Kirkkomuusikko kahden tulen välissä : Taideyliopiston Sibelius-Akatemian 35 kirkkomusiikin koulutusohjelma ammattiin valmistavana koulutusohjelmana
Saarenpää, Sanna (2022)
Saarenpää, Sanna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Kirjallinen työ
kirkkomusiikki ja urut
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466754
Tiivistelmä
Tutkin kirjallisessa työssäni Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmaa ja vertaan sitä musiikkikasvatuksen koulutusohjelmaan, Helsingin yliopiston teologian ja uskonnontutkimuksen koulutusohjelmaan sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallituksen laatimiin kanttorin viran kelpoisuusvaatimuksiin ja ydinosaamiseen. Tarkoituksena on peilata edellä mainittuja kokonaisuuksia kirkkomusiikin koulutusohjelmaan ja tehdä sen pohjalta havaintoja kirkkomusiikin koulutusohjelman rakenteesta ja sitä määrittävistä tekijöistä, kurssien soveltuvuudesta eri kokonaisuuksiin sekä työelämää varten valmistavista opinnoista.
Lähestyn käsittelemääni aineistoa laadullisen tutkimuksen kautta. Teen havaintoja ja johtopäätöksiä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmasta ja tarkastelen sen soveltuvuutta eri konteksteissa ensin yhdessä musiikkikasvatuksen sekä teologian ja uskonnontutkimuksen koulutusohjelmien kanssa ja myöhemmin kanttoreiden kelpoisuusvaatimusten ja ydinosaamisen kanssa.
Lähteinä käytän työssäni uusimpia saatavilla olleita versioita Helsingin yliopiston teologian ja uskonnontutkimuksen koulutusohjelmasta sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin ja musiikkikasvatuksen koulutusohjelmista, mikä tässä tilanteessa tarkoittaa opinto-oppaasta löytyviä vuoden 2021 kokonaisuuksia.
Työn tärkeimpiä tutkimusnäkökulmia ovat kirkkomusiikin ja musiikkikasvatuksen koulutusohjelmien yhteensopivuus sekä kirkkomusiikin koulutusohjelman hahmottuminen kanttorin ydinosaamista vasten. Tarkastelen työssäni myös muun muassa koulutusohjelmiin sisältyvää pedagogista osaamista sekä monipuoliseksi rakennetun kirkkomusiikin koulutusohjelman vahvuuksia ja haasteita.
Lähestyn käsittelemääni aineistoa laadullisen tutkimuksen kautta. Teen havaintoja ja johtopäätöksiä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmasta ja tarkastelen sen soveltuvuutta eri konteksteissa ensin yhdessä musiikkikasvatuksen sekä teologian ja uskonnontutkimuksen koulutusohjelmien kanssa ja myöhemmin kanttoreiden kelpoisuusvaatimusten ja ydinosaamisen kanssa.
Lähteinä käytän työssäni uusimpia saatavilla olleita versioita Helsingin yliopiston teologian ja uskonnontutkimuksen koulutusohjelmasta sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin ja musiikkikasvatuksen koulutusohjelmista, mikä tässä tilanteessa tarkoittaa opinto-oppaasta löytyviä vuoden 2021 kokonaisuuksia.
Työn tärkeimpiä tutkimusnäkökulmia ovat kirkkomusiikin ja musiikkikasvatuksen koulutusohjelmien yhteensopivuus sekä kirkkomusiikin koulutusohjelman hahmottuminen kanttorin ydinosaamista vasten. Tarkastelen työssäni myös muun muassa koulutusohjelmiin sisältyvää pedagogista osaamista sekä monipuoliseksi rakennetun kirkkomusiikin koulutusohjelman vahvuuksia ja haasteita.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]