Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Kirjalliset opinnäytteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pianistin juurtunut soittotapa : näkökulma klaviatuurituntuman kehittämiseen Rahmaninovin Moment musicalissa op. 16 nro 2 es-molli

Kivistö, Tuomas (2022)

 
Avaa tiedosto
Kivistö_Pianistin juurtunut soittotapa_Sibelius-Akatemia.pdf (4.676Mt)
Lataukset: 

Kivistö, Tuomas
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2022

2489-7981

978-952-329-293-2

In Copyright 1.0

Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
EST-julkaisusarja 68

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-293-2
Tiivistelmä
Tämä taiteelliseen tohtorintutkintoon kuuluva tutkielma selvittää klassisen pianonsoiton
hallinnan kysymyksiä henkilökohtaisen soiton praktiikkani kautta. Tutkimuksen kohteena on Sergei Rahmaninovin Moment musical op. 16 nro 2 es-molli, joka herättää kysymyksen siitä, miten olisi mahdollista ilmaista teoksen myrskykarakterin ja pyörteilevän tekstuurin houkuttelemaa disorientaatiota menettämättä klaviatuurituntumaa ja samalla soiton kontrollia. Tutkielman keskeisenä materiaalina ovat Rahmaninovin kaksi eri editiota vuosilta 1896 ja 1940, Rahmaninovin äänite teoksen uudistetusta editiosta (RCA Red Label, 1940) sekä teoksen mahdollisena innoittajana toiminut Puškinin runo Pirut (Bésy, 1830).

Tutkielmassani tarkastelen juurtunutta soittotapaa ratkaisuna edellä kuvattuun
ongelmaan. Juurtunut soittotapa on oma tulkintani ja sovellukseni Rahmaninovin
käyttämästä pianonsoiton sostenuto-kosketukseen liittyvästä juurtumisen
metaforasta, jonka kontekstualisoin 1800-luvun lopun venäläiseen pianokouluun
ja romantiikan tarinalliseen maailmaan. Pääluvuissa jäsennän juurtuneen
soittotavan neljään osaan ja puran osat analyyttisesti soittoteknisiin osiin.
Analyysi keskittyy erityisesti vasemman käden rotaatiokuvioon, jonka juurtunutta
soittamista demonstroin fokusoimalla esimerkinomaisesti teoksen ensimmäiseen
tahtiin. Juurtuneessa soittotavassa kuvion pohjasävel toimii ääreistukea
hyödyntävänä sormipedaalina ja rotaatiokuvion ankkurina. Juurtuneen
soittotavan tutkimisen kautta esitän lisäksi päätelmäni siitä, miten Rahmaninov
itse mahdollisesti sormipedaloi pianotekstuuriaan. Tutkielman loppuun olen
innovoinut juurtuneen soittotavan harjoitteita.
Kokoelmat
  • Kirjalliset opinnäytteet [1235]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste