyödynnettiin kolmen oopperan
sävellystyössä.
Kehitystyö oli iteratiivista: taiteellisen työn herättämät kysymykset analysoitiin
teoreettista viitekehystä vasten, mikä toimi innoittajana seuraavalla versiolle VMM:sta.
Tätä puolestaan käytettiin uuden taiteellisen teoksen luomiseksi. Kehitystyön pohjana
toimivat kommunikaatioteoriat, jaettu luovuus (collaborative creativity, Keith
Sawyer) sekä säveltäjän työn analyysi. Lisäksi mukana on logopedian tarjoama
teoreettinen pohja vokaalirekistereille, laulajan formantille, vibratolle ja VRP:lle.
Fakkijärjestelmä taas on perustavanlaatuinen osa oopperateollisuutta, mutta toisissa
konteksteissa sitä käytetään usein väärin. Koska säveltäjien peruskoulutuksessa on
usein rakenteellisia aukkoja laulumusiikissa, he käyttävät fakkijärjestelmää tulkiten
sitä väärin ja päätyvät säveltämään epäidiomaattisesti ja epämääräiselle äänityypille.
creating new vocal music. The Voice Map Method (VMM), developed here, facilitates
more fluent communication and thus supports the artistic process. The VMM consists
of two parts: a computer-aided Voice Map Analysis (VMA) and a questionnaire entitled
List of Good Questions. This systematic process involves collecting information about
a specific singer’s voice; it reveals some of the most essential aspects of the singing
voice, which is particularly beneficial to less experienced composers. During the
VMA stage, the composer listens to the singer’s voice, to get to know it acoustically.
Afterwards, both parties read through the VMA together and proceed to discuss it.
The VMA is based on the Voice Range Profile (VRP), an analytical tool used in voice
studies to efficiently collect numerical data on the voice. The result of the VMA, the
Voice Map, reveals the possibilities of the singer’s voice in visual form, indicating
each area (‘area’ being analogous to ‘register’) and the dynamic range (range of sound
pressure levels) of each tone. Lastly, the singer’s formant is analysed automatically
and the audio is stored for later reference.
Field tests involving different voice types validate the technical functionality of the
VMA and optimise the analysis process. Nevertheless, since the VMM is designed
to improve communication between artists, the ultimate testing and validation
happens in the artistic context, in the form of composing three operas.
The development is iterative: questions arising from the artistic work are analysed
against the theoretical background for creating a new version of the VMM. This is then
used in a new artistic work. The development project is grounded in communication
theory, collaborative creativity (as per Keith Sawyer), and the analysis of the composer’s
work. Furthermore, the voice studies provide a theoretical background for the vocal
registers, singer’s formant, vibrato, voice range profile, and the German Fach system.
While the Fach system itself is a fundamental component of the opera industry, it
is often misapplied outside of that context. Structural gaps in the standard training
programmes cause inexperienced composers to resort to the Fach system in an
uninformed way, often composing unidiomatically and too vaguely for a voice type.
usein haasteita. Voice Map Method (VMM) on menetelmä, joka tukee sujuvampaa
kommunikaatiota ja siten auttaa myös taiteellisessa prosessissa. VMM koostuu
kahdesta osasta: tietokoneavusteisesta analyysistä Voice Map Analysis (VMA)
ja kysymyslistasta List of Good Questions. Tämä systemaattinen prosessi auttaa
kokoamaan ja välittämään tietoa tietyn laulajan äänestä ja paljastaa sen tärkeitä
ominaisuuksia, jotka ovat erityisen hyödyllisiä laulumusiikissa kokemattomalle
säveltäjälle. VMA-prosessin aikana säveltäjä myös kuuntelee laulajan ääntä tutustuen
siihen akustisesti. Myöhemmin molemmat osapuolet käyvät yhdessä läpi VMA:n
tulokset ja jatkavat keskustelua sen pohjalta.
VMA perustuu analyyttiseen menetelmään nimeltä Voice Range Profile (VRP), jota
logopediassa käytetään numeerisen datan tehokkaaseen keräämiseen äänestä. VMA:n
tulos, Voice Map (äänikartta), näyttää laulajan äänen mahdollisuudet visuaalisessa
muodossa. Kartta kuvaa äänen eri alueet (“alue”, ‘area’, on analoginen sanan
“rekisteri” kanssa) ja jokaisen siihen kuuluvan äänen dynaamisia mahdollisuuksia
(äänenpainetason ylä- ja alarajan). Lopuksi äänestä analysoidaan laulajan formanttia
ja ääni tallennetaan mahdollista myöhempää tarkastelua varten.
VMA:a testattiin eri äänityyppejä edustavien laulajien kanssa, mikä vahvisti sen
teknisen toimivuuden ja auttoi optimoimaan analyysiprosessin. Koska VMM on
suunniteltu taiteilijoiden väliseen kommunikaatioon, voi lopullinen testaus kuitenkin
tapahtua vain taiteellisessa kontekstissa. Menetelmää hyödynnettiin kolmen oopperan
sävellystyössä.
Kehitystyö oli iteratiivista: taiteellisen työn herättämät kysymykset analysoitiin
teoreettista viitekehystä vasten, mikä toimi innoittajana seuraavalla versiolle VMM:sta.
Tätä puolestaan käytettiin uuden taiteellisen teoksen luomiseksi. Kehitystyön pohjana
toimivat kommunikaatioteoriat, jaettu luovuus (collaborative creativity, Keith
Sawyer) sekä säveltäjän työn analyysi. Lisäksi mukana on logopedian tarjoama
teoreettinen pohja vokaalirekistereille, laulajan formantille, vibratolle ja VRP:lle.
Fakkijärjestelmä taas on perustavanlaatuinen osa oopperateollisuutta, mutta toisissa
konteksteissa sitä käytetään usein väärin. Koska säveltäjien peruskoulutuksessa on
usein rakenteellisia aukkoja laulumusiikissa, he käyttävät fakkijärjestelmää tulkiten
sitä väärin ja päätyvät säveltämään epäidiomaattisesti ja epämääräiselle äänityypille.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]